Ik heb Luna, mijn bijna 2 jarige zelf gefokt en haar gewoon op de manier opgevoed zoals ik heb geleerd en wat goed voelde bij mij.
Lopen aan de hand is altijd al 'lastig' geweest voor haar.
Ze staat nu 's nachts binnen en haal haar uit de stal samen met haar vriendinnetje, dus ik loop met twee te gelijk.
Soms gaat het goed en loopt ze gewoon door. Maar ze loopt zo vreselijk langzaam...
Ze gaat in dat stukje wel 3 a 4 keer stilstaan en dan houd ik gewoon druk op het touw tot dat ze weer loopt en dan laat ik de druk gelijk los.
Zo gaat dat een aantal keer in die 200 meter die we moeten lopen.
Afijn, zijn we bij de weide. Komt het volgende punt... Mevrouw wilt de wei niet in. Ze vind het niet eng, maar blijft gewoon voor de ingang. Dan sta ik daar met gespreide armen, aan de ene kant Fee die al in de wei staat en aan de andere kant Luna die stil staat met een kop van: Amehoela, ik vertik het.

Ik hou stug vol en blijf rustig, hou (stevige) druk op het touw en zodra ze loopt - Touw los + belonen met stem of kriebeltje. -
Nou, staat ze eindelijk in de wei.... Hek dicht... Blijft ze daar heel zielig staan kijken naar me.
Als ik een half uurtje later terug kom, is ze gewoon aan het grazen. Maar ik snap nou gewoon niet wat ze tegen me probeert te zeggen.

In de stal staat ze om 07:00 al te roepen als ik binnen kom lopen, zo graag wilt ze naar buiten. Komt ze buiten, doet ze dit.

Ik heb het al eens geprobeerd zonder Fee er bij, dan is ze áls ze loopt veel vlotter. Maar zodra ze om de hoek is en Fee niet meer ziet, gaat ze stilstaan en dan krijg ik haar met geen mogelijkheid vooruit.

Als ik alleen een stukje met haar in het bos ga wandelen, is er ook geen probleem. Het is écht 's ochtends naar de weide toe.
De ene keer is het trouwens nog donker, de andere keer schemert het al of het is al licht (ze gaan meestal tussen 07:00 en 08:00 naar buiten)
Ik merk dus geen verschil tussen donker/licht.
Een tweede mens is geen oplossing, die is er namelijk niet.

Vroeger toen ze nog een baby-veulentje was (1 week oud) heb ik haar gewoon aan het halster met moeder mee laten lopen. Toen ze alleen met mij moest lopen met zijn tweeën wel eens een longeerlijn in een achtjesvorm om gehad. Dat ging echt goed. Maar ik snap gewoon niet wat ze me nu probeert duidelijk te maken.
Overigens is ze wel helemaal gezond en fit. Ze maakt sprintjes in de wei en is aan het stoeien met haar vriendin. Ze krijgen buiten hooi bij etc.
Als ik haar naar binnen haal om 18:00 staat ze voor het hek te drammen en weet ze niet hoe snel ze naar binnen moet. Maar 's ochtends wilt ze dus wel graag naar buiten.
Krijg dus het idee dat er op de weide iets is wat ze niet leuk vind. Maar ik zou niet weten wat?
Ze is hele dagen aan het ouweho*eren met Fee en dolt de hele dag, dan staat ze weer te eten of doet een tukkie in de zon. Je zou dus zeggen dat ze zich prima vermaakt...
Ik doe trouwens zo nu en dan grondwerk met haar. Maar ze gaat om stem al achteruit en in de wei of in het bos volgt ze me gewoon. Ze snapt het principe van druk en stem (terrrrrrrrug / Kom maar) dus wel.
Iemand een idee?
Ze is nog jong, dus concentratievermogen van een goudvis.