Tips voor rijden met zeer stuitje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Tips voor rijden met zeer stuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 22:26

Na mijn bevallig 26 november
Heb iklast van mijn stuitje
Nu heb ik daar geen last meer van behalve na mijn paard rijden vorige week nog geen 10 min op gezeten ging lekker maar da na en de volgende dag....auwwwww

Iemand ervaring hier mee? Op zoek na de (gouden tip)

Cassidy

Re: Tips voor rijden met zeer stuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:33

Ik heb een tip voor je, zoek een chiropractor op. Door de bevalling kan er toch wat scheef zijn gaan zitten. Ik heb zelf nog steeds last van mijn stuitje door een val van een paard. Heel erg lang in het zadel kan ik dus niet meer doorbrengen. Na chiropractorbezoek gaat het wel beter.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:05

Ik ben op mijn stuitje gevallen (vanaf het paard). In de eerste twee weken na de val veel met spiroflor gesmeerd. Nu heb ik er niet zo vaak meer last van (val was 4 weken geleden), maar doorzitten gaat nog niet met een hoogopgooiend paard.

RidingxRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:05

Ik ben tijdens mijn eerste schaatstraining vorig jaar op mijn stuitje gevallen. Ik ben toen naar de fysiotherapeut geweest en die heeft mij gekraakt en gemasseerd en verder moest ik rust nemen. In totaal heb ik zes weken niks kunnen doen, maar nu kan ik alles weer. Dus mijn advies is gewoon heel veel rust.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:11

Misschien is je bekken nog niet helemaal gestabiliseert. Zoek een fysio die bekend is met bekkenbodem oefeningen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:05

Heeft er al een instructeur naar je houding op je paard gekeken?
Misschien is je houding wel veranderd na je zwangerschap. Door je zwangerschap zijn je bekken/buikspieren verzwakt. Als dit nog onvoldoende is hersteld kan het zijn dat je eena ndere houding aanneemt op je paard.
Daarnaast kan het zoiezo geen kwaad om een keer naar een bekkenfysiotherapeut te gaan met deze klachten. Het liefst een therapeut met ervaring met paarden. Dat praat wat makkelijker ;-)

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:11

Fysio en/of misschien eens een training op een flexchair.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:22

Ik ben nog maar 14 dus nog niet bevallen :+ , maar ben 3 jr geleden van het paard gevallen op mij stuitje en dar heb ik lang last van gehad, ik kon niet zitten,staan,lopen en ik heb er zoiezo 4/5 maanden mee gezeten, ik heb er zeker ng een jaar last vangehad en de HA kon er niks aandoen zei hij...
Nu heb ikk er niet meer zon last van alleen als ik nog te lang op een harde ondergrond zit maar met paardrijden absoluut niet meer :)

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:37

je kan ook zo'n gelpad voor op het zadel of bontje voor op het zadel proberen weet niet of dit werkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 21:40

evelien11 schreef:
Heeft er al een instructeur naar je houding op je paard gekeken?
Misschien is je houding wel veranderd na je zwangerschap. Door je zwangerschap zijn je bekken/buikspieren verzwakt. Als dit nog onvoldoende is hersteld kan het zijn dat je eena ndere houding aanneemt op je paard.
Daarnaast kan het zoiezo geen kwaad om een keer naar een bekkenfysiotherapeut te gaan met deze klachten. Het liefst een therapeut met ervaring met paarden. Dat praat wat makkelijker ;-)

ben indd op zoek geweest na oefeningen voor bb spieren en moet zeggen met rijden wel meer gemak van nog niet zuiver
het blijft gevoellig (rij 2 a 3x per week half uurtje nu wil met 4 weken weer na de les toe en zie wel hoever we dan zijn (aangezien ook 10 min heen en 10 min terug stappen is)

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:50

(ik weet niet of je het nog nodig hebt)

Maar ik zou vooral niet te lang rijden, een half uurtje en dan stoppen.
En zo doorgaan tot het weer beter is.

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:53

Ropa schreef:

Heb ook last van mijn stuitje en rijd ook een half uurtje dat is voor mij goed te doen behalve dan de spierpijn omdat ik weer beweeg.

Wel rijd ik met een gelzitting over het zadel.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:03

sanne97 schreef:
Ropa schreef:

Heb ook last van mijn stuitje en rijd ook een half uurtje dat is voor mij goed te doen behalve dan de spierpijn omdat ik weer beweeg.

Wel rijd ik met een gelzitting over het zadel.

Ja dat is inderdaad ook handig! (gelzitting)

BoDerek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:11

Ik heb er ook last van. Ik ben ook 3 maand geleden bevallen. Mijn man was bij de chiropractor en deze gaf al aan dat het een typische zwangersschapsklacht is. Zij kan het verhelpen. Een vriendin is geholpen door een fysio. Dus kan alle twee. Ik moet nog even een afspraak maken en ga er vanuit dat het dan weer beter is.

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:26

Ik heb ook last gehad na een val. Fysio heeft mij hier verder geholpen. Een gelzitting kan helpen maar mijn mening na is het belangrijk om eerst de bron aan te pakken. Ga eens langs bij iemand die er verstand van heeft en laat hij naar jouw situatie kijken want het is bij iedereen anders. Hopelijk gaat het dan snel beter met je in ieder geval veel beterschap gewenst!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:20

Er zouden meerdere dingen aan de hand kunnen zijn; je bekken is nog instabiel na de bevalling/hormonaal geregeld enz, je houding is veranderd en provoceert telkens je stuitje, er zouden blokkades e.d. kunnen zitten in je onderrug/bekken/heupen, je diepe buikspieren zijn onvoldoende hersteld en her-traint... Kortom: neem contact op met een goede manueel therapeut. Ikzelf ben manueel therapeut werkzaam in Loosdrecht, Hilversum en Nederhorst den Berg. Heb veel ervaring met rug/bekkenklachten, ook zeker in relatie tot het paardrijden. Ik gebruik verder veel de Flexchair (ook aangesloten bij netwerk Flexchair ruitertraining), voor dit soort klachten (na manueel therapeutische behandelingen). Voor meer info: www.sportrevalidatie-hilversum.nl

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:24

Ik heb na een val van een pony mijn stuitje scheefstaan. (Hier helaas pas na 6mnd achter gekomen, rechtzetten geprobeerd, maar helaas.. gaat steeds weer terug) ik rijd sindsdien met een bontje op het zadel. Zat een aardig prijskaartje aan, maar rijd nu al weer een jaartje (bijna) pijnvrij :)

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:25

Ik heb hier ook last van gehad doordat ik mijn rug had overbelast. 2 á 3 weken rust gehouden (soms voor iemand uitgestapt maar dan had ik gelijk last ervan) en toen was het zo goed als voorbij :). Nu heb ik er heeeeel soms nog last van

jupiterius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:56

Ik zou even langs een therapeut gaan die weet waar hij of zij over praat. Het kunnen allerlei redenen zijn. Een vriendin van mij is een paar jaar ook heel hard gevallen en blijkt dat haar houding helemaal anders is gaan staan, hierdoor kan ze nog steeds niet normaal op een stoel of bank zitten D:

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:48

jupiterius schreef:
Ik zou even langs een therapeut gaan die weet waar hij of zij over praat. Het kunnen allerlei redenen zijn. Een vriendin van mij is een paar jaar ook heel hard gevallen en blijkt dat haar houding helemaal anders is gaan staan, hierdoor kan ze nog steeds niet normaal op een stoel of bank zitten D:

Dat is bij mij nu nog steeds. En ook mijn spieren zijn helemaal verkrampt. Nu twee keer bij osteopaat geweest en het voelt al anders aan!! :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:55

ik denk dat een fysiotherapeut, oid jouw wel verder kan helpen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 02:17

En als het pijn blijft doen toch rust geven