Paarden ineens enorm aanhankelijk aan elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh_

Paarden ineens enorm aanhankelijk aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 15:49

Hoi,

Ik ben gezegend met 2 jonge paarden in mijn bezit. Kaprisse wordt 4 dit jaar en Extra is een jaartje ouder.
Kaprisse is net een maand weg geweest om zadelmak te maken. Hierdoor heb ik veel tijd gehad om Extra door te rijden, die van het begin af veel angstiger/ stressiger is. De laatste tijd ging het echt heel goed met hem, ik had hem lekker ontspannen in het werk. Hij was gemakkelijk alleen te laden en was ook niet meer zo angstig op zijn eentje. Eergisteren ben ik Kaprisse terug op gaan halen en werden beide paarden naar een nieuwe stalling gebracht, waar ze nu als tussenoplossing komen te staan omdat ik zonder vervoer zit.

Nu zijn ze plots echt extreem aanhankelijk geworden aan elkaar.
Als ik er eentje buiten zet, gaat de andere gelijk aan de slag met de poging tot uitbreken. Gisteren ben ik gaan rijden en de oudste heb ik eerst een half uur moeten longeren omdat hij zo van streek was. Ze hebben de ganse tijd naar elkaar liggen roepen en Extra was na 5 minuten volledig in het zweet door zich zo druk te maken. Na ongeveer een dik half uur liep hij iets meer ontspannen, maar echt helemaal kreeg ik hem er niet door.
Kaprisse heb ik vervolgens gereden, eens dat ze zich goed concentreerde op het werk viel het hinniken wel mee, maar over het algemeen toch stressig.

Ik ben nog niet in paniek omdat ze er nog maar net staan maar ik hoop natuurlijk dat dit gedrag zich niet verder zet. Beide paarden zijn vaak genoeg zonder elkaar weg geweest en dit gaf in het verleden eigenlijk niet echt problemen. Het is wel de bedoeling om hen binnenkort samen mee te nemen op wedstrijd, dus het zou fijn zijn als ze dan beide wat 'onafhankelijker' zijn.

Heeft iemand tips?

mika11

Re: Paarden ineens enorm aanhankelijk aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:52

Op stal geen boxen naast elkaar, maar een ander paard ernaast?
Dan kunnen ze ook niet zo plakken aan elkaar.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:01

Is niet zo raar in een nieuwe omgeving. Het enige bekende waar ze zich aan vast houden is elkaar lijkt me.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:38

Ik ga morgen vragen om hen te wisselen.
Het lijkt me idd ook logisch dat ze zicht vasthouden aan elkaar, ik vroeg me alleen af of dit blijvend zou zijn? Of hoe ik eventueel kan voorkomen dat het blijvend gaat worden :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:42

Een klein poosje weg is wat anders dan elkaar een maand missen, ze moeten even weer wennen. Zorg dat ze veilig staan en geen aandacht aan schenken. In het begin de periodes niet al te lang maken, ookal komt er van ontspannen rijden niets terecht, als het paard dat je rijd maar even iets goed doet, belonen en uitstappen en dan pak je de andere. Ze moeten even weer aan de routine wennen en weten snel genoeg dat ze elkaar na een korte periode weer zien, dus niet stressen, het gaat over maar het is wel heel erg lastig.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:48

Éen paard een maand weg? Hoe weet de ander nou of hij ooit zijn vriend terugziet? En stel je de vreugde voor als ze weer bij elkaar zijn! Maar, zou je die mens nog wel vertrouwen? Hoe moet je paard weten dat komende scheidingen heel tijdelijk zijn? Een paard heeft absoluut geen invloed op waar hij staat en wie hij tegenkomt. Ze missen nou natuurlijk ook beiden hun bekende omgeving. Hoe kunnen ze die gan leren kennen? Stel je eens voor hoe dat voor jou zou zijn en misschien krijg je dan meer begrip voor zijn gevoelens.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:22

Inderdaad normaal gedrag. Als je ervoor wilt zorgen dat het gedrag niet voortzet, moet je ze leren dat even van elkaar weg zijn niet erg is. Dat houdt dus in dat je tijdelijk rekening moet houden met de grenzen van je paarden. Kunnen ze wel van elkaar verwijderd zijn in zicht? Dan kun je dus in de bak aan het werk, in het zicht van het andere paard. Kunnen ze dit nog niet? Dan raad ik af om te gaan rijden uit zicht.

Het is een kwestie van opbouwen. Als de paarden nu aanleren dat uit elkaar zijn = stressen, heb je meer kans dat ze in het gedrag blijven hangen dan wanneer je geleidelijk aan opbouwt. Een uur gaan rijden en het andere paard tot in het zweet laten stressen is dan dus geen optie.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 15:13

Bedankt voor de tips :)

Joyce_Ringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:28

Wat ook kan helpen is af en toe je paarden apart losgooien met een ander. Als ze andere vriendjes hebben zien ze dat het ook leuk kan zijn zonder het andere paard. En als je met de paarden apart van elkaar bezig bent goed afleiden en veel variëren in de training zodat ze geconcentreerd blijven