Ik heb sinds 2005 een lieve kwpn merrie, ze wordt in juni 14 jaar.
De eerste 5 jaar heb ik op een pension stal gestaan en reed ik regelmatig met vriendinnen een buitenritje.
Omdat mijn paard luchtweg problemen heeft, ben ik verhuisd, het koste me te veel per maand en in de zomer maanden kon ik niks met haar.
Ze staat sinds 2010 bij mijn zus op de boerderij. Hier is geen bak aanwezig. Aangezien ik toch geen wedstrijden etc. meer kan rijden, heb ik besloten om haar wat meer rust te geven. Als ik rij, rij ik in de wei of buiten.
Mijn paard is ontzettend bang voor grote voertuigen. Zodra ik de dam af rij met haar schiet ze in een soort stress stand, en wordt ze heel voorwaarts en onzeker. Dit is alleen als ik zelf er op zit, zolang ik er naast fiets/loop is er niks aan de hand. Ik denk dat ze het een veilig gevoel vindt als ik aan haar zijde sta/loop/fiets.
Als ze een tractor e.d. aan ziet komen draait ze recht VOOR dat voertuig om. En rent ze terug. Dit laat ik niet gebeuren en blijf door gaan tot ze er langs gaat. Aangezien ik veel door de polder rij kom ik ze toch regelmatig tegen. Ook hard rijdende auto's vindt ze ontzettend eng. Deze strijd voer ik al lang, en ik ben er een beetje klaar mee. Mijn plezier in het buiten rijden gaat weg omdat ik zelf ook bang ben dat het een keer fout gaat. Dit voelt zij waarschijnlijk ook.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft er iemand tips hoe ik dit op kan lossen?
Ik heb er al vaak aan gedacht om haar te verkopen, maar ik kan het niet. Ik wil voor haar blijven zorgen, met of zonder buitenritten.
Kan iemand me helpen
?Groetjes, Mandy