Paard draait telkens met kont naar me toe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoefferd

Paard draait telkens met kont naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 23:06

Hallo bokkers

Mijn paard heeft sinds laatst wat vervelende trekjes.
Als ik de stal in kom om haar deken af te doen gaat het nog net dan stelt ze zich zo aan dat ze haar voer bak beet pakt of iets anders in haar stal. Eenmaal de deken af kom ik met een paar borstels aanzetten en wil ik haar gaan poetsen op haar hals vindt ze het heerlijk dus daar mag ik gewoon bij komen. Maar als ik dan de rest van haar lichaam wil doen draait ze zich heel snel om met haar kont naar me toe. Als ik dan naar haar toe wil probeert ze te schoppen. Dan loop ik even de stal uit. En dan kijkt ze me heel ondeugend aan. Ik pak dan de bak met snoepjes en daar rammel ik dan even mee. Dat kan ze niet weerstaan en komt ze naar me toe, maar ik geef er dan geen snoepje. Hier is ze nu al heel vaak ingetrapt. Dan doe ik het halster om met halstertouw. Het halstertouw hou ik wel gewoon vast. Dan ga ik haar veder poetsen en probeert ze een aantal keer om te draaien. En daarna is ze gewoon heel braaf met poetsen. Dan zet ik er even vast, niks aan de hand. En ga ik het zadel halen. De rede waarom ik er even vast zette is omdat ze anders weer met de kont gaat lopen draaien. Dan maak ik het halstertouw weer los en houd het gewoon vast en leg het zadel er op. Bijten doet ze niet. Wel schrapen met haar voet, boos kijken oren plat, en ook weer draaien met haar kont. De rede waarom ik haar niet vast zet is omdat ze anders heel hard naar achter rent als ik het zadel er op leg en dan kan ze niet meer veder. Dan steigert ze en is helemaal getraumatiseerd. Hierdoor zijn al twee halster touwen kapot. Eenmaal opgezadeld komt ze naar me toe met een heel lief gezichtje alsof ze wil zeggen "het spijt me" maar ja daar trap ik niet meer in. Met het hoofdstel in doen is ze wel super lief ! Met rijden gaat het ook goed, heel raar. Ook op de poetsplaats loopt ze helemaal te stressen en te schrapen, poepen, hinniken, draaien, steigerpogings enzovoort. Hiervoor deed ze het allemaal niet wat is er toch met mijn paardje en hoe pak ik dit aan? ;(

Morgen komt ook de giropractor < geen idee hoe je het schrijft maar je snapt het wel , die gaat dan naar haar rug kijken en kijken hoe ze loopt want daar zou het ook wel aan kunnen liggen. voor 110 euro is dat eigenlijk niet een beetje veel :#

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:10

Morgen even afwachten wat de chiropracter zegt en als de conclusie is dat het zadel wel goed ligt is het misschien alleen het aansingelen waar ze een hekel aan heeft, omdat ze daarna weer lief is. Andere singel al eens geprobeerd?

Zoefferd

Re: Paard draait telkens met kont naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 23:13

Aansingelen vindt ze inderdaad niet zo fijn maar dan zou ze het poetsen ook
Niet erg vinden.. Andere singel al best vaak geprobeerd een met bont een elastieke lange en een zonder elastiek die weer wat korter was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:23

Met aansingelen trek je een band strak om de buik, met poetsen aai je met een borstel over de huid, nogal een verschil. Het kan zijn dat de zuur reageert omdat ze pijn in haar lijf heeft. Sowieso vind ik het rammelen met snoep maar niet geven een beetje sneu, dat is net als ik jou een bak chocolade voor je neus zet maar niet geven. Vind je ook niet leuk. Wat zegt je instructrice ervan of iemand die er verstand van heeft? Misschien die eens mee laten kijken?

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:26

Mijn pony had dat in het begin ook. Iedereen die haar niet zinde keerde ze de kont toe.. mij ook in het begin. Hoe lang heb je haar al ?

Ik heb heel erg aan de band moeten werken tussen mij en mn paard.. het is een paard, het moet werken en naar je luisteren maar je moet er eerst wel een sterke band mee opbouwen. Zie het als een vriendin.. je kunt alleen goed samenwerken als jullie samen een goede band hebben met elkaar.

Zo is het bij mij opgelost.. en misschien moet je eens wat beter naar je pony kijken, hoe die reageert. De meeste mensen denken zo zwart wit.. geen enkel paard is het zelfde.

Succes !

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 23:53

@Joolien ik gaf het haar niet om dat zecdan beloond wordt en dan blijft het zo en dat wil ik niet eigenlijk wel ren beetje sneu maar ja, mijn instructrice weet ook geen raad

@eeeeeef_x ik heb haar in feberuari een jaar en we hebbben best wel een goede band want dan denk ik dat ze ook zo op het hoofdstel zou reageren. Ze heeft het nu ongeveer anderhalve maand

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:38

Kan het zijn dat ze omdat het nu kouder is een stuk isolatie (lees; vet) verloren is en daardoor zadel en singel niet meer liggen zoals eerder in de zomermaanden toen haar vetreserves nog optimaal waren?

Je hebt vast wel foto's van toen je haar net had. Even vergelijken met de foto's die je dadelijk gaat maken? Niet met real life, dan zie je de verschillen niet goed.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:53

Sowieso niet met voer rammelen als ze haar kont naar je toe draait, want je lijkt haar te belonen voor slecht gedrag. Ookal geef je haar niet het snoep, ze denkt het wel te krijgen. Nu leer je haar te bedelen. Gewoon netjes vastzetten, je geeft haar te veel vrijheid. Ook met opzadelen, zoek op bokt hoe je een paard kunt aanleren te blijven staan. Investeer in de opvoeding, neem daar de tijd voor.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:57

staat ze 24/7 op stal ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:36

Zo maar een idee om aandacht aan te schenken:
Paarden die reageren bij het aansingelen hebben soms last van een maagzweer, die op zich meestal veroorzaakt wordt door een onevenwichtig dieet. (=te weinig ruwvoer, minimaal 12 kg hooi voor een paard)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:24

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:18

Mijn pony heeft vroeger weinig aandacht gehad en vond poetsen ook echt verschrikkelijk.
Nu, 9 maanden verder is het bijna een knuffelpony!

Zorg ervoor dat poetsen niet altijd geassocieerd wordt met rijden / aansingelen.
Poets haar vaker gewoon uit ontspanning. Iedere keer dat ze niet reageert
als jij haar buik of kont borstelt, beloon je haar door een snoepje.
Slecht gedrag negeren (negatieve aandacht is namelijk ook aandacht!)
Goed gedrag belonen en het paard de hemel in prijzen al lijkt het zo'n klein dingetje.
Leg het zadel er af en toe op. Laat het 2 minuten liggen, en haal het er dan weer af.
Het paard zal zich vanzelf overgeven aan deze handelingen.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:36

Zelf ook gehad, bij mij lag het niet aan het zadel maar gewoon de baas willen worden. Even doorzetten en stoer langs die kont heen lopen... Als je dat doet en hij schopt toch had hij van mij waarschijnlijk op zijn lazer gehad... Maar hij schopte niet, hij deed gewoon net als of! Hij deed ze voet omhoog enzo.. Maar het was bij mij gewoon bang maker rij!

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:43

Paard met de kont naar mij toe... had ik toch wel even duidelijk gemaakt dat dat dus niet de bedoeling is. :x

Succes TS!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:44

Zoefferd schreef:
@Joolien ik gaf het haar niet om dat zecdan beloond wordt en dan blijft het zo en dat wil ik niet eigenlijk wel ren beetje sneu maar ja, mijn instructrice weet ook geen raad

Nooit lokken met snoep, of je nu wel of niet geeft. En als je instructrice het ook niet meer weet, is het tijd voor een andere instructrice. Het gedrag wat je paard laat zien is nou ook weer niet zo complex of heftig, dat zou een instructrice prima op moeten kunnen lossen.

Voortaan gewoon meteen vastzetten en dan gaan poetsen. Begin met de nek, dan even buik, dan weer nek etc. etc. Je kunt zelf ook kijken of het uitmaakt of je een harde of zachte borstel gebruikt met het poetsen, om de gevoeligheid van het lijf te testen.
110 euro is heel wat geld, maar als het een goede chiropractor is niet te veel. Die hoeven namelijk ook minder vaak te komen en helpen je paard beter.

Nikki12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:51

Maar als ze dan omdraait dan luistert ze toch en moet je haar dan toch belonen of ligt het aan mij? Ik kan het ook fout hebben hoor ben niet zo ervaren