Ik ben sinds een paar maanden bezig met een 5 jarige hengst (fries). Nu is het een behoorlijke driftkikker op de wasplaats. Onder het zadel, aan de hand en aan de longeerlijn luistert hij perfect en is hij rustig. Op de wasplaats schraapt hij de hele tijd en is ie erg ongeduldig.
Het gekke is dat hij de ene dag best relaxed op de wasplaats staat en de andere dag staat hij te stuiteren.
Wat kan ik hier tegen doen? Hij heeft absoluut geen kwaad in de zin. Als ik voor hem sta schraapt hij niet. Is dit aandacht-trekkerij?
Afstraffen heeft geen zin merk ik, negeren lijkt tot nu toe beter te werken. Vandaag stond ie zo te stuiteren dat ik hem heb laten staan tot hij rustig werd. Toen heb ik hm pas naar zijn stal gebracht.
Ik vind het vreemd, op de wasplaats is het een heel ander paard dan in de bak..
Ik zou eens goed kijken wat er nou zo verschillend is tussen de wasplaats en de bak, zijn er andere factoren die meespelen? Is hij in de buurt van de wasplaats wel rustig? (dus niet erin maar ervoor of dicht in de buurt) Dan is er misschien iets op de wasplaats zelf wat hij storend vind. Het kan ook zijn dat hij nare ervaringen met wasplaats heeft, ik weet niet hoelang je hem hebt. Belonen bij goed gedrag (stilstaan) en negeren bij ongewenst gedrag. Zo krijgt je paard vanzelf door dat als hij braaf stilstaat hij beloont word. Laat hem vooral wennen aan de wasplaats, laat zien dat ook als hij in de wasplaats staat alles op zn gemak is.
Het kan zijn dat er iets is gebeurt toen hij kleiner was op de wasplaats. De eigenaar straft af als zijn paarden niet luisteren en laat ze zo lang op de wasplaats staan om te wennen. Er staan wel er wel meer gespannen op de wasplaats, maar bij hem lijkt het meer ongeduld te zijn. Soms gedraagt ie zich netjes op de wasplaats, en de andere dag kan hij zo weer omslaan. Dat vind ik zo raar
Mmm.. Probeer een motief/patroon te vinden in die dagen, en vergelijk die met andere dagen. Het zou ook gewoon iets kleins kunnen zijn wanneer er bijvoorbeeld 2x in de week een ander paard in het uitzicht van de wasplaats staat dan de andere dagen. Je kan ook oefenen met soortgelijke situaties, op een andere locatie. Bijvoorbeeld tussen 2 paaltjes vastzetten op poetsplaats of iets anders wat op de wasplaats lijkt. Als je paard daar nog steeds ongeduldig is ligt het dus niet aan de wasplaats of de omgeving daarvan, maar aan de situatie waarin je paard zich op dat moment bevind.
speurneusc
Geplaatst: 20-01-14 23:30
geurtjes kan de trigger zijn tot ongeduld, zeker bij hengsten