trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caby

trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 19:26

hee,

Mijn broer en ik willen de volgende vakantie graag een trektocht gaan maken in Nederland (plek maakt niet zo veel uit). We willen ongeveer 5 dagen weg zijn. Weet iemand een leuke route , veilige adderesen , dingen die je nodig hebt, afstand per dag of nog handige tips dan hoor ik dat graag.

gr

Kedevr

Re: trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:04

Met paarden neem ik aan? Dwingeloo heeft super mooie bossen. Veel ruiterpaden.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:06

VVDD ---> BRT

caby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:36

kedevr haha ja met paarden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:14

Vraag 1: wil je een ronde van enkele dagen rijden of van A naar B en dan per auto terug (of per auto heen)?

Vraag 2: camping of B&B-achtige overnachting? (Basic: wel of geen tent mee)

Vraag 3: bagage op het paard of met bagagevervoer?

Dit zijn redelijk elementaire vragen die bepalen op welke wijze je je tocht kunt rijden.

caby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:15

ikke:

vraag 1: ik wil graag van A naar B en dan terug met de auto daarna zou ik wel graag ''rondes gaan rijden''

vraag 2: b&b dit omdat dit me makkelijker lijkt met stalling paard en dan vind ik een tent een beetje teveel belasting

vraag 3: ligt een beetje aan de afstand maar in principe denk ik dat de spullen deels alvast vooruit worden gebracht

bedankt voor het reageren als je nog meer van zulke vragen weet zou ik dat erg op prijs stellen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:37

Als je bagage per auto doet, dan kun je grotere afstanden rijden, omdat je een hoger gemiddeld tempo aan kunt houden. Neem je alles op je paard mee, is draven vaak al lastiger (stelt hoge eisen aan de wijze van bepakken).

Ik adviseer je wel om de afstanden niet al te groot te nemen, vogelvlucht zo'n 15km, zodat je het je kan permitteren om fouten te maken in je navigatie of vlot op je volgende bestemming te zijn als het weer een keer flink tegen zit. Gaat dat allemaal goed, kun je eens een leuk ommetje rijden over de vaak wat leukere paden, zonder overdreven extra belasting.
In de praktijk zul je merken dat je niet altijd binnen die 15km blijft. Dat maakt ook niet zoveel uit, maar streef er zoveel mogelijk naar, dan is er ook ruimte om een dag een langere tocht te moeten maken. Het is geen wetmatig getal, het is een richtgetal om je een handvat te geven, uitgaande van bagage op het paard. Met "bagageservice" kun je grotere afstanden afleggen, al zou ik persoonlijk die marge gebruiken om mooiere routes te kiezen, niet om de te overbruggen afstand te vergroten.

caby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 00:13

ikke super bedankt voor je uitgebreide antwoord als ik nog een vraag zou mogen stellen: weet jij/iemand een goed merk om trekking producten/spullen te kunnen kopen kon zelf beroert weinig vinden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:54

caby schreef:
ikke super bedankt voor je uitgebreide antwoord als ik nog een vraag zou mogen stellen: weet jij/iemand een goed merk om trekking producten/spullen te kunnen kopen kon zelf beroert weinig vinden

Nou, die merken zijn er niet; of beter gezegd: ervaren trektochtruiters verschillen dermate van mening dat alles wat goed bevonden wordt door de ene, door anderen verguisd wordt.
Heel elementair: begin ermee te zorgen dat je bagage aan je zadel hangt. Heb je geen ringetjes, span dan een 4mm scheerlijntje achter de lepel langs, waar je met kleine touwtjes, sjorbandjes, karabijnhaken, what ever, je bagage aan bevestigd.

Ik gebruik zelf aangepaste pukkels van het voormalig oostduitse leger, maar van diverse anderen weet ik dat vrijwel alle pukkels prima voldoen. Voorop heb ik aangepaste munitietasjes, ook uit oost-Duitsland :D
De rol met slaapzak en matje is creatieve zelfbouw. Lange schoenveters, sjorbandjes en scheerlijn houdt de boel uitstekend op z'n plek. Kanttekening: meestal hebben we volledige bagage bij ons, dus zonder vervoer-back-up.

Als je met bagage gaat reizen, mijn tip: ga in het voorjaar eens twee dagen op stap, puur om je bagage te testen. Niet alleen neemt iedereen standaard veel te veel mee, de wijze van bepakken kan ook heel veel doen.
Balans is dan erg van belang; zorg dat het gewichtsverschil van je hoofdtassen niet meer dan, pak weg, 100gr gram is.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:42

mijn zus deed dit vroeger ook is heel leuk om te doen! ga eens langs bij boeren om mensen die je kent en waar je wel mag slapen met je paardje

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:24

voor overnachting www.stoeterijwillemien.nl gelegen aan de Veluwe Trail. Vanaf onze locatie zijn ook diverse mooie dagtochten te maken.