Cap vervangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaaahX

Cap vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 19:13

Hoi!

Ik vroeg me af om de hoeveel tijd jullie je cap vervangen. Natuurlijk na een val, maar ik ben nog nooit van mijn paard afgevallen. Hij is wel al een aantal keer gevallen, maar je merkt niet dat iets binnen in gebroken is. Ik heb een beetje rondgekeken, maar kon niet echt één antwoord vinden.

:wave:

DewiFoto

Re: Cap vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:16

Eigenlijk zou je hem na iedere val moeten vervangen. Ik doe dit niet ( zou een erg duur grapje worden)
Ik vervang hem als ik denk dat er iets niet helemaal meer goed aan is.
Dus op gevoel.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:17

De fabrikanten van caps adviseren om een cap om de vijf jaar te vervangen.
Daar houd ik mij in het algemeen wel aan, ook omdat ik mijn cap dan meestal vies vind. En het is gewoon leuk om weer een nieuwe te hebben. De laatste keer wilde ik sowieso graag overstappen op bruin, en ben nogal van de bling, dus werd het de BR Zenith Swarovski.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:19

Als ik gevallen ben haal ik direct een nieuwe. Wil geen risico lopen dat m'n cap toch een opstoter heeft gehad.
En verder haal ik een nieuwe cap als ik hem niet meer fijn vind zitten.
Ik heb altijd de Harry's Horse Pro Plus, dus dat is goed te doen kwa geld.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:21

Ik heb nu ongeveer 3 jaar de cap die ik nu heb. Al heel wat keren gevallen maar er is nog steeds niks stuk. Ik wil pas wisselen als ik m 5 jaar heb gehad of ik voel dat er iets niet klopt.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:21

Als 'ie stinkt :') Heb mijn cap nu een jaar of zes en ga binnenkort een nieuwe kopen. Niet omdat ik hem niet meer veilig vind, maar omdat hij stinkt en ik hem niet durf te wassen.

Moet eigenlijk inderdaad na elke val, maar dat doe ik eigenlijk ook niet. Heb nog nooit met mijn hoofd iets geraakt bij het vallen gelukkig. Anders zou ik de cap zeker vervangen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:28

Ik ga toevallig een nieuwe kopen.

reden 1e keer nieuwe cap:
te klein

reden 2e keer nieuwe cap:
cap gestolen

reden 3e keer nieuwe cap:
te klein

reden 4e keer nieuwe cap:
2 caps willen ivm op 2 plaatsen rijden.

reden 5e keer nieuwe cap (deze keer):
In mijn caps hoor je soms onderdelen rammelen.
Dat maakt mij niet zoveel uit voor mijn eigen pony en verzorgpony (lage valkans)
Maar nu ga ik een jong paard doorrijden dus reken ik erop nowel een paar keer te vallen
(het is ook hoger als van ponytjes :P )

naomixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:49

meestal als ik het idee heb dat mn cap aan vervanging toe is. (gebeurd niet vaak haha) Ik vervang mijn cap ook niet na elke val, dan zou ik behoorlijk wat caps in een jaar wegwerken..

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:27

Eyy !
ik vervang mijn cap als ik ben gevallen (als ik echt op de cap ben gevallen)
en als er dingen los gaan laten :+

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:21

Ik heb al jaren dezelfde cap maar ik merk dat die nu te groot aan t worden is, wat is nogal vaag vind..

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:27

Ik vervang m alleen als ik ben gevallen op mn hoofd. Of als tie te klein word.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:36

Annamarieex schreef:
Ik heb al jaren dezelfde cap maar ik merk dat die nu te groot aan t worden is, wat is nogal vaag vind..

dan is die waarschijnlijk wat aan het slijten, dat de voeringskussentjes/paddings dunner worden, waardoor hij voor jou dus groter lijkt te worden ;)

ik vervang mijn cap als ik op mijn hoofd val (of bijvoorbeeld met m'n schouders eerst en dan hoofd, iig dus als mijn cap de grond met redelijke kracht raakt.)
bij mijn vorige cap vertrouwde ik die na de val niet meer, dus heb ik een nieuwe gekocht (cap is daarna getest (met flinke kracht induwen, uit elkaar trekken en dat ik alle richtingen, als ie kapot was geweest was ie dan gebroken, maar dat overleefde die netjes) en heb ik daarna icm broek en laarzen voor 20 euro verkocht aan een beginner bij ons op de manege)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:39

Het gevaar met een gevallen cap (dus ook vanuit je hand) is dat je niet kan zien of hij van binnen nog helemaal in takt is. Ook al zie/voel je niks wat kapot is, dat wil niet zeggen dat ie nog helemaal in orde is.
Eigenlijk zou je de cap dus na elke val moeten vervangen, ook als hij uit de kast stuitert of je hem uit je hand laat vallen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:43

ik ben eens zo hard gevallen tegen een betonnen zijwand met inrijden van een paard dat ik besloot na 8 jaar maar een nieuwe te kopen
je weet nooit hoe je valt maar als ik behoorlijk op me cap val dan schaf ik een nieuwe aan.

de vorige cap dus 8 jaar gehad maar daar was ik ook nooit verder mee gevallen tot die laatste keer. althans niet op me cap.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:44

MirandaDvG schreef:
Het gevaar met een gevallen cap (dus ook vanuit je hand) is dat je niet kan zien of hij van binnen nog helemaal in takt is. Ook al zie/voel je niks wat kapot is, dat wil niet zeggen dat ie nog helemaal in orde is.
Eigenlijk zou je de cap dus na elke val moeten vervangen, ook als hij uit de kast stuitert of je hem uit je hand laat vallen.

denk dat dit nu wel overdreven is met de caps van tegenwoordig. die van vroeger inderdaad die konden echt niet tegen een stootje maar van nu heus wel

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:51

Mij is verteld dat je na elke valpartij de cap moet vervangen. Bij een fietshelm van wielrenners is dat geloof ik ook zo. Vanbinnen kan het beschadigd zijn waardoor de klap niet goed meer wordt opgevangen en de druk niet meer goed wordt verdeeld over de cap/helm.

Dus mensen die op gevoel wel denken dat hun cap niet kapot is, het kan zomaar zijn dat je er naast zit. Je kan denken och, het kan nog wel, maar het is voor je eigen veiligheid, daar zou ik geen risico's mee nemen.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:13

ik rij nu ong 8 jaar en sinds 3 jaar niet meer met cap omdat ik alleen op mijn eigen pony rijd en die weet dat ze toch niks kan als ze tuig om heeft en dus geen cap nodig vind alleen maar irritant en met cap kun je alsnog heel lelijk op je hoofd vallen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:45

Ik heb jaren dezelfde cap gehad. Eigenlijk veel te lang mee rond gereden (ook een paar keer mee gevallen). Heb een keer op facebook foto's voorbij zien komen van een binnenkant van een cap dat ik zo schrok dat ik maar eens een nieuwe heb aangeschaft.

Reactie hierboven vind ik onverstandig. Het blijven dieren, ookal is het je eigen paard of pony ze kunnen altijd een keer schrikken. Als je een keer valt ben je met cap beter beschermd dan zonder. Betaal liever wat meer voor een nieuwe cap dan dat ik door een val zonder cap een hersenbloeding / beschadiging krijg.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:15

Laten we hier de discussie maar niet weer aangaan met van die mensen due menen dat ze wel zonder cap kunnen. Ronduit dom dus geen woord vuil aan maken :P

Ik vervang mijn cap eens in de 3 jaar. Ik ben er gelukkig al jaren niet meer afgevallen maar heb wel een jong paardje dus ga geen risico's lopen ;)

TrojkaPink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:02

Ik rij al jaren met dezelfde cap, heeft voor mij geen meerwaarde

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:09

Ik heb een keer een simpel trucje geleerd om te checken of je cap vanbinnen kapot is.
Als je er kracht op zet, door hem bijvoorbeeld tegen je aan te houden en er met je handen op te duwen, mag hij niet kraken o.i.d.
Als hij dat duidelijk wel doet, is hij vanbinnen gebroken.

Als hij het niet doet, kan je nog steeds niet met 100% zekerheid zeggen dat hij niet kapot is, maar dan is het het in ieder geval niet ernstig ;).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:13

StalNollie schreef:
MirandaDvG schreef:

denk dat dit nu wel overdreven is met de caps van tegenwoordig. die van vroeger inderdaad die konden echt niet tegen een stootje maar van nu heus wel

De inwendige bescherming heeft de klap opgevangen en is daardoor vervormd.
Dit hoef je dus aan de buitenkant niets van te zien, maar het veranderd wel de structuur iets waardoor hij minder betrouwbaar is bij een volgende klap/val.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:17

Ik vervang mijn cap als ik hem heb laten vallen of als ik op mijn cap ben gevallen.
Ook al zie je niks aan de buitenkant, dat wilt niet zeggen dat de binnenkant nog in tact is.

Is er niks mee gebeurd dan vervang ik mijn cap, net als mijn motorhelm, elke vijf jaar.
Zo duur zijn caps niet en het is ook wel fris om hem af en toe te vervangen moet ik zeggen :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:26

Ik rij al eem jaar of 5 met deze cap. Laatst nog vanuit galop op mn achterhoofd (dus cap) gevallen, en hij heeft zn werk prima gedaan :) terwijl ik al heel vaak raar op mn hoofd gevallen ben. Ook tegen staanders, boomstammen etc.
Ik zou dat ding dus echt niet na elke val vervangen, word een duur grapje.

Misschien moet ik maar wel een keer weer een nieuwe cap kopen, maar heb daar nu niet echt geld (voor over) :+

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:01

Eileen_ schreef:
Ik rij al eem jaar of 5 met deze cap. Laatst nog vanuit galop op mn achterhoofd (dus cap) gevallen, en hij heeft zn werk prima gedaan :) terwijl ik al heel vaak raar op mn hoofd gevallen ben. Ook tegen staanders, boomstammen etc.
Ik zou dat ding dus echt niet na elke val vervangen, word een duur grapje.

Misschien moet ik maar wel een keer weer een nieuwe cap kopen, maar heb daar nu niet echt geld (voor over) :+

Je moet het geld niet voor je cap over hebben, maar voor je eigen hoofd, je gezondheid :)