paard rend ineens door het lint heen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjarda_auke1

paard rend ineens door het lint heen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:26

Mijn friese merrie die ik nu al 11 jaar ken waarvan ze de laatse 7 can mij is rend sinds twee dagen ineens door het schriklint heenom vervolgens opgefokt rond te rennen op de buren hun land, normaal blijft ze keurig achter de hekken maar met binnenhalen rend ze nu ineens door het lint heen twrwijl ze normaal savonds netjes haar eigen stal in loopt, om de wei hebben we gaashekwerk en een lint schrikdraad, bij de ingang en tussen de bak/wei heb ik drie rijen breed schriklint, tussen de stal en ons erf hebben we een lint gespannen zodat ze met binnen zetten niet het erf oprennen, maar dit is nu dus al twee keer fout gegaan waarbij ze gisteren ook nog een complete paal heeft weten af te breken terwijl ze door het lint ging, aangezien ze dit normaal nooit doet vroeg ik me af of ze misschien door de sneeuw het lintje niet meer ziet?

MightyMike

Re: paard rend ineens door het lint heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:30

Lijkt me vreemd dat ze al 7 jaar de omgeving kent, nu door het lint gaat vanwege de sneeuw. Ons veulentje van dit jaar durfde nooit door de poort, ook al was deze open, omdat ze wist dat het lint daar normaal zat. Het lijkt mij dat ze inmiddels wel weet dat het lint er hoort te zijn, ook al zou ze het niet zo goed zien. Maar lastig probleem, heb je er weinig stroom op staan?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:31

Dat zou kunnen, het kan daarnaast nog 1001 oorzaken hebben. Dat is vanaf hier moeilijk te zeggen.
Bij ons liep er laatst ook een door het draad, zal wel aan de zon gelegen hebben die er op scheen en erg laag stond.

Je kan het probleem ook bij de ogen van je paard zoeken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:36

Hangt er mssn een stukje lint of de draad die als poort geopend wordt op de grond, want in dit geval kan dat de stroom zo doorgeven aan het paard en krijgt hij daar door het natte eigenlijk net een schok.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:07

Nee op dit stuk lint staat geen stroom, en ogen lijken me sterk want anders zou ze de rest ook niet zien denk ik die om het land heenzitten, ga zo proberen of het met wat strikjes rood wit lint eromheen beter wil.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:09

Ze staat hier trouwens nog maar een halfjaar, maar dat gaat ook al een halfjaar goed, het is wel de eerste sneeuw die ze hier meemaakt en normaal stond ze op pensionstal altijd swinters binnen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:20

Kun je er geen stroom op zetten? Hier tasten 2 van de 4 paarden elke dag wanneer ze het weiland in gaan het draad af, staat er niets op dan nemen ze hun kans wel waar. Persoonlijk plaats ik mijn paarden niet graag in een zonder stroom afgezet stuk land, om dit soort dingen te voorkomen. Wellicht doet ze het toch met opzet om te ontsnappen, en nu is de poging natuurlijk gelukt.

Indien haar ogen slecht zouden zijn, zou ze zich idd op het land van de buren waar ze niet bekend is, zich ook niet goed redden, dat lijkt mij ook niet.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 14:57

[Aquote="MightyMike"]Kun je er geen stroom op zetten? Hier tasten 2 van de 4 paarden elke dag wanneer ze het weiland in gaan het draad af, staat er niets op dan nemen ze hun kans wel waar. Persoonlijk plaats ik mijn paarden niet graag in een zonder stroom afgezet stuk land, om dit soort dingen te voorkomen. Wellicht doet ze het toch met opzet om te ontsnappen, en nu is de poging natuurlijk gelukt.

Indien haar ogen slecht zouden zijn, zou ze zich idd op het land van de buren waar ze niet bekend is, zich ook niet goed redden, dat lijkt mij ook niet.[/quote]

Op het hele land en de bak staat stroom, dit is alleen een lint tussen de stal en de bak dat ze niet het erf op kunnen wandelen mochten ze ontsnappen oid, normaal loopt ze ook braaf de stal in of kijkt nog even rond maar gisteren en eergister dus niet, heb er nu met paaltjes twee baantjes lint gemaakt met op bovenste strikjes van rood wit lint zodat deze goed zichtbaar is. Net met uit het land halen en poetden op het erf gedroeg ze zich weer voorbeeldig.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:00

Oh, sorry, ik dacht het weiland idd zelf. Met rood lint er aan moet het in ieder geval zichtbaar zijn. Hopelijk doet ze het niet weer.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:03

Hier op stal staat er ook 1 die ondanks hij de weg kent witte draad niet ziet in de sneeuw.
Ik grap met meer dingen wel eens dat hij een brilletje nodig heeft.
Speciaal voor hem heb ik de weide nu met bruin en wit lint afgemaakt.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 15:05

Ik hoop het ook:) als het weer bwter weer is komt hier zowieso een paddockje nog in dua dan word het ook nog weer beter beveiligd voor mijn boeven, de shetlander is doodsbang voor alles wat op schrikdraad lijkt maarja als het platgerend word door je criendin huppel je natuurlijk leuk erachteraan :p
MightyMike schreef:
Oh, sorry, ik dacht het weiland idd zelf. Met rood lint er aan moet het in ieder geval zichtbaar zijn. Hopelijk doet ze het niet weer.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:09

Tuurlijk! Gelijk heeft de shet! Nog een optie om aan de hand binnen te halen?

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 15:11

little_king schreef:
Hier op stal staat er ook 1 die ondanks hij de weg kent witte draad niet ziet in de sneeuw.
Ik grap met meer dingen wel eens dat hij een brilletje nodig heeft.
Speciaal voor hem heb ik de weide nu met bruin en wit lint afgemaakt.

Haha ja een bril zou voor haar ook niet verkeerd zijn, ik denk dat als we het gaas kommend jaar weghalen (vind ik gevaarlijk bij paarden) dat ik behalve schrikdraad ook maar een band transportband er bij langs maak qant heb er natuurlijk niets aan als ze steeds uitbreken:p

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 15:13

DexterM schreef:
Tuurlijk! Gelijk heeft de shet! Nog een optie om aan de hand binnen te halen?

Normaal haal ik de shet aan halster na binnen en loopt de fries uit zichzelf de stal in, ss moet ik de fries daarna nog pakken met halster maar meestal niet. alleen gisteren waren ze beide te snel af:p

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 05:15

Klinkt mischien een beetje stom maar heeft het paard een deken op? Wij hebben er hier ook een paar staan die precies weten dat als je je winter deken op hebt en je met je borst door het lint rent je geen stroom krijgt. :Y)

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:24

northequest1 schreef:
Klinkt mischien een beetje stom maar heeft het paard een deken op? Wij hebben er hier ook een paar staan die precies weten dat als je je winter deken op hebt en je met je borst door het lint rent je geen stroom krijgt. :Y)

Op dit draadje staat nog geen stroom maar nu de sneeuw weg is blijft ze er weer achter, in de wei wel gewoon stroom en dat merkt ze met deken ook