Met de trailer naar Ierland/Engeland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Met de trailer naar Ierland/Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 21:17

Hi mensen,

Ik ben al een tijdje bezig om naar Ierland of Engeland te kunnen verhuizen, en nu begint het allemaal een beetje te vlotten, maar paard moet natuurlijk mee! Nu weet ik nog niet precies wat de locatie word, dat ligt een beetje aan bij welke baan ik word aangenomen, maar er zijn nu twee mogelijke plekken.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken op bokt en buiten bokt, wat de kosten zijn voor laten transporteren van een paard naar Ierland of Engeland, en merk dat dit erg in prijs verschilt. Daarnaast geeft mijn moeder de voorkeur aan ons samen daarheen brengen met een B-vrachtwagentje vanwege dat ze onze nieuwe plek dan kan zien, en ons echt gedag kan zeggen. Begrijp ik ook wel, maar daar zitten natuurlijk ook nadelen aan, net als aan het transporteren via een transportservice.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die zelf met een trailer of vrachtwagen naar Ierland zijn gereden? En naar Engeland? En hoe ging dit? Hoe gedroeg het paard zich onderweg en hebben jullie een tussenstop moeten maken?

Ik weet dat naar het gebied in Ierland waar ik graag naartoe wil, het met een gewone auto ongeveer 20 uur rijden is, en je twee keer met de pond, gezien het met paard achterin langer gaat duren, en omdat 20 uur sowieso al heel lang is, moeten we natuurlijk minimaal 1 tussenstop maken, en ik moet eerlijk zeggen dat ik de voorkeur geef aan minimaal 2 tussenstops. Wat raden mensen die hier ervaring mee hebben aan? En hoe hebben jullie plekken voor een tussenstop gevonden?

En als laatste vraag; wat vonden jullie de voor / na-delen van beide opties?

Alvast ontzettend bedankt!

Babbelbrittx

Re: Met de trailer naar Ierland/Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:25

nee maar ben nog nooit zover gegaan met de trailer, ik zou zeker een aantal tussenstops houden om het paard even te laten drinken en even zijn benen te laten strekken

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:27

Oh maar drinken en eten krijgt hij onderweg sowieso genoeg, wat dat betrefd houden we wel veel stops, bedoelde meer echte tussenstops bij een stal of zo voor een nachtje, zodat hij even los kan, en 's nachts in een "normale" stal kan staan, en wij zeg maar in een hotel overnachten :) Toch bedankt!

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:40

Ligt er zoiezo aan hoe je de overtocht wilt maken.

Veerboot zijn meestal nacht overtocht behalve van Engeland naar Ierland

De treintunnel kan alleen als je airco achterin je compartiment hebt en een thermometer voor in de cabine die de tempratuur weergeeft van het paarden compartiment

Kijk eerst eens naar de mogelijkheden en de prijzen en maar daarop je beslissing.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:44

Gemske hier op Bokt is met haar 2 pony's en een vrachtwagentje naar Engeland gereden (en weer terug. Misschien kan ze je wat meer evrtellen over de reis :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:14

:wave:
Ik ben 4.5 jaar geleden naar Noord-Engeland (bij Manchester) verhuisd, en afgelopen augustus weer terug.
Aangezien ik shetlanders heb die ik niet mee wilde geven aan een transporteur heb ik zo'n B-vrachtwagentje van Anemone gehuurd. Ben er helemaal tevreden over geweest hoe dat ging.

Voordelen: je hebt alles zelf in de hand en kan je paard zelf in de gaten houden.
Nadelen: huur bus is ongeveer 500 euro, en naar Ierland komt daar gauw een honderd of twee extra bezine op.
Overtocht ferry Rotterdam-Hull en weer terug was 1000 euro.

Het regelwerk valt heel erg mee.
Mijn pony's waren totaal niet onder de indruk van de ferry-overtocht. Ze stonden samen los in het vrachtwagentje, dus was eigenlijk een soort stal maar met heel veel herrie :) Maar dat kan je met een KWPN-size paard natuurlijk niet.

Let ook even op dat zo'n B-karretje echt niet veel laadvermogen meer over heeft. Dus voor een groot paard wat geen stresskip is zou ik eerder voor een officiele transporteur kiezen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:21

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:22

wij zijn 6 jaar geleden met vrienden mee geweest die terug gingen naar Engeland (wij reden een auto met trailer ivm teveel paarden voor de vrachtwagen).
Normaal met de auto is het 13/14 uur rijden, wij zijn tot aan de boot gereden voor we de eerste tussenstop hadden, daar hebben de paarden water, hooi en wortels gekregen en hebben daarna de overtocht gemaakt per boot (tot aan de boot is ongeveer 3 uur rijden met de auto alleen) daarna hebben wij toen we in Engeland waren nog 1 tussenstop gehad waar ze ook wortels en water hebben gehad.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:55

Bedankt voor alle berichten! Heb ik super veel aan :) Heb inderdaad via de zoekfunctie ook heel wat topics gevonden en doorgelezen, maar volgens mij nog maar weinig mensen die ofwel de paarden een nachtje op een "normale" stal hebben laten overnachten of naar Ierland zijn gereden...

Ik was niet van plan om een nacht op de boot te blijven, maar van Calais naar Dover en vanaf daar via Cardiff / Bristol naar Fishguard waar weer een pond gaat om over te gaan naar Ierland, denk dat dat namelijk fijner voor paardlief is dan een nacht op de boot in zijn eentje. :)

edit; zat overigens wel te denken om als het zover is, en we gaan het wel zelf doen, om dan tranquigel of iets mee te nemen voor de bootrit, gewoon voor de zekerheid.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:00

Ken aantal die regelmatig van calle naar dover gaan, zonder problemen

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:26

Vergeleken met een rijdende trailer is een trailer op een boot echt niet vervelender. Hij is zowiezo alleen; en op de boot maakt de trailer geen onverwachte bewegingen.
Dat is het beste advies wat ik toen van bokt gekregen heb: maak de echte "rij" tijd zo kort mogelijk, beter langer op de boot en korter rijden dan andersom (ervanuit gaande dat de totale reistijd vergelijkbaar is).

Maar als ik zie waar je heen moet op de kaart dan lijkt het niet veel zin te hebben om naar Hull te gaan, dus dan maakt het zowiezo niet veel verschil wat je doet denk ik. Dan is de keuze eerder zelf doen of laten doen.