Paniek paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elineuprx

Paniek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:50

Een paard dat ik ken heeft bij zijn eerste eigenaar wedstrijden gereden op hoog niveau. Hij is geklasseerd op dressuur Z, en springen L. Hij kan alles, hij wil alles voor je doen.

Nu heeft hij sinds 3 jaar ( rond om het even 4 jaar misschien ) een nieuwe eigenaar. Toen hij verplaatst werd heeft hij 1 week staan spacen in zijn stal (steigeren onrust etc). Ik vermoed dat dat gewoon een kwestie van verlatingsangst is geweest. Sinds 1.5 jaar heeft hij kuren. Hij vertikt de longeerbak rond te lopen. Hij steigert en gaat alleen maar aan de kletter. Ook gewoon dwars door je heen. Naar buiten gaan werd een ramp, deed ie ook alleen maar maf. En hij heeft een heel vrachtwagen trailer naar zijn grootje geholpen. Ondertussen is hij bijna 18 en zit dit gedrag nu er een beetje in. Maar vroeger deed hij nooit zo gek.

Nu is zijn buitenactie gezeik zo goed als weg, kleine acties maar weinig.

Ik vraag me af waar dit gedrag vandaan komt? Het komt uit het niets, ligt niet aan zijn voeding of zo. Alles geprobeerd, tenminste dat is wat ze zeggen. Hij krijgt enorme paniekachtig vlucht gedrag.
Het is een schat van een paard. Maar ik kan er gewoon niet bij wat hier de oorzaak voor kan zijn. Ik heb het idee dat er iets achter wordt gehouden. Heeft iemand een idee?

IkheetRuby

Re: Paniek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:53

Is de oude eigenaresse ook op de hoogte? misschien kan zij jullie verder helpen?
Succes in ieder geval!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:36

Tja, de beschrijving is zo vaag dat het van alles kan zijn:

-Magnesium tekort
-Lichamelijk ongemak
-Eigenaar met te weinig ervaring
-Paard staat niet goed op z'n plek (heeft het weidegang, wordt het nog goed aan het werk gezet, heeft het sociaal contact met andere paarden etc.)
-Tuig past slecht
-Tandproblemen
-Een combinatie van bovenstaande

Alles proberen kan niet, maar is een zin die veel voorkomt als het om probleemgedrag gaat bij dieren. Met 'alles' wordt meestal bedoelt dat er verschillende technieken zijn geprobeerd. Maar als de basis niet goed zit, doet een techniek niets en loop je dus bij elke methode tegen hetzelfde probleem aan.