Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Springs

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 17:34

Hoi,

Het leek mij wel interessant om nou eigenlijk te weten hoe je een paard leert steigeren. Weet iemand hoe je dit aan een paard kan leren?
Groetjes :)

Voordat ik de nodige Bokt reacties krijg; ik weet dat je een paard beter niet kan leren steigeren. Ik ga dit dan ook niet bij een paard aanleren, ik ben alleen benieuwd hoe je dat aanpakt. Ja, er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan als je paard dit doet wanneer je dit niet wilt. Ik hoef hier dan ook geen reacties over dat het onverantwoord is.
Alvast bedankt.

aeolusnr1

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:17

Alleen het denken eraan is al gevaarlijk, niet doen dus.
En zeker ook niet die vraag hier stellen, leer gewoon om te gaan met een paard , das echt al voldoende uitdaging.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:15

aeolusnr1 schreef:
Alleen het denken eraan is al gevaarlijk, niet doen dus.
En zeker ook niet die vraag hier stellen, leer gewoon om te gaan met een paard , das echt al voldoende uitdaging.

Denken is niet gevaarlijk, het uitvoeren wel. Dat heb ik niet voor niks in de OP gezet. Het gaat mij ook helemaal niet om de uitdaging.
Daarom heb ik ook gezegd dat ik dit soort reacties liever niet in mn topic ontvang.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:56

toch zeg ik het , mensen zeggen niet altijd wat ze eerlijk bedoelen.
niet aan denken dus

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:00

aeolusnr1 schreef:
toch zeg ik het , mensen zeggen niet altijd wat ze eerlijk bedoelen.
niet aan denken dus

Dat denk jij, ik heb momenteel niet eens de mogelijkheid om het aan een paard te leren, ik heb namelijk geen paard tot mijn beschikking.
Momenteel verdiep ik me in de manieren van aanleren aan een paard, vanuit een paard gezien en vanuit de mens. Ook hoe dingen geleerd worden (steigeren, maar ook andere trucjes) dus de methode van aanleren, vind ik interessant. Dus meer de psychologische kant zeg maar.
Vandaar dat ik het vraag, als ik het jambette ipv steigeren had genoemd zou het natuurlijk geen probleem zijn. Het was gewoon het eerste en duidelijkste trucje wat me te binnen schoot.

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:04

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd... Bij ons op de manege staat een pony waarbij stijgeren is aangeleerd zodra je zonder zadel wilt rijden, dus elke x zonder zadel gaat ie stijgeren.. Niet echt een bepaald fijn gevoel

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:07

het eerste en duidelijkste truucje waar het bij de meesten al mis loopt is het paard gewoon leiden, aan een los doorhangend touwtje hem voorwaarts vragen, stoppen, achterwaarts laten gaan , en weer voorwaarts, ....
Dit lijkt zo basic, zooooo makkelijk , en toch zie ik bij bijna iedereen dat zoiets simpel nog niet helemaal lukt.
Onthou dus aan een doorhangend touw, dus het moment dat het touw zich strekt, tjaaaa overnieuw en opnieuw, de persoon die leidt loopt hierbij tussen hoofd en schouder , niet ervoor en niet er achter.
Hier begint training, niet bij gekke ideeen.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:10

Als ik het goed begrijp wil je dus weten eigenlijk hoe een paard leert.

Dat kan ik denk ik wel kort uitleggen.

Inprincip word vrijheidsdressuur aangeleerd door klassieke conditionering ( het laten assiosceren met stem of handelingen of voorwerpen ) en het operante conditionering ( belonen en straffen )

Dit betekent dat we positief gedrag belonen en negatief gedrag straffen ( meestal is als straf negeren )

Bijvoorbeeld het steigeren word aangeleerd door de klassieke. Een paard steigert bijvoorbeeld tijden het spelen of gewoon in de wei en hier plakken we een commando aan en belonen we.

Paard gaat het commando assiosceren met steigeren en dus de beloning.

Een jambette word voornamelijk gedaan vanuit de operante conditioneren. We stimuleren hem een handeling te doen die hij/zij niet kent door bujvoorbeeld op het been te drukken. Waardoor hij hem optilt en hiervoor belonen we hem .

Vrijheids dressuur is gebaseerd op basis van deze 2 vormen van conditioneren. Beide worden gebruikt bij trucjes maar bij de ene meer als de anderen.

Het nadeel van klassiek conditioneren is dat door dat ze dingen gaan assiosceren. Dit ook doen op niet gewenste momenten.

Dit is slechts een korte uitleg maar ik hoop dat je het snapt

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:13

Bedankt voor de uitleg,
In de OP misschien wat verkeerd aangepakt qua wat ik bedoelde, maar hopelijk maakt mn andere post het een beetje duidelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:13

Ik heb het mijn paard ook geleerd,vroeger...aan de longe,voor hem gaan staan en met de longeerzweep tikje tegen zijn voorbenen aan geven, met commando Hoog. Hij had dat zo door.En vervolgens maakte hij er vaak misbruik van om het ook zonder commando te doen :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:16

En met jou denk ik wel honderden pennymeisjes denk ik Geerke.
Heb al eerder vloekende eigenaren gezien met een paard dat na het dagje van de verzorgster opeens op volstrekt willekeurige momenten een voorbeen naar voren gooide. _O-

Edit: En dan ben ik toch zo eigenwijs dat ik het zelf ook ben gaan doen. Alleen werd ponylief zo enthousiast dat ze besloot dat als 1 been van de grond een beloning opleverde, 2 voorbenen nog beter moest zijn! :)*
Toen maar gestopt, voor ze aan 4 benen was gaan denken. ^)
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 20-01-14 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:18

Dat moeten we natuurlijk niet hebben!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 05:05

Ik moet zeggen dat ik ook altijd denk, hoe leren ze dat toch (veilig) aan.
Ik zie ook wel eens 'penny' meisjes rotzooien met veulenhengstjes en dan pakken ze gewoon de voorbeentjes op, en dan denk ik wel eens, dat is vast niet echt de manier ;-)

Afijn, ik durf het mijn pony's niet eens aan te leren haha.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:31

veilig aanpakken door afstand te houden en zo veel mogenlijk op zweep commando etc. en niet door dwangmatig aan te leren ( zoals been vastpakken en aan trekken)

verder kan je vele dingen voorkomen als je weet waar je mee bezig bent :

tip 1( klassieke conditionering)
zorg dat als je vrijheids dressuur gaat doen ,je altijd een bepaald voorwerp mee heb en altijd de zelfde. dit kan bijvoorbeeld een rood zakdoekje zijn die uit je zak steekt. of een pion of iets. dan gaat hij vrijheidsdressuur assoscieren met dat voorwerp. zo voorkom je dus dat ze bijv tijdens het rijden ook gaan steigeren of andere trucjes

tip 2 zorg voor genoeg afwisseling. hoe vaker je een bepaald kunstje doet hoe sneller ze hiermee willen gaan schooien

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 13:38

Dankjewel Team_Sublime :)