Paard raakt alleen in paniek, oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foundtheone

Paard raakt alleen in paniek, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:19

Hoi bokkers,

Even snel uitleg: Ik heb niet altijd de optie om een ander paard bij mijn paard in te zetten. Dan kun je zeggen; Laat hem dan binnen staan. Maar dat is niet de bedoeling. Als ik mijn paard in de bak heb staan (alleen) is er niks aan de hand. Hij loopt wat heen en weer, ook als ik uit zicht ben. Alleen de bak is niet gemaakt om paarden daar los te laten lopen dus is er ook een paddock aanwezig. Om de bak staan coniferen, daarnaast is de paddock. Die grenst niet aan de bak, hij is afgezonderd door de coniferen. In de bak staat geen wind. In de paddock staat hij volop de wind aangezien die tussen de weilanden ligt.

Het probleem; als hij in de paddock staat wordt hij helemaal gek. Racen door de paddock, roepen naar de andere paarden en noem maar op. Hooi wat ik erbij inleg ziet hij niet liggen...
Hoe kan ik mijn paard leren dat hij niet dood gaat als hij daar alleen staat? :))

Alleen rijden, buiten wandelen noem maar op is geen enkel probleem. Als ik in de paddock sta is er ook niks aan de hand, maar zodra hij alleen is zijn de poppen aan het dansen.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Dit zou mij erg uit de brand helpen!

Alvast bedankt!

Science90

Re: Paard raakt alleen in paniek, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:21

Een keer rijden in de paddock? Staan er niet toevallig varkens in de buurt ofzo? Van die geur willen ze ook wel eens flippen.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:23

tjaah, misschien gewoon doorzetten?? op den duur stopt hij vast wel met rennen, of heb je dat al geprobeerd?

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:23

Ja paar rondjes stappen zou een optie zijn. Nee er staat voor de rest geen vee in de buurt!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:24

normann_love schreef:
tjaah, misschien gewoon doorzetten?? op den duur stopt hij vast wel met rennen, of heb je dat al geprobeerd?

Ik heb hem vorige keer 10 minuten er in laten staan & hem er wit van het zweet eruit gehaald... Zo hard heeft hij heen en weer staan racen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:26

Ik ben bang dat er weinig anders op zit dan er een ander bijzetten of er zelf naast blijven zitten. Je kunt het wel negeren, maar dan heb je kans dat hij stereotyp gedrag gaat vertonen. Niet elk dier kan er tegen alleen te zijn helaas.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:29

Jou paard is een paard dat een leider nodig heeft om zich goed te voelen! Dus alleen is geen optie voor hem. Al ziet hij een ander paard zal het al beter gaan, maar een kameraad die liefst ook boven hem staat, is voor hem de enige oplossing! Al is het maar een Shet zal je waarschijnlijk al een wereld van verschil zien.
Dus... niet alleen in de paddock, maar zoek een vriendje waar hij zich aan op kan trekken.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:30

Foundtheone schreef:
normann_love schreef:

Ik heb hem vorige keer 10 minuten er in laten staan & hem er wit van het zweet eruit gehaald... Zo hard heeft hij heen en weer staan racen.

Sow, nee dat is dan geen optie, dan denk ik dat de enigste oplossing dan toch een ander paardje erbij zetten is!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:33

Dat had mijn paard ook, ik heb kunnen regelen dat hij met een andere pony (merrie) buiten ging en anders ging hij niet buiten, enkel even los in de binnenbak. Hij was 23 dus het was niet de bedoeling dat hij helemaal over de zeik ging. Met een vriendinnetje was het probleem gelijk opgelost.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:47

aerdenhout1 schreef:
Jou paard is een paard dat een leider nodig heeft om zich goed te voelen! Dus alleen is geen optie voor hem. Al ziet hij een ander paard zal het al beter gaan, maar een kameraad die liefst ook boven hem staat, is voor hem de enige oplossing! Al is het maar een Shet zal je waarschijnlijk al een wereld van verschil zien.
Dus... niet alleen in de paddock, maar zoek een vriendje waar hij zich aan op kan trekken.

Hij is de dominante van de twee.. Maar dat is geen optie. Het zijn paarden van iemand anders en als diegene ze niet buiten wil hebben zou die van mij ook de hele dag op stal moeten staan.. :(

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:48

Heleennn schreef:
Dat had mijn paard ook, ik heb kunnen regelen dat hij met een andere pony (merrie) buiten ging en anders ging hij niet buiten, enkel even los in de binnenbak. Hij was 23 dus het was niet de bedoeling dat hij helemaal over de zeik ging. Met een vriendinnetje was het probleem gelijk opgelost.

Die van mij is 4 dus vind dagelijks eruit wel belangrijk. Dan is hij onder het zadel veel fijner & voor een paard is het gewoon goed om elke dag naar buiten te gaan :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:47

Tja, dan is deze stalling voor hem niet geschikt ben ik bang.
Hoe rot dat ook is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:49

Zou je het eens kunnen proberen met een spiegel?? (uiteraard wel dusdanig dat hij daar niet bij/doorheen kan :P )
Misschien is het idee dat hij niet alleen is, al voldoende?!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:39

Sizzle schreef:
Tja, dan is deze stalling voor hem niet geschikt ben ik bang.
Hoe rot dat ook is.

Tja maar een andere stalling zoeken is ook niet echt een optie.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:39

Kentaro schreef:
Zou je het eens kunnen proberen met een spiegel?? (uiteraard wel dusdanig dat hij daar niet bij/doorheen kan :P )
Misschien is het idee dat hij niet alleen is, al voldoende?!

Haha wat een idee! Daar kan ik wel eens over na denken. Thanks

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:25

Gewoon laten staan, hij komt van zelf tot bedaren.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:26

Simpelman schreef:
Gewoon laten staan, hij komt van zelf tot bedaren.

Die van mij liet ik ooit ook staan, dat nooit meer. Die rende door het stroomdraad heen naar stal.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 19:48

Nou zo erg is het nog niet. Gelukkig! Een vriendin van mij had ook een paard die eerst door de draden sprong als wij met de paarden weg gingen. Nu doet hij gewoon wat onrustig.

Maar zou hij het uiteindelijk door hebben dat er niks gebeurd als hij alleen staat? In de bak kan hij ook alleen staan zonder problemen..

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:59

Hoe dan ook, succes :) Bij die van mij helpt geruststellend toespreken wel, en zelf dicht in haar buurt blijven, afleiding bieden wanneer er paarden vertrekken. Als ik het gevoel heb echt over haar grenzen heen te gaan gaat ze gewoon naar binnen. Moet wel zeggen dat ik bijna geen last meer heb van het probleem omdat het na verloop van tijd over ging.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:13

hannahaapje schreef:
Hoe dan ook, succes :) Bij die van mij helpt geruststellend toespreken wel, en zelf dicht in haar buurt blijven, afleiding bieden wanneer er paarden vertrekken. Als ik het gevoel heb echt over haar grenzen heen te gaan gaat ze gewoon naar binnen. Moet wel zeggen dat ik bijna geen last meer heb van het probleem omdat het na verloop van tijd over ging.

Het gaat er vooral om dat als ik gereden heb dat ik hem alleen buiten kan zetten. Het is niet zo dat er paarden uit de paddock worden gehaald. Anders zou ik de reactie: erachteraan!! Wel begrijpen. Maar dit is puur dat hij alleen in de paddock kan blijven. Ik kan niet altijd een metgezel erbij zetten & wil wel graag dat hij gewoon lekker buiten komt!