10 maanden oud veulen halstermak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

10 maanden oud veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 11:13

Ik twijfel een beetje wat de beste methode is..
Sinds 2 weken hebben wij een 10 maanden oud veulen, uit een begrazingsgebied. Is dus nog niet veel met mensen in aanraking geweest. Hij is wat schuw van karakter. Inmiddels ben ik al zover dat ik hem overal op zijn lijf mag aaien.

Helaas is hij zonder halster gebracht en in het weiland losgelaten, bij onze andere 2 pony's. Toen ik hem wilde halsteren schrok hij daar ontzettend van. Ik krijg het niet in de buurt van zijn hoofd.

Nu twijfel ik wat het beste is, om gewoon elke dag rustig opnieuw te proberen, of om het met 2 man snel te doen ( 1 iemand vasthouden, ander het halster erom) Ik ben bang, als ik elke dag in mn eentje ga blijven klooien, hij steeds handiger wordt met er tussendoor glippen, waardoor het straks echt een probleem gaat worden. Aan de andere kant denk ik dat fixeren ook stress oplevert voor een jong dier.

Woogy

Re: 10 maanden oud veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:16

met z'n tweeën halster om doen en elke dag daarna opnieuw. Of je moet hem zelf met een touwtje om z'n hals tegen kunnen houden zodat je hem zelf het halstertje om kan doen. Weet niet wat voor pony het is, bij mijn grote arab ging dat namelijk absoluut niet, was hij al te groot en sterk voor

Mijn veulen was halstermak toen hij een keer schrok met afdoen en ik hem niet meer omkreeg. heb tot 7 maanden oud als een baby vast moeten pakken en achter z'n hals tegen houden. wel elke dag opnieuw geoefend zodat het normaal werd voor hem.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 11:22

Dank voor de snelle reactie! Het is al een flinke vent, dus met een touwtje om de hals, hou ik hem niet tegen denk ik, daar is hij nu al te sterk voor. Reden dat ik het nog niet geprobeerd heb, is omdat ik wil dat het in een keer goed gaat, als hij weet dat hij aan de kletter kan gaan, heb ik een groter probleem.

Als hij nu een halster om heeft, kan ik er desnoods om te oefenen een ander halstertje overheen doen, zodat hij het gewend raakt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:27

Ik zou het denk ik een of twee keer rustig proberen. Als dat niet lukt doorpakken en gewoon doen met een paar man, en daarna oefenen oefenen oefenen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:31

eerlijk gezegd met een schuwe dier waarvan je zegt dat hij sterk zat is zou ik niet alleen geen klooien, precies om de redenen die je geeft. kans is groot dat hij er alleen maar slimmer van word of juist schuwer. Zorg dat hij graag bij je is door middel van voer en iets wat hij prettig vind, in de houdtgreep halstertje om en inderdaad met een extra halstertje oefenen. direct na het halsteren belonen met koekjes en candies zodat hij het wel associeert met iets wat okay is. Aaien en rust erin brengen voor je hem dan weer loslaat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:41

Ik zou er nu even snel met 2 man eentje omdoen en die ook gewoon even laten zitten (bij voorkeur dus een veiligheidshalster met elastiek) voor het geval je ineens een spoed situatie hebt. Dan kun je vervolgens oefenen door er een tweede halster overheen om en af te doen, je hebt dan direct al hulp aan dat halster wat er al om zit. Scheelt een hoop geklooi.
Na een paar dagen moet dat meestal wel in orde zijn.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 11:53

Dankjewel voor alle reacties.
Ik denk zelf ook dat dit de beste optie gaat zijn. Ik ben er ook geen voorstander van om halster om te laten, maar in deze situatie kan het even niet anders. Met halster heb ik meer "houvast" dan zonder, en doordat hij nu weg kan blijven glippen, blijft hij alleen maar schuwer. Zodra hij het goed gewend is, gaat het halster gewoon weer af. Sizzle, waar verkopen ze die veiligheids halsters? Gewoon bij een ruitersportzaak?

Tips blijven uiteraard welkom!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:57

Volgens mij heten die halsters breakaway halsters.
Het zou kunnen dat greenguard (van de graasmaskers) ze ook heeft. Je kunt ook zelf een bestaand goedkoop halster openknippen en tussen de oren of langs het bakstuk een stuk elastiek tussen naaien.
Een andere simpele optie is een plastic sleutelhanger clipje aan de rvs sluiting te doen. Die breekt ook wel af als er kracht op komt.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 12:00

Top, dankjewel, daar kan ik wel iets mee! Goed idee zeg, van dat clipje!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:14

Ik zou zo min mogelijk doen. Lekker knuffelen met het veulen totdat het je helemaal vertrouwd. Laat het veulen het halster eens zien of laat hem ruiken. Laat hem nieuwsgierig worden naar wat je in je handen hebt.

Als het veulen het halster interessant vind doe je het voorzichtig alleen om zijn neus. Als hij achteruit gaat is dat niet erg, hij weet nu wat de bedoeling is en beeindig de oefening. Laat hem de volgende dag weer nieuwsgierig worden, doe het weer over zijn neus. Hiermee leer je niet alleen het halster aan maar leer je hem ook vertrouwen.

Ja je bent langer bezig, toch denk ik dat je hier uiteindelijk mee profijt van hebt.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 12:21

Daar heb je gelijk in. Het is ook niet dat ik er geen tijd in wil steken, maar voor ik verder ga, wilde ik even info inwinnen, over wat het minste stress op zou leveren met name voor hem. Ik ben namelijk bang, dat hij gewoon weg gaat wandelen als ik de dag erna weer met het halster aan kom zetten. Hij is ontzettend slim, dat heb ik al wel door. Maar denk dat ik het toch nog even op deze manier ga proberen, wellicht werkt het wel, zo niet, dan kan ik altijd nog hulp inroepen ( Dan nog een sterke vrijwilliger zoeken :D)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:33

Met het risico dat als hij ineens naar de smit of DA zou moeten dat je nog lang niet zo ver bent.
Zo snel hebben paarden geen trauma.
Praktische zaken kun je het beste gewoon in 1x snel doen en dat verder uitbouwen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:41

Ik had soortgelijke situatie, mijn smurf had echter wel een halster om. Maar had ik nog niet veel aan. In den beginnen gewoon steeds iedere keer wat lekkers bij. ( meestal gewoon brokjes) en toen kon ik vrij snel heel makkelijk een halster om en af doen

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:10

Dat is nog zo'n dingetje, het is echt een ontzettende viesneus met eten.. Hij lust enkel hooi, waarschijnlijk omdat hij het gewoon allemaal niet kent :') Muesli, brood, worteltjes, appeltjes, gaat er gewoon allemaal nog niet in. Voordat hij dan uiteindelijk zijn tanden erin kan zetten hebben de andere 2 zijn deel al op.
Ik kan wel proberen hem af en toe naar een apart stuk te lokken, dat zal denk ik beter gaan dan met die andere 2 er bij. Hoe lang duurde dat bij jou Maartje? voordat je hem zonder problemen kon benaderen etc

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:27

Volgens mij 1 hooguit 2 weken?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:47

Ik zeg altijd maak het goede makkelijk en het niet gewenste moeilijk, op deze manier gaat het paard zelf kiezen voor het makkelijke, dus het paard zal zelf kiezen om het halster te willen laten aandoen, dit lijkt mssn ongelooflijk en toch werkt het perfect.
En dit kan tijdens één training heel makkelijk lukken, zonder grote problemen trouwens.
Zoiets doe je nooit met 2, dus enkel de trainer en het paard een één tegen één dus.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:52

Mijn paard heb ik het pas geleerd met 3. Toen ik haar kocht was ze nog niet halster mak (niet eens mens-mak). Ze is met behulp van haar moeder en nog 4 paarden die wel aan een halster konden lopen een stal in gekregen. Daar heb ik elke dag met haar geoefend op de manier die ik beschreef. Na 3 dagen kon het halster zonder problemen om.

Mijn paard at ook niks ander dan hooi. Inmiddels gaat bix er met moeite in en af en toe zelfs een wortel. Maar nogsteeds eet ze eerst haar hooi op voordat ze aan het bix begint. Sommige paarden schijnen gewoon meer tijd nodig te hebben

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:12

Ach, geen enkel paard is hetzelfde. Ik denk ook wel dat het goed zal komen met hem, en fijn om ervaringen van anderen te horen, dat het dus best in korte tijd mogelijk is. Hij krijgt uiteraard de tijd die hij nodig heeft, het is ook niet niks voor hem geweest, de verhuizing uit zijn natuurgebied, naar een weitje met omheining en dan nog zo'n rare tweevoeter die allemaal dingen van hem wil :D

Het is een wat eigenaardig paardje, de ene keer kan ik hem zonder problemen aaien, de andere keer schiet hij weg als ik in de buurt kom. Net ook weer, stond hij uit een emmertje te eten dat ik vast heb, pak ik de emmer over in mijn andere hand en daar schrikt hij dan ontzettend van. 10 min later sta ik de stoep te vegen, en dan komt hij er gewoon bij staan en schrikt nog niet op als ik per ongeluk tegen hem aanveeg. Misschien dat ik onbewust dat stress overbreng op hem?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:50

Avalon87 schreef:
Net ook weer, stond hij uit een emmertje te eten dat ik vast heb, pak ik de emmer over in mijn andere hand en daar schrikt hij dan ontzettend van. 10 min later sta ik de stoep te vegen, en dan komt hij er gewoon bij staan en schrikt nog niet op als ik per ongeluk tegen hem aanveeg. Misschien dat ik onbewust dat stress overbreng op hem?

Jij zag ook niet die kabouter die stiekem in je emmer sprong! haha :+
Paarden blijven altijd paarden. Als ik je verhalen zo hoor komt het zeker goed! Leuk dat je nu al die band met hem kan opbouwen!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:55

hihi, dat moet het geweest zijn ja!
Ik ben ook heel blij dat ik hem al zo jong heb en alle tijd heb om lekker overal aan te werken.
Soms ben ik een beetje bang om wat verkeerds te doen, vandaar dat ik het liever even navraag.
Maar we hebben alle tijd, dus het zal vanzelf allemaal goed komen met hem. Bedankt dat jullie mee hebben gedacht!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:59

Is het niet mogelijk dat je hem tussen de andere ponies naar de stal lokt? Eenmaal op stal kun je samen met iemand anders het halster omdoen (doorpakken). En ik zou het ook voorlopig omlaten, dan kan hij er aan wennen en kun je hem ook af en toe pakken (al is het maar vasthouden).
Als je met z'n tweeen gaat proberen in de wei, is de kans groot dat hij je ontglipt en dan ben je verder van huis. Je moet eigenlijk zorgen dat het je in 1x lukt, dat geeft de minste stress.
Ik heb die van mij een paar dagen op stal gehad. Hier is de ruimte kleiner en moet hij je wel accepteren (veel aaien en er om toe rommelen). Hierdoor gaat het makkelijker. Als hij eenmaal wat rustiger is, zet je het buiten voort.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 13:15

Dat is wel te doen ja, heb alleen een schuilstalletje, maar die ingang valt ook wel te blokkeren.
Maar alleen kan ik niks, dus ik kijk ff rond wie gaat komen helpen. Tot die tijd blijf ik lekker kroelen met hem, dat is dan weer geen probleem :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:25

wat het is, voeren is een houding voor hem die alertheid opwekt. als je toch al aan het vegen bent en herrie maakt is dat voor hem minder erg dan wanneer er ineens iets gebeurd

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:38

Zelf niet de grootste voorstander van doorpakken.
2 jaar terug mooi verschil gezien met 2 hengstveulens, eentje van mij. De eigenaresse van de ander was van het doorpakken en niet zeuren. Tegen de tijd dat ik daar wegging, zo'n 1,5 jaar later, kon ze dat paard nog steeds alleen met veel moeite halsteren. Ze dacht die van mij ook wel even aan te pakken, heeft me weken gekost om de schade te herstellen, maar ook nooit meer problemen gehad, die stopt zn hoofd zelf in het halster :)

Tuurlijk; als het moet dan moet het. Paar weken terug ook bij een Welsh veulentje ''doorgepakt'', moest een wormenkuur in. Gelukkig was ik al even bezig geweest met hem en ging het redelijk eenvoudig en stressloos.

Maar als het even kan zou ik altijd kiezen voor rustig kennis ermee laten maken... Gewoon de wei in lopen met wat lekkers, geven, en weer weg. Volgende keer een aai erbij als de situatie dat toelaat. Op dezelfde manier langzaam halster introduceren, steeds voorkomen dat hij wegloopt dus stoppen voor hij dat doet. Ook bijbehorende handelingen alvast oefenen zodat hij daar niet ineens van schrikt straks. Uiteindelijk is het het mooiste als je het voor elkaar krijgt dat hij zn hoofd er zelf in steekt; snoepje in je open hand, met diezelfde hand het neusdeel open houden. Verder niks doen, hoeft nog niet om, als hij maar met zn hoofd erin gaat om het snoepje te pakken. Dat uitbouwen. Moet ie alleen wel snoepjes eten natuurlijk, met hooi wordt het wat lastiger :+

Heeft mij nooit gek veel meer tijd dan 2/3 weken gekost, mits je het wel dagelijks oefent natuurlijk :) Niks tegen doorpakken, maar als het even kan zou ik er persoonlijk voor kiezen het dus rustig aan te pakken.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:45

Woogy schreef:
wat het is, voeren is een houding voor hem die alertheid opwekt. als je toch al aan het vegen bent en herrie maakt is dat voor hem minder erg dan wanneer er ineens iets gebeurd

Dat klopt helemaal, hij is veel relaxter als hij niet aan het eten is. Als hij wel aan het eten is, dan is hij gespannen als een veertje en ook niet echt te benaderen.