Toch een 2 paardstrailer kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat te doen?

1. Mijn 1,5 paardstrailer behouden en keuze maken welk paard ik mee neem.
Geen stemmen
2. Een 2 paardstrailer kopen en aan de slag gaan met het rustig houden van mijn paard. (Tips!!!)
3 (75%)
3. Een andere tip/optie
1 (25%)

Totaal aantal stemmen: 4

Els_175

Toch een 2 paardstrailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:34

Beste Bokkers,

Ik heb jullie advies nodig. Ik probeer even het verhaal te schetsen.

Ik heb twee fijne dames van rond de 1,60/1,65 hoog en breng beide dames uit op wedstrijden.
Nu ben ik aan het overwegen om mijn 1,5 paardstrailer in te ruilen/verkopen en een 2 paardstrailer te kopen. Ik ben een jaar terug met beide dames naar Zeeland gereden met een gehuurde 2 paardstrailer. Dit ging de hele week goed, tot de terug weg. Een van mijn paarden had wat lopen stampen en kon haar evenwicht niet goed vinden.

Nu staat dit paard op de 1,5 paards super rustig en erg braaf. Maar vorige week is mij een ritje aangeboden met dat paard in een 2 paardstrailer samen met een vriendin van het paard. Nou aardig, zo gezegd zo gedaan. Toen we thuis aankwamen (ritje van nog geen 10 min) stond mijn paard helemaal te trillen als een rietje en scheef gedrukt tegen de zijwand. Ze was goed in paniek en het andere paard stond braaf te kijken en te wachten dat zij eraf mocht. Al met al is dit goed afgelopen en hebben we weinig tot geen schade opgelopen.

Paard loopt ook nu gewoon braaf de 1,5 paardstrailer op en staat rustig, alsof er niks gebeurd is afgelopen week. Het andere paard staat zowel op een 1,5 paardstrailer als op een 2 paardstrailer erg braaf en rustig.

Nu dus mijn vraag... Is het verstandig om toch een 2 paardstrailer te kopen? Ik wil graag met beide paarden tegelijk op wedstrijd (Moet nu een keuze maken omdat de afstanden en starttijden vaak niet te combineren zijn).
Indien ik een 2 paardstrailer koop, hoe kan ik dat paard leren om rustig te blijven en steun te zoeken aan de zijwand en niet aan het tussenschot. (Denk dat ze dat heeft gezocht en die niet vond en daardoor in paniek raakte)

Bedankt alvast voor het mee denken.

_PatriciaH

Re: Toch een 2 paardstrailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:36

al eens geprobeerd om het paard aan de andere kant te laden? misschien wil het juist naar rechts hangen en kan dat nu alleen maar tegen het tussenschot aan? Vaak is het ook wel wennen voor een paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:38

Heb je het angstige paard wel eens op een vrachtwagentje gehad?
Misschien is het een beter idee om een klein vrachtwagentje aan te schaffen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:38

Ik hoop dat het je lukt. Wij hebben een pony gehad die compleet in de paniek schoot op een 2-paards en braaf was op een 1,5 paards.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:42

@Patricia Ik heb geen 2 paardstrailer tot mijn beschikking dus ik zou ook niet even kunnen testen welke kant ze fijner vind. Wel hebben toen 1 week een 2 paardstrailer gehad en in mijn belevenis hebben we haar toen aan beide kanten laten staan. Alle keren waren toen super verlopen (15 min per ritje ongeveer).

@Myca Ze heeft afgelopen zomer op een 6 paards vrachtwagen gestaan zonder problemen, naast haar vriendin. Dat ging super!! Maar op zo'n klein vrachtwagentje heeft ze nog nooit gestaan, ik ken ook niemand in mijn naaste omgeving waarbij ik dat eens zou kunnen testen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:54

vrijwel alle paarden staan beter op een vrachtwagen (overwars) dan op een trailer in mijn ervaring) betere wegligging, betere vering, maar bovenal, dwars.

met die kleine B-rijbewijs wagentjes is juist dat vaak niet mogelijk, dus dan kom je al snel bij de C-wagens. die zijn overigens veel goedkoper, en gaan veel langer mee (omdat de B-wagens vaak zwaar overbelast zijn) maar onderhoud is erg duur.

en je moet natuurlijk maar zin hebben om een vrachtwagen ergens te parkeren etc.
(eventueel zou je natuurlijk een goedkopere auto kunnen rijden dan)

maar ik zou bij een 1,5 trailer blijven, want het scheelt gewoon een bak geld en waarom niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:17

Myca schreef:
Heb je het angstige paard wel eens op een vrachtwagentje gehad?
Misschien is het een beter idee om een klein vrachtwagentje aan te schaffen.

Nee dat is een slecht idee omdat er vrijwel geen vrachtwagentjes zijn op B-rijbewijs die daadwerkelijk het laadvermogen hebben om twee paarden te laden.
Punt hierbij is dat het niet alleen de paarden zijn, maar ook alle overige zooi die je mee moet nemen, dat binnen dat laadvermogen moet passen.
Dat afgezet tegen de 1200kg die de moderne wagens hebben, heb je geen schijn van kans.

Er zijn wel opties om aan voldoende laadvermogen te komen, maar dan moet je nieuw kopen en begin je bij 45000 euro netto............

Wat de trailer betreft: als beide dames braaf zijn, wat doen ze zonder tussenschot?
Let er wel op dat de voor- en achterstangen gemonteerd moeten blijven (wettelijke verplichting!!)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:23

Ik doelde niet echt op een B rijbewijs wagen, maar ik zie dat dat niet helder was. Je hebt goede C vrachtwagentjes voor maar 2 paarden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:27

Els_175 schreef:
Indien ik een 2 paardstrailer koop, hoe kan ik dat paard leren om rustig te blijven en steun te zoeken aan de zijwand en niet aan het tussenschot. (Denk dat ze dat heeft gezocht en die niet vond en daardoor in paniek raakte)

Vrees dat dat laatste een illusie is. Ken er eigenlijk geen die als ze moeite hebben met een 2 paards ze leren steun te zoeken op de zijwand. Waarbij ik dan ook nog moet zeggen. Ik heb er 1 die steun zoekt op de zijwand, en ik kan je zeggen "dat is echt niet prettig" ik ben al bijna 2x verongelukt omdat madam op die zijwand ging hangen. Ik heb een camera in de trailer hangen, ik kan dus zien wat ze doen.
Die van mij heeft dus ook een voorkeur voor vrachtauto's. Was ze ook gewend omdat ik voorheen altijd met vrachtauto reed waarbij ze idd dwars op de rijrichting stonden.

Als ik jou was zou ik dus zeker niet een tweepaards kopen. Tenzij hihihi je gaat voor de Ifor waarin ze schuin kunnen staan. Dat zou mss wel kunnen helpen. Tis dat mijn eigen trailer nog te jong is om al in te ruilen, maar anders wist ik het wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:30

Er zijn zowel solide houten tussenschotten als flexibele zonder steun. Misschien zou je bij een trailerverhuurder of een bedrijf met 2e hands trailers eens wat verschillende kunnen testen?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:28

even voor de goede orde:

Het kan goedkoper zijn om een C-wagen te kopen EN het rijbewijs ervoor te halen (bij elkaar geteld) dan een 'B-vrachtwagentje' te kopen wat eigenlijk niet eens volgeladen mag worden en toch uit elkaar valt.

ik heb echt heel veel plezier gehad van mijn 5 paards 7,5 ton vrachtwagen.

maar goed, ik weet niet of we daarover door moeten zagen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:47

als jij zelf je beide paarden niet samen meeneem zou ik de 1.5 paard houden (of weer nemen).

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:04

@ airnt bedankt voor de tip! Zeker iets om te overwegen, wel iets waarvoor ik zal moeten sparen. ;)

@ friesiszwart Het ging juist om het idee dat ik BEIDE paarden tegelijk wil meenemen op wedstrijd.

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik voorlopig nog even door spaar, braaf 1 paard per keer mee neem en nog even geniet van mijn 1,5 paardstrailer.