Pony over laadklep gekomen, weer op deze manier laden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Pony over laadklep gekomen, weer op deze manier laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:43

Hallo allemaal,

Mijn pony staat diagonaal in de trailer, met haar koppie naar de klep en met haar kont naar de wagen.
Het is nogal een knabbelaar :Y) , dus op deze manier wil ik voorkomen dat ze eens lekker haar tandjes in de wiel van mijn wagen zet.

Afgelopen weekend waren we op een marathon clinic, waar we vroeg waren ivm met verkennen van het parcours. Normaal laat ik de klep altijd open zodat ze lekker naar buiten kan kijken, maar ivm de wind heb ik hem toch maar dicht gedaan, tja wat kan er gebeuren dacht ik nog.. Ze stond gewoon vast, met een beetje hooi.

Maar nu kwam ze over de klep heen, ze schijnt met haar voorbenen erover te zijn gekomen, maar omdat ik dat zelf niet gezien heb kan ik daar geen uitspraak over doen.

Ze liep gelukkig niet kreupel en had een klein wondje op haar been, gelukkig goed afgekomen!
We hebben haar maar binnen vast gezet en daar na een half uurtje ingespannen.

Met inladen liep ze de klep op alsof er niets gebeurd was en wilde zelfs weer omdraaien zoals normaal.

Nu heb ik mijn bedenkingen..
Zal ze over de klep gekomen zijn omdat ze de andere paarden en trailers wel hoorde maar niet kon zien (het is wat dat betreft wel een beetje een prutsmuts ;-) ) en kan ik haar gewoon weer zoals ze altijd staat zetten (eventueel met het zeil dicht, waardoor het heel warm wordt) of toch met haar koppie naar de wagen?

Afbeelding (even een impressie van hoe de pony staat (Als de klep dicht is, is er alsnog voldoende ruimte, want ze staat nu erg naar voren.)

Anoniem

Re: Pony over laadklep gekomen, weer op deze manier laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:42

Niet om het een of ander.. Maar mag dit wel?
Het lijkt een normale trailer die je hebt omgebouwd?

Geen idee waarom ze over de klep wilde.. Wellicht het touwtje korter maken als ze moet wachten op de trailer? Dan kan ze misschien niet over de klep komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:50

Hoe staat het paard dan met het hoofd? Altijd naar buiten toe? Ik vind t link, waarschijnlijk is ze geschrokken ofzo, maar dat kan ook fout aflopen...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:54

Kan je niet met dr hoofd naar de wagen toe, en dan iets beschermend over de wagen heen doen?
Geen idee of diagonaal in de trailer mag, maar in vrachtwagens staan ze bij sommige ook zo, dan andersom. Vind dit er eerlijk gezegd wel link uitzien, zou het na zo'n voorval niet weer doen..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:57

Waar laat dit paard haar hoofd?
Heeft ze sowieso voldoende plek?
Je schrijft van wel maar kan het me niet voorstellen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:59

Ik zou het niet meer doen :n Trailers worden niet voor niks gemaakt zoals ze gemaakt worden, namelijk dat het paard met het hoofd in de rijrichting staat en niet andersom. Dit voorkomt dat ze over de achterklep komen...

Dus of iets over je wagen, of een andere trailer kopen waarbij je pony bijv. zijwaarts kan staan. Dit is gewoon super onveilig

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:00

Kan het paard niet gewoon staan en die wagen aan de zijkant op zijn kant oid?

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:35

Naar mijn idee is er niets mis met de manier van laden, en denk ik dat ze inderdaad van alles gehoord heeft en wilde kijken. Toch maar de klep open laten als je geparkeerd staat. Een beetje wind is niet erg.

Het is misschien een optie om ze aan 2 kanten vast te zetten.

Of een rek boven de klep. Je ziet dat ook weleens bij trailers met hengsten. Er kan dan toch genoeg frisse lucht binnenkomen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:38

Wagen eruit, pony erin met de neus in de rijrichting en dan je parcours verkennen.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:24

Ik vind de opmerking van Gillbo in combinatie met het onderschrift geniaal!

Soms is een oplossing heel simpel!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:20

Dank u.
Als ze al over een trailerklep klimt dan is zo'n stang een peulenschil. Ik zou niet gokken dat ze daar ook overheen komt

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:14

Vinf het wel een goede constructie
Voor pony en kar ideaal
Mijn oude merrie ging ook liever verjeerd om op pad

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:18

Paard diagonaal en dan met de achterhand in rijrichting is de ideale opstelling. Minder vind ik dat dit een soort eigenbouwsel is. Mocht je niet de middelen hebben voor een trailer of een vrachtwagen die officieel voor deze manieren is gebouwd, dan zou ik idd een zeil dichtdoen zodat het dier iig de indruk krijgt dat ze er niet uitkan.
Of je laat het achterste gedeelte open en zorgt voor een soort tralie, waar ze ook met haar benen bijv. niet in kan blijven zitten.

Wil je met paard en met wagen op stap, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een vrachtwagen en dan een aanhanger erachter waar de menkar op kan. Of een vrachtwagen die groot genoeg is dat paard er diagonaal en achteruit in kan en voldoende plek is voor de menkar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:29

Achteruit vervoeren is in Nl niet gebruikelijk; sommige paarden geven er wel de voorkeur aan.
Het zou wel kunnen, mits de constructie veilig en deugdelijk is. Dat laatste betwijfel ik.
De trailer is niet gemaakt voor deze vorm van vervoer.

Als je zo reist, zou ik het schot breder/schuiner zetten en een dubbele stang gebruiken, zodat de pony niet met z'n snuit bij/over de klep kan komen.
Sowieso is de achterstang vaak een zwak punt in de trailerconstructie. Ik zou gaan voor een sterke, paardveilige, stang met een betere en handige bevestiging.
Zorg voor een ketting/touw aan 2 kanten, zodat de pony dubbel vast staat.
Kortom: je trailer verbouwen :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:30

Cassidy schreef:
Wil je met paard en met wagen op stap, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een vrachtwagen en dan een aanhanger erachter waar de menkar op kan. Of een vrachtwagen die groot genoeg is dat paard er diagonaal en achteruit in kan en voldoende plek is voor de menkar.

Ik ken ook iemand met een trailer zoals deze
Afbeelding
Volgens mij is dat ook een erg handige oplossing als je paard en wagen mee wilt nemen, hij is in ieder geval erg tevreden over de trailer. (De foto is trouwens niet van het precieze model hoor). Wel een wat goedkopere oplossing als een vrachtwagen en een aanhanger aanschaffen :Y)

Ik vind het toch wat eng dat paard en wagen bij elkaar staan, als er een ongeluk gebeurt of je paard gaat gek doen in de trailer is het volgens mij toch minder veilig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:33

Bovenstaande is idd ook een goede oplossing.
Maar dergelijke trailers zijn er doorgaans op gebouwd dat je paard er vooruit ingaat, dus hoofd in rijrichting.
Terwijl het bewezen is dat je paard het liefste achteruit of diagonaal reist.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:40

Als je paard zo wilt vervoeren, zou ik er een veulenrek op maken :)

Afbeelding
Zoiets dus, maar dan wel een met mindere ruimte tussen de spijlen.