ervaringen met airbagvesten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diablolover

ervaringen met airbagvesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:38

Hallo,

ik ben aan het overwegen om misschien een airbagvest aan te schaffen. Na overlaatst een keer van het paard te vallen (had gelukkig niks) besefte ik dat het toch wel veiliger is om altijd rugbescherming te dragen, en nu rijd ik terug weeral twee maanden met een bodyprotector. Echter vind ik dit er altijd zo belachelijk uitzien. Het is nogal hard, je hebt er geen mooie houding mee vind ik en je komt nogal onhandig over. Nu was ik aan het overwegen om een airbagvest aan te schaffen, dat vind ik persoonlijk wat sportiever ogen. Nu vroeg ik mij af of er hier mensen ervaringen mee hebben?
Ik had specifiek nog een paar vragen:
* wat is de prijs van zo'n vest? En hoeveel kosten telkens de vervangstukken?
* ik heb ook gezien dat je dat koortje aan je zadel vastmaakt, maar hoe zit dan dan als je gaat lichtrijden bij het draven? Kun je daar niet op gaan zitten ofzo? Hangt dat niet verschrikkelijk in de weg?

Alvast bedankt voor de reacties :)

HollyDiva

Re: ervaringen met airbagvesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:49

Ik volg even, ben benieuwd naar de ervaringen. Zelf heb ik een bodyprotector, maar vind dat inderdaad niet fijn zitten. Ik geloof wel dat die dingen aardig prijzig zijn..

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:57

geen ervaring met een airbag vest wel met body en dat vind ik verschrikkelijk ik draag hem alleen als het echt moet !

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:04

diablolover schreef:
Hallo,

Ik had specifiek nog een paar vragen:
* wat is de prijs van zo'n vest? En hoeveel kosten telkens de vervangstukken?
* ik heb ook gezien dat je dat koortje aan je zadel vastmaakt, maar hoe zit dan dan als je gaat lichtrijden bij het draven? Kun je daar niet op gaan zitten ofzo? Hangt dat niet verschrikkelijk in de weg?

Alvast bedankt voor de reacties :)

Ik heb ook een airbagvest. Ze zijn inderdaad vrij prijzig. Ik heb er rond de 400 euro voor betaald. Zit stukken fijner dan een gewone bodyprotector. Voor de navul patronen betaal ik 17,50 euro per stuk. Ik heb geen last van het touwtje ook niet met lichtrijden. Het touwtje zit meer voor/naast je dus echt erop gaan zitten doe je niet.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:08

Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, ook niet met een bodyprotector want daar rijdt ik ook niet mee.
Maar ik was een keer op een oefencross en toen viel iemand van haar paard. Je hoorde echt een soort knal van dat vest wat zich op blies, paard schrok en rende weg...

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:50

Dagelijks rij ik met een air-vest. Ook draag ik hem vrijwel wekelijks op springconcoursen, ben tot nu toe de enige in deze regio. Air-vest zie je op military's, gedragen over de bodyprotector. Bodyprotector heb ik ook, echter air-vest zit meer comfortabel, geen probleem, uitzondering warm weer want dan wordt ie zo warm dat ik zonder het air-vest rij, dat is uiteraard nog meer een bodyprotector probleem. Bij de keuze ook letten op ventilatieruimtes. Je moet het air-vest zodanig ruim dragen dat er 2 vuisten rechtop en naast elkaar als speling is. Dan kun je meestal tevens per ongelijk afstappen van het paard met het touwtje eraan zonder dat de knal volgt, air-vest trekt zich wel vast in de oksels. Er is 35 kg voor nodig om het air-vest te activeren.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:56

Estherbrink1 schreef:
Maar ik was een keer op een oefencross en toen viel iemand van haar paard. Je hoorde echt een soort knal van dat vest wat zich op blies, paard schrok en rende weg...

Logische reactie toch? Heb er nog geen een gezien die na zo'n knal blijft staan.

Ik heb een Point Two airjacket, 500 euro voor betaald en losse gaspatronen kosten 25 euro. Ben er supertevreden mee, je hebt zoveel minder schade aan je lichaam als je met zo'n airjacket valt. Zo'n koord zit niet in de weg, het zit voor je en niet onder je, je maakt het aan de voorkant van je zadel vast ;).

Ik geef wel 1 tip, zoek wel een comfortabel airjacket. De goedkopere zijn meestal zwaarder, hebben geen fijne pasvorm, knallen harder en ogen zelfs lomp. Die van Helite/Point Two zijn erg fijn.

Burgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:29

Hoi
Ik rij met een hit air airbagvest. Begonnen met het bodywarmer model en recent overgestapt naar het sportieve model, mlv-c.
Het vest zit super en werkt goed! Patronen kosten 17,50..... O ja missmiekjee... Mijn laatste vest heeft ook een 60 cc net als point two. Past dus hit air 60cc in..... Besparing!
Echt een aanrader en besteld via www.hit -air.info

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:44

Ik heb het vest wat verkrijgbaar is bij Divoza. Navullingen kosten 20 euro. Dit vest blijft opgeblazen na een val en je kunt hem ook zonder patroon van te voren al opblazen. Ik draag hem vrijwel altijd ivm een operatie die ik gehad heb. In de zomer is het vest wel wat warm. Een stalgenootje heeft een hit air, deze explodeert ipv implodeert en ziet er ook wat comfortabeler uit. Met lichtrijden heb je er geen last van, wel even het touwtje los maken voordat je af stapt ;-)

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:46

Iemand die ik ken was er met zo'n vest bijna afgevallen en bleef net zitten maar na die knal van het vest schrok het paard en viel ze er alsnog af..

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:01

ik heb een Hit air bodywarmer 2 e hands gekocht heb alles er bij gehad maar het lukt me niet dat die het doe ik doe vast ieds niet goed..... maar ja wat :') iemand ervaring..

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:21

Ik heb in november deze Hit-Air gekocht: http://www.hit-air.com/horse/english/li ... index.html
Deze was iets minder dan 400 euro, navullingen kosten volgens mij ongeveer 17,50. Het koordje hindert niet, dat rekt voldoende mee als je lichtrijdt. Ik vind dit model handiger om te dragen dan het bodywarmermodel, je voelt het een stuk minder zitten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:26

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:37

Als je een bodyprotector of airvest niet prettig vindt, zou je ook eens kunnen kijken naar het Pulliter systeem.

Het Pulliter systeem is een ‘veiligheidsgordel’ voor ruiters en voorkomt valpartijen.

Door middel van snelheidsmeters en gyroscopen worden de positie van de ruiter, de snelheid en de afremming van het paard gemeten, waarna een processor deze informatie omzet in data die het systeem kunnen activeren tijdens bijvoorbeeld een bokpartij. Wanneer een paard zelf valt, bijvoorbeeld tijdens een sprong, opent het systeem automatisch zodat de ruiter niet onder het paard terecht komt. Wanneer een ruiter wil afstijgen kan deze het systeem zelf openen.

Afbeelding

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:24

Weten jullie misschien een afrez waar je ze kan kopen dan kunnen hun even naare bodywarmer kijken

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:21

Ik heb zelf de point Two, ben er zeer tevreden mee en zit me totaal niet in de weg. Wat je alleen goed moet realiseren is dat een Airbegvest geen bescherming biedt wanneer je samen met je paard valt (dan komt er namelijk geen druk op het koord en gaat deze niet af), daarom moet je (in de cross) altijd een bodyprotector eronder aan.

Daarnaast als je bodyprotector niet lekker zit, heb je simpelweg niet de juiste voor jou :+ Ik rij elke dag met bodyprotector en merk er helemaal niks van, mn houding veranderd er niet van en ik voel er niks van. Dus waarom niet investeren in een voor jou betere bodyprotector?

rebelle64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:46

Ik heb niet alle reacties gelezen maar zelf geen goede ervaringen mee.

Werkt wel als je valt maar als je met andere paarden rijdt schrikken deze waarin dus bij ons een mederuiter er ook af viel en zijn arm brak. Ik ben sowieso zelf persoonlijk geen voorstander van de airbag vesten. Juist dus om deze reden..