Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estella81

Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 10:49

Hallo,
Vandaag exact twee jaar geleden heb ik mijn rug op twee plaatsen gebroken na een mooie lancering van mijn paardje af. Op de CT scan was te zien dat ik mijn rug op twee plaatsen had gebroken maar gelukkig bleek de volgende dag na de MRI scan dat mijn spieren en weefsel niet dusdanig beschadigd was dat ik geopereerd moest worden of bedrust moest houden. Ik heb een Brace aangemeten gekregen waarna ik weer voorzichtig uit bed mocht.

Na een kleine week in het ziekenhuis ben ik thuis verder gaan herstellen. Na zes weken (7 incl ziekenhuisweek) mocht ik mijn Brace gaan afbouwen. Begin maart ben ik voor het eerst weer op mijn paard gestapt met een Hitair vest aan (rijdt enkel nog maar wedstrijden zonder mijn hitair vest mits ze chill is).

Mijn rug voelt 'anders' aan dan voor het breken. Twee ruggewervels zijn uiteindelijk samengegroeid (blijkt uit een foto een jaar geleden) en ik heb een lichte standafwijking, maar hier ondervind ik geen last van. Aan het eind van de dag heb ik nog regelmatig een stijve rug maar niet echt pijn. Die stijfheid is de afgelopen twee jaar ook behoorlijk afgenomen.

Sinds een week echter, voelt mijn wervel (de grootste breuk, thv BH bandje) een beetje beurs en heb ik het idee dat als ik achterover buig, ik die wervel voel. Nogmaals, geen pijn maar gewoon raar.

Ik vind het ook niet voldoende om voor naar de arts te gaan. Maar ik ben wel benieuwd of andere mensen die hun rug hebben gebroken dit ook hebben?

Rindin

Re: Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:52

Ik zou in jouw geval naar een fysio gaan. Niet om je door de handen van de fysio te laten behandelen, maar om tips te krijgen over het sterk maken van je spiercorset.
Sterke spieren zorgen voor een vergrote belastbaarheid van je rug en vaak ook afname van klachten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:54

Hoi,

Ik heb er gelukkig geen last meer van. Maar dit heeft mij ook wel ruim twee jaar gekost. Ik heb erg veel baat gehad bij fysio. Heb jij dit ook gehad? Dat van die wervel voelen herken ik wel. Ik heb het alleen sporadisch en is ook zo weer weg...

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:03

Hihi ik heb er nog best wel veel last van, maar dat mag nog wel hihi zit nog in de brace. Ik heb 6 wervels gebroken. En ben heel benieuwt hoe dat dir opdroogt of ik er nog veel last van ga hebben.
Maar zo gauw de brace eraf gaat moet ik tot maart revalideren of langer, dit onder begelijdig van fisio en nog een persoon met moeilijke naam in het zieken huis hihi.
Dus ik hoop voor jou dat ze nog iets kunnen doen tegen de pijn misschien toch fisio wat ze zeggen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:04

Bij het openen van Bokt zag ik de titel van dit topic staan bij "Laatste berichten". Ik denk, althans ik hoop, dat er niet veel mensen zich aangesproken gaan voelen :D

Ik echter wel. Ik heb in juli 2012 mijn rug gebroken na de val van een paard (niet mijn eigen paard, maar dat van een kennis). De breuk was instabiel en ik ben toen geopereerd, en loop nu rond met 4 vijzen en 2 plaatjes in mijn rug. Heb 3 weken in het ziekenhuis gelegen en heb uiteindelijk 3 maanden moeten revalideren en een korset dragen.

Nu kan ik eigenlijk prima functioneren, alleen heb ik ’s avonds wel pijn, en heb ik bijv. ook last als ik lang paardgereden heb. Ook ik rijd nu met een hit-air en heb ik daarnaast voor mezelf besloten dat ik enkel nog op mijn eigen paard rijd.

Ik moet nog iedere 6 maanden op controle in het ziekenhuis en tijdens de laatste controle is duidelijk geworden dat mijn materiaal er uit moet. Ben nu aan het wachten op een telefoon van de planningsdienst van het ziekenhuis en dan wordt er een datum geprikt. Zou een minder zware operatie zijn met "maar" anderhalve maand revalidatie. Maar ik kijk er niet naar uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:16

Ik heb ook 2 jaar geleden m'n rug gebroken ('grappig', we hebben allebei in dezelfde week onze rug gebroken.. ) en hier ook gelukkig geen operatie gehad, wel eerst 3 dagen plat liggen in het ziekenhuis en daarna een gipscorset aangemeten gekregen en deze 6 weken om moeten hebben. Daarna ging het revalideren vrij snel, maar het valt me ontzettend tegen dat ik ook na 2 jaar nog steeds pijn in m'n rug heb.
In de zomer is het prima, kan ik geen ritten van 6 uur maken bij wijze van maar het is in ieder geval goed uit te houden, maar zodra het kouder begint te worden merk ik dat echt in m'n rug; stijf, kan dan niet soepel bewegen en er schiet dan ook 'iets' in m'n rug waardoor ik dan ineens echt door de grond kan zakken, niet echt fijn dus. Paardrijden wil dan ook niet altijd even soepel gaan als het kouder wordt, dus zowel pony als ik kijken altijd érg uit naar de zomer, dan hebben we beide nergens last van :Y)

Wat wel altijd erg fijn is, is dat ik nu zelf m'n rug kan kraken, dan hoor/voel ik al die wervels 1 voor 1 tikken en dan is daarna de meeste van de pijn ook weer weg, alsof die wervels soms 'vastgedraaid' zitten en dan weer los komen. Dát voelt dan wel weer echt ontzettend lekker maar verder ben ik tot de conclusie gekomen dat je niet te vaak je rug moet breken.

Heb ook bij de fysio ervoor gelopen maar die zei op een gegeven moment dat ik m'n spieren maar gewoon moest gaan trainen... Maar goed, nu 2 jaar later helpt dat nog geen reet in de winter dus zing ik het maar langzaam uit :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:19

Als ik werk doe waarbij je moet bukken, of waarbij je rug belast word, of een lange buitenrit met veel stappen.
Jaren geleden heb ik fracturen in 2 van mijn wervels gehad, ik had een mooie buikschuiver van het paard gemaakt, met zo'n vaart dat de boel in elkaar gedrukt was. Ik kwam er pas een maand later achter, er is dus nooit iets aan gedaan.
Volgens de dokter is het fysiek onmogelijk dat ik er nog last van heb. Gelukkig maar, zit het gewoon tussen mijn oren. :+

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:47

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden ook mijn rug gebroken. Helaas konden ze toen des tijds op de fotos en mri scans weinig zien behalve een breuk, en bekend werd dat ik deels verlamming heb in me rechter been. (geen gevoel erin, maar functioneel doet me been nog wel wat ik wil haha) Achter af is gebleken dat mijn zenuw tussen de wervels door loopt. Betekend dat ik een operatie nodig heb waar veel risico aan zit. En daarom stel ik, zolang het nog dragelijk is natuurlijk uit. Heb wekelijks fisio en dat helpt wel! Al moet ik zeggen dat wanneer mijn paard haar rug aanspant of bokt dat we daarna even 2 minuten ongeveer stil moeten staan om bij te komen van de pijn scheut (wervels drukken dan de zenuw klem). Verder gaat het rijden prima! Zware dingen tillen zoals boodschappen doet me vriend allemaal. Al met al leefbaar met de blessure.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:09

Ik heb inderdaad ook bij de Fysio gelopen en meteen voor het paardrijden nog eea meegekregen. Mocht oa op een flexchair oefeningen doen *\o/* . Ik doe aan hardlopen (loop halve marathon 1x per jaar) waardoor mijn rugspieren gelukkig automatisch worden getraind. Ik heb in het begin (2 jr geleden) pilates gedaan om eea soepel te krijgen en veel buikspier etc oefeningen. Maar ik vind het verschikkelijk en zodra heb kon ben ik er toen ook mee gestopt, Ridin. Maarja..misschien moet ik t toch weer proberen...

Heeft er iemand ervaring met een Osteopaat of een manueel therapeut? Ik bedoel als mijn paard op haar snuffert gaat zit haar SI gewricht vast en 1x per jaar laat ik een osteopaat/manueel therapeut langskomen voor haar. Ben dus benieuwd of jullie daar heen zijn geweest met jullie rug en wat je daar aan hebt gehad:)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:14

Met hardlopen train je je rugspieren niet op de manier die nodig is om je belastbaarheid lokaal te onderhouden. Flexchair wel. Maar dat kun je ook thuis met zo'n grote bal. Het gaat om stabiliteits- of "core-stability"-oefeningen. Mocht je naar de FT gaan, vraag dan daar naar :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:21

Mijn fysio was ook manueel therapeut. zodra het allemaal sterk genopeg was heeft hij mij ook een aantal keren onder handen genomen. Dat heeft ook wel geholpen in mijn flexibiliteit. Ik merk dat ik heel veel baat heb bij sterke buikspieren

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:12

Ik heb 10 jaar geleden me rug beschadigd gehad. Ze konden bij mij eigenlijk niet zo goed vinden waar het zat en wat het probleem was. Dus toen ze het eindelijk vonden was het deels al geheeld. Ik heb wel een zenuw die knel is geraakt en daardoor beschadigd is.

Me rug is de eerste 4 a 5 jaar regelmatig enorm stijf geweest. Nu merk ik kwa stijfheid veel minder. Soms nog als het koud is. Ik kan het zelf loskraken en dat is dan ook echt een heerlijk gevoel.
Ik heb na 1,5 jaar ofzo manueel therapie gehad. Dat was wel heel fijn, voelde me daarna weer veel flexibeler.

Me zenuw is nog steeds beschadigd. Me linkerbeen doet z'n werk wel goed. Maar regelmatig vliegen nog steeds de pijnscheuten er door of begint ie te tintelen/wordt ie gevoelloos. De verwachting is niet dat dat ooit over gaat. Dus daar heb ik mee leren leven.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:21

Ik heb mijn onderste twee rugwervels gebroken toen ik 15 was (inmiddels bijna 15 jaar geleden). Heb 3 maanden een gipskorset gehad (waarbij ik niet kon buigen in mijn onderrug/heupen) en 3 maanden een standaard revalidatietraject met fysio.

Nadien heb ik er eigenlijk vrij weinig last van gehad. Soms heb ik wel eens last van mijn rug, maarja wie heeft dat niet? Wel kan ik als ik rugpijn heb, dit soms ook voelen doorschieten naar mijn benen. Maar eigenlijk heb ik dat nauwelijks. Kortom: ik mag me volgens mij gelukkig prijzen dat ik goed hersteld ben, al zei de arts dat het allemaal gewoon net zo stevig zou worden als voorheen en dat enkel de tussenwervelschijven niet meer herstellen en dat je daar eventueel last van zou kunnen krijgen.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:57

Ik heb nu voor as maandag een afspraak met een manueel therapeut ingepland. Maar eens zien:)

Yucca: Fijn dat je inderdaad weer bent herstelt:)
Veulen84: Ben benieuwd of ik na mijn Manuele therapie mij ook flexibeler voel. Lijkt me wel een beetje eng. Misschien komt het inderdaad wel door het weer, aan de andere kant zo koud is het nu ook weer niet. Wat onwijs vervelend dat je nogsteeds pijnscheuten hebt...
Rindin: Met hardlopen heb ik wel sterkere rugspieren ontwikkeld, maar inderdaad core stabilty oefeningen zijn ook belangrijk geweest. Nu misschien nogsteeds. Ik zal maandag eens aan de manueel therapeut vragen. Ik heb idd van die tijd nog een pilatesbal liggen:)
LINDY_1989: Dat lijkt me erg lastig geen gevoel hebben in je been. Wel erg fijn dat je er mee hebt leren omgaan.
Gypsy: Tussen de oren:) Heb je nu nog pijn?
chelle_dora : haha.. van die oefeningen wordt je op een gegeven moment ook gek ja. Ik heb ook drie dagen plat gelegen maar geen gipscorset omgehad. Mijn corset was metaal en eigenlijk best mooi. Later nog via marktplaats verkocht:)
spotterick, ik heb niet echt meer pijn, meer een vreemd gevoel. Wanneer heb je je rug gebroken?
Sure_lee, ja raar he dat wervelgevoel.... Die stijve rug aan het eind van de dag is echt sinds een halfjaar flink afgenomen.

Ik laat jullie wel weten hoe het maandag was bij de kraker:) brrrr #)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:08

Ik heb vijf weken geleden twee ruggenwervels gebroken de onderste en de derde van onder. Heb 1 nacht in het ziekenhuis gelegen en met een hoop pillen mag ik doen wat gaat. Ik kan nog niet tillen en bukken en heb nog aardig wat pijn. Toevallig vandaag de dokter gesproken als ik met twee weken nog veel,last heb moet ik terug komen naar het ziekenhuis. Mag de komende 4 weken nog niet paardrijden. Zat op een paard om hem te testen voor eventuele koop paardje schrok helaas en viel er ongelukkig af. Heb wel gelijk een bp aangeschaft grappig om te lezen dat de meeste dit gedaan hebben. Ben benieuwd Hoelang ik nog last hou.

Edit: er zijn ook kleine chipjes afgebroken bij mij dit zou mijn lichaam zelf moeten gaan oplossen

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:12

De week voor kerst, 3 wervels in mijn nek e. 3 wervels op borsthoogte.
Dus kom nog goedweg met alleen een brace om.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:14

spotterick schreef:
De week voor kerst, 3 wervels in mijn nek e. 3 wervels op borsthoogte.
Dus kom nog goedweg met alleen een brace om.

Kunnen we een hand geven ik ook de week voor kerst idd! Maar jij mag idd blij zijn met alleen een brace zeg! Hoe ben je gevallen?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:18

Mijn paard bokte nogal onverwacht en vloog er gelijk af, had me opgerold als balletje en ben op mijn schouders terecht gekomen.
Met z'n klap dat de stekels in mijn nek er op drie plaatsen zijn afgetrokken door de spieren die eraan zitten.
En de andere drie door de klap ingeschuurt en een chipje eraf. Verder ook mijn grote teen gebroken XD deden ze alleen niks mee had er ook na die dag geen last meer van :')

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:21

5 jaar geleden heb ik 2 rugwervels gebroken (ook de week voor kerst). Net als chelle_dora heb ik er vooral in de winter nog last van. Ook ik moet volgens de fysio mijn spieren trainen, wat dus maar helpt tot op zekere hoogte. Verder heb ik momenteel last van uitstralende pijn naar 1 been, maar alles is goed geheeld dus het kan niet dat ik nog ergens last van heb.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:27

2009 mijn 2 ruggenwervels beschadigd
ik heb geen echte klachten ervan
maar als het kouder word buiten dan voel ik de plekken zeuren
maar geen pijn of zo
tip veel buikspieren trainen en onderhouden

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:31

Ik heb gelukkig niet echt de wervels van mijn rug gebroken, maar wel de doornuitsteeksels van de 4e en 5e lenden wervel.
Momenteel ben ik weer voorzichtig aan het werken (hoefsmid)
Maar het verhaal wat ik hier boven las dat je je been niet goed voelt maar dat die gelukkig nog wel doet wat je wilt is mij ook bekend.
Ik heb nu ook last van een heel doof gevoel in mijn been en van binnen brand het vanuit de plek van de breuk.

Ik hoop voor iedereen dat de pijn snel weg trekt.
Misschien dat dat idee van de flex stoel of een bal ook wel een goed plan is.
Waar zijn die eventueel te koop? (ik heb wel een paardenbal, maar die is wat groot en momenteel ook lek)

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:42

SmidjeJollie schreef:
Ik heb gelukkig niet echt de wervels van mijn rug gebroken, maar wel de doornuitsteeksels van de 4e en 5e lenden wervel.
Momenteel ben ik weer voorzichtig aan het werken (hoefsmid)
Maar het verhaal wat ik hier boven las dat je je been niet goed voelt maar dat die gelukkig nog wel doet wat je wilt is mij ook bekend.
Ik heb nu ook last van een heel doof gevoel in mijn been en van binnen brand het vanuit de plek van de breuk.

Ik hoop voor iedereen dat de pijn snel weg trekt.
Misschien dat dat idee van de flex stoel of een bal ook wel een goed plan is.
Waar zijn die eventueel te koop? (ik heb wel een paardenbal, maar die is wat groot en momenteel ook lek)

Die ballen haal he bij de sportwinkel. Ze noemen ze pilatesballen.

Lijkt me best een beetje eng om dan aan het werk te zijn als smid.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:49

Die ballen heten ook wel fysioballen of fitballen

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:51

Oké, dan zal ik daar morgen eens gaan kijken.
En ja, het is ook wel eng. Maar ja, volgens de artsen mocht ik vanaf januari rustig aan weer iets doen. Dus daar vertrouw ik maar op.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:20

Bol verkoopt ook van die ballen ;)