Paard wil niet onder het solarium

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Paard wil niet onder het solarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:33

We hebben een solarium op stal gekregen :D. Mijn paard was die dag net geschoren, dus ik dacht dat ik haar er wel een plezier mee zou doen om haar er onder te zetten.

Voorwaarts wil ze er wel in lopen maar dat kan niet omdat als ze ergens van schrikt ze haar hoofd stoot tegen het solarium (is een heel gevoelig paard, komt vaak voor dat ze onverwachts haar hoofd omhoog doet als ze iets hoort of ziet). Zodra ik haar achterwaarts erin wil zetten gaat ze tegen werken, en heel snel achteruit zodat haar kont er langs gaat. Ik denk niet dat ze er bang voor is, want voorwaarts gaat ze er wel onder. Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

0000

Re: Paard wil niet onder het solarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:36

Staat het solarium aan of uit als je dat doet? Kan je het eventueel verstellen in hoogte/hoger hangen? Ik denk dat voor een pas geschoren paard een solarium ook te warm kan zijn, zeker als het relatief laag hangt nl.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:45

De staleigenaresse heeft hem een keer aan gezet zodat ze kon zien wat het is. Toen heeft ze er wel voorwaarts even in gestaan. De keren erna dat ik het geprobeerd heb stond hij uit. Hoger hangen gaat helaas niet omdat het natuurlijk niet mijn stal is, en de andere paarden er geen probleem mee hebben.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:50

En in andere smalle ruimtes gaat ie wel normaal achterwaarts? Anders zou het gewoon een gebrek in training kunnen zijn en snapt je paard je niet. Als ie normaal wel achterwaarts gaat zonder probleem is ie gewoon stout en moet je daar ook aan werken. In principe moet je paard er ook achterwaarts in kunnen lopen als een stukje gehoorzaamheid.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:33

Ik heb net gekeken. Op de poetsplaats achteruit tussen 2 paaltjes in wil ze ook niet ;( . Zelfs bij de ruimere poetsplaatsen wil ze niet recht achteruit.

Heb net hulp gehad van iemand op stal, en eerst geprobeerd of ze tussen 2 van die schotten bij de poetsplaatsen in achteruit wil. Ruimte tussen de 2 schotten in is ongeveer 2 1/2 m. Veel breder dan bij het solarium. Haar kont gaat alle kanten op :') behalve de goeie. We hebben haar er wel 2x tussen in gekregen met heel veel moeite, en tegen sturen. Geen idee waarom ze dit doet, angst is het vast niet omdat ze gelijk op rust ging staan toen ze er eenmaal stond. In de bak wil ze wel normaal achteruit. Het is echt het idee dat ze ergens tussen in moet staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:39

Recht achteruit durven is iets waar sommige paarden erg veel moeite mee hebben. Vraag niet meer pasjes dan ze recht achteruit wil/durft. Dan stoppen en opnieuw vragen. Ze moet zelfvertrouwen krijgen hierin, paard ziet immer niks rechtachter zich, maar je vraagt haar wel om daar heen tegaan waar ze geen enkel idee heeft van waar haar voeten veilig kunnen staan.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:54

En onder het zadel? Wellicht kan het helpen om het eerst onder het zadel te oefenen. Dan eerst zorgen dat dat goed bevestigd is en dan aan de hand? Ik weet niet of deze volgorde goed werkt hoor, dus als iemand denkt: wat praat zij nu voor onzin? Corrigeer me dan vooral. Belangrijk in ieder geval is dat je het met degelijke begeleiding doet door iemand die er verstand van heeft. En dan oefenen, oefenen, oefenen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 01:01

Paarden zijn niet stout, als een paard niet doet wat je van hem vraagt, dan zijn er 3 mogelijkheden.
Je paard begrijpt niet wat er van hem gevraagd word.
Jij stelt de verkeerde vraag
of het paard kan het niet uitvoeren om wat voor reden dan ook.

Een andere reden is er in principe nooit, dus van willen tegenwerken of stout zijn is er eigenlijk nooit sprake.

friendly schreef:
En in andere smalle ruimtes gaat ie wel normaal achterwaarts? Anders zou het gewoon een gebrek in training kunnen zijn en snapt je paard je niet. Als ie normaal wel achterwaarts gaat zonder probleem is ie gewoon stout en moet je daar ook aan werken. In principe moet je paard er ook achterwaarts in kunnen lopen als een stukje gehoorzaamheid.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:32

Prima joh, ik moest het ff een naam geven en kwam er ff niet op hoe ik het dan moest noemen. Geef dan gewoon opties hoe het op te lossen is ipv te klagen over het woordje "stout".

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:41

Eerst achteruit leren gaan aan de hand tussen 2 balken die je op de grond legt.
De tussen ruimte geleidelijk aan smaller maken ,. Stapt ze scheef dan stapt ze op de balk en zal w.s zichzelf corrigeren . Daardoor krijgt ze vertrouwen in het achteruit gaan en wordt ze gehoorzaam .

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:10

Achteruit onder het zadel doet ze wel maar scheef :=. Achteruit aan de hand, in de bak doet ze ook normaal en een stuk rechter dan onder het zadel.

Ik vergeet nog iets. Een paar jaar geleden was ze heel moeilijk. Onder het zadel (geen rem of stuur meer, staken) met longeren kwam ze steeds omhoog, en draaide ze zich iedere keer zo voor mij zodat ik haar niet aan het lopen kreeg. Ook in de omgang was het een drama. In m'n eentje kreeg ik haar de stal / wei / bak niet in of uit. Als ik alleen was loste ik veel achterwaarts op om het voor elkaar te krijgen misschien dat ze dat nog weet?? Dat gedrag is verdwenen toen ik meer hulp kreeg, en we continu geoefend hebben met binnen, en buiten zetten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:52

ook uit dit verhaal blijkt , ten eerste je hebt idd al heel wat verbetering gekregen, het paard doet dus nu meer dan vroeger, het lukt je nu al wel om het paard ongeveer te laten uitvoeren wat je van hem vraagt.
Maar lees nauwkeurig mijn tekst , het paard doet ongeveer wat je van hem vraagt, dat ongeveer moet eigenlijk gewoon zijn "mijn paard doet wat ik van hem vraag".
Iedere situatie is weer anders, het oefenen zou ik eerst ergens in de padock doen of in de rijbak, zowel aan de hand als onder het zadel, dan ga je dat tussen balkjes doen, dan tussen een paar hindernissen in, dan versier je de hindernissen met allerlei flapperende rommel (doeken, vlaggen, jassen, paraplu's , ....) en zo opbouwen, dan pas ga je weer aan de slag onder het solarium, alles rustig en zonder boos worden.
De fout zit nooit bij het paard, dus bij de mens of bij het gebrek aan goede training , als je gaat opbouwen zoals ik beschreven heb, dan is er maar heel weinig wat je aan het toeval zou overlaten hé.
Train ook met een glimlach, ook dat is mega belangrijk, nooit boos worden.

elmiran schreef:
Achteruit onder het zadel doet ze wel maar scheef :=. Achteruit aan de hand, in de bak doet ze ook normaal en een stuk rechter dan onder het zadel.

Ik vergeet nog iets. Een paar jaar geleden was ze heel moeilijk. Onder het zadel (geen rem of stuur meer, staken) met longeren kwam ze steeds omhoog, en draaide ze zich iedere keer zo voor mij zodat ik haar niet aan het lopen kreeg. Ook in de omgang was het een drama. In m'n eentje kreeg ik haar de stal / wei / bak niet in of uit. Als ik alleen was loste ik veel achterwaarts op om het voor elkaar te krijgen misschien dat ze dat nog weet?? Dat gedrag is verdwenen toen ik meer hulp kreeg, en we continu geoefend hebben met binnen, en buiten zetten.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:30

TS, ik heb net meerdere reacties geplaatst in topic genaamd ''Hengst onrustig op wasplaats'', is enigzinds vergelijkbaar met jouw probleem, misschien kun je daar wat info uithalen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 23:00

Rijden zit er nu even niet in helaas. Ik wil eerst de osteopaat even langs laten komen. Omdat ze niet lekker in haar vel zit leek het solarium mij juist extra goed voor haar maarja als ze er niet onder wil :P.
Nu ik toch niet kan rijden ga ik de komende weken wel met haar oefenen. Met balkjes wil ik aankomend weekend proberen. Die keer dat ik hulp had is het 2x gelukt in een bredere ruimte waar ze eerst niet achterwaarts tussen wou. Hoop dat ik met veel geduld, en rust het uiteindelijk voor elkaar ga krijgen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:11

Gebruik rust.
Ga even lekker voor de ingang staan te kroelen, vraag haar de goede kant op. Een stapje is brokje weer even kroelen en terug naar stal. Maar het een fijne plek voor haar.
Doe dit dagelijks of twee keer per dag. Zet nooit druk op het touw, ze zal vanzelf snappen wat de bedoeling is en er geen probleem meer van maken. Jouw paard is gevoelig en nerveus, geef haar een beetje tijd. Let ook erg goed op als je het solarium aan gaat zetten misschien moet ze hier ook een paar keer op oefenen.

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:50

Ben helemaal eens met mrie, het moet geleidelijk gaan en niet geforceerd. Doe het stapje voor stapje en jou paard moet haar angst overwinnen; dan kan alleen vanuit het paard komen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 00:25

Ik heb haar vrijdag in m'n eentje achterwaarts tussen 2 schotten in gekregen bij de poetsplaats :D. Eerst voorwaarts (heb daar ruimte om te keren), daarna weer een paar stappen achterwaarts. De afstand heb ik steeds wat groter gemaakt. Daarna helemaal achterwaarts gedaan zonder problemen :D. Jammer dat ik in het solarium niet kan keren, anders was het een stuk makkelijker geweest. Binnenkort ga ik het proberen met 2 staanders in de bak. Denk dat het solarium voorlopig een te grote stap is.

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:18

Leuk te horen dat het de goede kant op gaat! Succes!