hoeven uitkrabben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ILOVESJOERD

hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 22:04

Mijn hafje van 4 jaar oud wilt echt geen hoefjes geven de ene dag gaat het beter dan de andere... Ik weet dat hij nog jong is en dat hij nog veel moet leren enzo, maar wat doe ik nu? >;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:04

VSW -> OPG

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:06

goed gedrag belonen

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:10

Probeer als je z'n hoeven wil uitkrabben heel zachten het gewicht op de andere kant de duwen doet hij dat belonen, en dan steeds een stapje verder rustig voetje optillen en elke keer als is het maar een heel klein beetje van de grond belonen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:39

Ten eerste een vertrouwensband
jij moet de leider zijn
duidelijke en niet mis te verstane vragen stellen
elke poging van medewerking belonen
Geen medewerking is dus lastiger , en zal dus werken zijn
Paarden leren stil te staan
respect tonen
En als deze voorwaarden vervult zijn is het geven van een hoefje geen groot probleem meer.
Is dit lang trainen, nee is eigenlijk "a piece of cake"
Doe dus niet zo verder, want je bent gewoon verkeerd bezig, zoek een goede instructie / trainer.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:45

Míjn 5 jarige kon dat ook niet, als ik haar been optilde begon ze te slaan. Heb haar been steeds stevig vastgepakt bij haar sokken (voordeel van een fries) en heb haar laten schoppen tot ze stil hield. Zodra ze stil hield liet ik los en kreeg ze een klein brokje. Dit steeds verder opgebouwd. Tegenwoordig tilt ze haar benen al netjes op als ze de hoevenkrabber ziet. We zijn nu 6 maanden verder, en het gaat dus goed. Het is een feit van op her juiste moment belonen en heel veel oefenen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:04

Niet te strak vastzetten aan halster maar juist veel ruimte geven, kunnen ze hun balans zelf lekker vinden.
Je hoeft echt niet tegen schouder aan te drukken, paardje zoekt zelf wel fijne houding op.
Gebruik de zwilwrat voor het geven voorbenen, en beter in drie of vier momentjes de hoeven doen als geforceerd in een keer als paardje het nog moeilijk vindt.

En al belonend het voetje geven opbouwen.

Mooi linkje: Leer je paard supergoed hoeven geven | Paardenhoeven.info
paardenhoeven.info/leer-je-paard-supergoed-hoeven-geven/

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:10

aeolusnr1 schreef:
Ten eerste een vertrouwensband
jij moet de leider zijn
.
ene hoefsmid heeft nou niet bepaald direct een vertrouwensband met al z'n "klanten" en kan zich prima redden.
Ik doe ook basis hoefverzorging bij paarden die ik nog nooit eerder heb gezien, zoals velen hier op bokkie.
Daar hoef je geen "leider" voor te zijn , alleen maar handig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:12

1. Zorgen dat het gewicht op de andere kant is
2. Als het normaal niet lukt, geef een kneepje in de zwilvrat en trek zachtjes aan de vetlok. Gebruik hierbij commando
3. Beloon je paard met wat brokjes
4. Doe steeds eerst kort voetjes geven

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:12

Je moet vooral goed gedrag belonen.
Als je paard het niet fijn vindt om hoefjes te geven moet je dat eerst oefenen voordat je gaat uitkrabben. Tenminste zo leer ik ze dat aan.
Ik borstel eerst hun benen, zodat ze al even een klein beetje gewend zijn aan gefrut aan hun benen en daarna laat ik ze hun gewicht een klein beetje van kant veranderen, dan til ik het voetje op en geef gelijk het commando, zodat ze deze ook aanleren.
Als ze dit goed doen weer meteen loslaten en rijkelijk belonen. Dan leert hij dat hij het heel erg goed doet en zal hij sneller zijn voetjes geven. Doet hij moeilijk, weer opnieuw proberen totdat het een klein momentje goed gaat en dan weer meteen rijkelijk belonen.
Je moet het 'foute' niet meteen afstraffen. Paard is nog jong en kan zijn dat hij wat moeite heeft met zijn balans vinden oid. Gewoon vaak oefenen en niet te lang vasthouden als het goed gaat.
Zodra hij het vaak goed doet kun je het uitbouwen naar telkens wat langer vast houden en uiteindelijk hoeven uitkrabben.
Zo heb ik het al mijn paarden geleerd en nu geven ze keurig voetjes op alleen commando, en tillen ze het volgende voetje al netjes zelf op zonder dat je erom hoeft te vragen.

ILOVESJOERD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 08:44

Dankjewel allemaal!! +:)+