tinker valt shetlandpony aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ashra

tinker valt shetlandpony aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:44

Sinds een aantal dagen valt onze tinker de shetlander aan. Hij laat zich er volledig op hangen dat de shetlander volledig onder hem ligt en is contstant aan het bijten. Sam (de tinker )is nog hengst en onze shetlandpony ook. Zou castratie van Sam een goede oplossing zijn?

Caily

Re: tinker valt shetlandpony aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:59

Haha, en ik dacht dat de Shetlander zo dominant was? Wie heeft het voor het zeggen als je met eten aan komt? (wie jaagt wie weg, wie mag als eerste eten?) Als dat de Shetlander is zou ik zeggen, het loopt wel los. (Jonge) hengsten spelen graag, en dat gaat er soms ruig aan toe, maar op een enkele kale plek in de vacht na is er meestal geen schade, het is enkel spel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:02

Draadje spannen waar de shetlander onderdoor kan, maar de tinker niet. Waar de shet dan even alleen kan staan.
Als het gewoon spelen is (wat er erg ruig aan toe kan gaan), dan gaat de shet waarschijnlijk niet onder het draadje.

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 20:03

@Caily: idd de rollen zijn omgekeerd nu. Onze pony is ziek geweest en herstellende ..hij mag nu geen stress hebben, dus nog even apart dan

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:05

Mag ik vragen waarom ze nog hengst zijn? Het is je eigen keuze, maar ik denk wel dat het kan helpen om ze te castreren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:16

Wat is dat nou weer voor flauwekul, hengst zijn is gewoon natuurlijk hoor. De hengsten die ik ken en samen staan zijn niet op een, ook niet op twee, handen te tellen. Van Shetlanders tot Tinkers, en zelfs Shire's. Jong, oud, wel in dekdienst, of nog nooit gedekt. Ze zijn allemaal gewoon lekker paard en happy met een soortgenoot om mee te stoeien en alles meer. Wat enkel lastig is twee oudere hengsten bij elkaar in scharen, maar dat is niet van toepassing hier, gezien de Tinker nog een jonkie is en de Shetlander zich niet de kaas van het brood laat eten, wat ik begrijp uit eerdere berichten van TS.

Ik vind de oplossing van Sjors een hele goede! Beterschap voor de kleine man :(:)

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 20:20

Enphalu schreef:
Mag ik vragen waarom ze nog hengst zijn? Het is je eigen keuze, maar ik denk wel dat het kan helpen om ze te castreren.

Onze shet was hengst als ik hem kocht twee jaar geleden. Tot voor kort had ik mijn ruin erbij en dat was geen probleem. Hij is gestorven in november. Sam heb ik als hengst gekocht. Maar aangezien ik later met hem wil rijden ga ik hem toch wel laten ruinen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:40

Je kan ook rijden op een hengst hoor :) :+

kayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:44

Ik zou dezelfde oplossing proberen die Sjors hierboven verteld.
Ik heb een korte tijd ook twee hengstjes (twee shetlander) samen gehad, ging er soms hard aan toe. Nadat ik er 1 heb gecastreerd, was er minder strijd. Nu de tweede ook al een tijd is gecastreerd, zijn het de beste maatjes.

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 00:15

deze namiddag was het weer catch. De Shet en de Tinker staan nog steeds apart. Nu had ik Sem gewassen en gepoetst, we willen hem terug op stal zetten en meneer trekt zich los. Gaat door de draad (laag beckaertpoortje en lage draad) en stormt terug op de Filpke (Shetlander) af. Bijten en laat zich keer op keer op Filpke vallen. ...Een draadje er tussen zetten zoals hier eerder werd voorgesteld is geen optie, want Sem gaat echt door alle afspanning. Hij gaat er gewoon door alsof het er niet staat of hij spring over een draad van 1,10m vanuit stilstand...echt niet normaal. :( De weide is een echt ravage geworden sinds hij hier is. En zoals het nu gaat, Sem in de loop van de dag op de weide en om 16:00u mag Filpke dan buiten en Sem op stal. Dat is ook niet de bedoeling. Ik vraag me echt af of ze ooit gaan overeenkomen :(

Nevadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:23

Als ik jou was zou ik Sam laten castreren, shetlanders zijn sterk maar ik zou echt oppassen hoor. Zo'n grote tinker en zo'n kleine shet kan fout aflopen als het te hard aan toe gaat.. Ik kende een shetlander die ze af hebben moeten laten maken door Een gevecht. ( heel ernstig geval natuurlijk ) ik wil je absoluut niet bang maken, maar zou wel oppassen

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:28

Hier een kwpner die het in het begin nodig vond om vol achter de shetlander aan te gaan..
Ging er idd erg ruig aan toe, pakte hem bij zn schoft en als hij de kans kreeg liet hij zich
idd vallen, en anders liet hij hem in ieder geval niet meer los.. ;(

Wij hebben inderdaad een hoge draad gespannen, dit had de shetlander gelukkig snel door..
Ik heb me vaak afgevraagd of het ooit goed zal komen, maar nu staan ze regelmatig
samen uit een hooinet te eten of zijn de rollen soms zelfs even omgedraaid en word de grootste
als een soort boksbal gezien :+

Heel soms krijgt de grootste het nog wel eens in zijn bol,
Maar de shet is hem regelmatig te snel af, en keert ook altijd snel
weer terug..

Begrijp alleen dat een draad spannen hier dus niet een optie is,
kunnen ze op geen enkele andere manier gescheiden worden van elkaar,
maar wel dat ze nog contact hebben?

Sorry voor de zinsopbouw, typ op mijn telefoon..

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 00:42

@ Nevadaboy: ik ben heel voorzichtig geworden, want het gaat er volgens mij veel te heftig aan toe
@Nadine:
Citaat:
Ging er idd erg ruig aan toe, pakte hem bij zn schoft en als hij de kans kreeg liet hij zich
idd vallen, en anders liet hij hem in ieder geval niet meer los..

Hier juist hetzelfde...we gaan deze week alles opnieuw afspannen, en proberen met elektriciteit.
Ze staan nu naast elkaar in de stal met een afsluiting ertussen. Dus ze kunnen wel neuscontact hebben. In ieder geval ga ik Sem laten casteren en zolang dat dit niet is gebeurd komen ze niet samen op de weide

Sem is in omgang super lief. Borstelen, wassen, allemaal geen probleem...maar bv op de weide is het ongelofelijke slungel. Als hij komt aangelopen loopt hij je bijna omver.Hij loopt eigenlijk gewoon over alles...als er een kruiwagen staat loopt hij daar gewoon over... Hij wordt in mei 3 jaar dus denk ik eraan om hem in augustus laten te beleren.

Ben dat jong geweld niet meer gewoon, na een ruin gehad te hebben die 20 jaar was. En zo mak als een lammetje was.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:54

ashra schreef:
@Caily: idd de rollen zijn omgekeerd nu. Onze pony is ziek geweest en herstellende ..hij mag nu geen stress hebben, dus nog even apart dan

Is de shet ziek geweest? dat verklaart een hoop, Dat gaat de shet natuurlijk niet winnen

Nevadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:55

Goed dat je voorzichtig bent :j

jababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:01

Ik had jaren een shetlander hengstje. En deze leefde tussen de paarden ruin en merrie. Was weleens een keer een gevechtje maar ze lieten onze dondersteen altijd weer met rust.
het shetje was overigens eentje die njet bij onze grote merries ook maar in de buurt kon komen om iets van veulentjes te krijgen.
tot ik een klophengst er bin had gezegt. Deze twee vielen elkander continu aan, ging dan wel goed als ik ze apart zette met inderdaad draad waar de shet onderdoor kon.
tot een zekere dag ze elkaar echt heel naar aanvielen shetje viel in een water gleuf (voor sater weg te laten lopen in de wei) op zijn rug. De klophengst pakte zijn achterbeen vast, en trok hem een eind de lucht in.
Waardoor zijn hoef dus scheef werd getrokken. Helaas heb ik naar jaren plezier toen mijn hengstje moeten laten inslapen.
en de klop hengst heb ik toen gelijk verkocht.

dus het kan best raar lopen!
En wees alsjeblieft voorzichtig want een ongeluk zit in een klein hoekje!

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 01:08

Ja Flipke heeft tetanus gehad . Een dag of 10 nadat Sem hier is gearriveerd. Heb mijn paarden nooit laten vacc tegen tetanus. Laat dit wel een hele serieuze les zijn geweest. We hadden maar heel weinig kans om hem erdoor te krijgen 10% tot 30%. Hij komt van heel ver maar hij is er doorgekomen dankzij onze goede da en omdat we er heel snel bij waren.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:15

Ik zou alles maar is goed afzetten..
En desnoods verlopig appart laten.

Onze belg hengst flikte dit ook toen hij jonger was..
Wij hebben toen het hoogst verkrijg bare stroomapparaat gekocht alles ge instaleerd en dat ging perfect pony kon er ondr weg hij niet.. ze hebben daarna jaren samen gestaan..

Helaas is de belg overleden

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:25

Ja dan krijg je dus dat de rollen omgekeerd worden en de zwakste aangevallen kan worden. Jeetje wat vervelend, blij dat hij het overleefd heeft . Maar ik denk dat je ziet meer bij elkaar kan zetten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 06:22

ik denk dat castratie een uitkomst bied, mijn tinker is ook tot 3 jaar hengst geweest, maar hij werd steedsheviger tegen andere paarden en de toenmalige shet kon er ook niet meer bij, alleen zn arabierenvriend.

hij is nu een jaar gecastreerd en het liefste paard die er maar is, staat nu een shet van 10 maand bij die echt alles mag van hem, beste beslissing ooit om hakkietakkie weg zakkie te doen.

dat over je heen lopen is echt niet ok hoor, moet je wel wat aan gaan doen, en heb je wel stroom op je draden?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:46

TI-->OPG

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 21:53

Tinkermuts schreef:
ik denk dat castratie een uitkomst bied, mijn tinker is ook tot 3 jaar hengst geweest, maar hij werd steedsheviger tegen andere paarden en de toenmalige shet kon er ook niet meer bij, alleen zn arabierenvriend.

hij is nu een jaar gecastreerd en het liefste paard die er maar is, staat nu een shet van 10 maand bij die echt alles mag van hem, beste beslissing ooit om hakkietakkie weg zakkie te doen.

dat over je heen lopen is echt niet ok hoor, moet je wel wat aan gaan doen, en heb je wel stroom op je draden?

Ik ga Sem ook zo snel mogelijk laten castreren. En geen risico's nemen met onze Shetlander.
Sem heeft de draad stuk gemaakt, dus stroom staat er voorlopig niet op. Vrijdag wordt alles opnieuw afgespannen

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:58

Ik denk dat je er goed aan doet om Sem hengst af te maken.
Voor je het weet vallen er gewonden en ben je een aardige duit kwijt aan de DA.
Zeker gezien je toch al van plan was om Sem te ruinen.