Ruiterpas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Ruiterpas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 12:30

Ik ga binnenkort regelmatig buitenrijden dicht bij de Nederlandse grens, nu mag ik in België het bos in zonder dat ik een speciale pas of brevet nodig heb (hier heb je die alleen nodig om wedstrijden te rijden, wat ik niet doe) en nu vraag ik mij af wat de eventuele gevolgen hiervan kunnen zijn als ik een stukje door Nederland rijdt en als ik me niet vergis heb je in Nederland een ruiterpas nodig?

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:32

Ik rijd ook buiten zonder ruiterpas, in Nederland.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:39

In sommige natuurgebieden heb je idd een ruiterpas nodig, maar er zijn gebieden genoeg waar dit niet nodig is.
Kijk anders even op de site van staatsbosbeheer, volgens mij is het ook te vinden op de site van knhs.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:28

Ik vind niet direct dat je er een ruiterpas voor nodig hebt (Brabantse wal/Kalmthoutse heide... die streek :) )

myk_en_shant

Re: Ruiterpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:39

Als je er niet uitkomt, kun je het beste een mailtje of een belletje eraan wagen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 15:35

Hmm ja mailtje lijkt me ene goed idee :) bellen gaat wat duur worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:44

Als je de grens over gaat heb je je eigen id/paspoort nodig, het paspoort van het paard (met geldige entingen en gezondheidsverklaring).

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:32

Maar het is niet eens mijn paard... dus ik ben niet in bezit van al die documenten + waar moet ik die steken? Ik heb nog nooit geweten dat de ruiters die daar rijden het allemaal meesleuren. Ik denk dat de meesten niet eens hun eigen paspoort meenemen. (het bos ligt echt vlak op de grens) Een vervelende situatie :/
Hmm ik zal wel eens rond vragen bij ruiters die daar regelmatig komen hoe zij het doen :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:03

Net op de radio dat ze in NL ook de ruiterpas in gaan voeren. Dit is om de ruiterpaden te onderhouden.
Het zal landelijk zijn en niemand komt er onderuit.

Beetje raar. Wij hebben hier niet eens ruiterpaden. En hoe zit het met paarden die het erf niet af komen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:08

Voor de kalmthoutseheide hebt je geen pas nodig. Daar kan je gewoon zo rijden. :))

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 18:45

Ook op het verlengde daar van? Van Zandvliet tot Kalmthout is gewoon een groot bos met hier en daar een weg tussen... maar ik vind niet direct veel informatie terug over ruiterroutes! (buiten in de heide zelf)
Misschien moet ik het maar eens te paard verkennen als het weer wat beter wordt en zien hoe het allemaal in elkaar zit!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:46

Nee, je kan er gewoon vrij rijden. :) en ja het is heeeeel groot het bos. Je moet wel op de ruiterpaden blijven, maar dat spreekt voor zich denk ik. :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:47

Oh en over de ruiterroutes is ook niks te vinden, maar in het bos wordt het netjes aangegeven hoor. :)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:54

Staatsbosbeheer wil nu door heel Nederland een ruiterpas invoeren. Met het geld willen ze ruiterpaden gaan onderhouden. (heb er een hard hoofd in) Maar ik denk dat het wel verstandig is om er 1 aan te schaffen wanneer je hier dus rijd en het word doorgezet. Ik denk dat de boetes best misselijk zijn.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:54

HorseTopShop, op welk nieuws heb je het gehoord?

Weet iemand waar je informatie kan vinden over de ruiterpas. Moet je deze halen dmv een soort examen of alleen aanvragen? Kan op internet nauwelijks wat vinden namelijk…

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:55

Ik hoorde net op de radio dat ze de ruiterpas willen gaan invoeren.
IK HOOP HET NIET -:(-

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:55

Willen ja, nog niks is zeker dus zolang dat nog niet beslist is kan je gewoon rijden. :)
Eer de beslissing er is zijn we alweer wat maanden verder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:56

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:03

Rais schreef:
HorseTopShop, op welk nieuws heb je het gehoord?

Weet iemand waar je informatie kan vinden over de ruiterpas. Moet je deze halen dmv een soort examen of alleen aanvragen? Kan op internet nauwelijks wat vinden namelijk…

Op de radio. Radio 538 geloof ik.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:49

Aprella schreef:
Ook op het verlengde daar van? Van Zandvliet tot Kalmthout is gewoon een groot bos met hier en daar een weg tussen... maar ik vind niet direct veel informatie terug over ruiterroutes! (buiten in de heide zelf)
Misschien moet ik het maar eens te paard verkennen als het weer wat beter wordt en zien hoe het allemaal in elkaar zit!

Nee, in dit gebied heb je geen ruiterpas nodig. Ik ben wekelijks in dit gebied te vinden. Er lopen een aantal ruiterpaden in dit gebied en verder kun je eigenlijk overal wel rijden. Paden waar je te paard niet mag komen staat het netjes aangeven met....geen toegang voor paarden en aan de kant van zandvliet / berendrecht heb ik ook borden zien staan waar een paard met ruiter op afgebeeld staan en dan een streep erdoor. Het Moretusbos is in ieder geval niet toegankelijk voor paarden.

Verder zorg ik er wel altijd voor dat ik mijn legitimatie bij heb. Scheelt dan wel weer dat ik nu een ID-kaart heb i.p.v een paspoort.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:29

xGwennn_94 schreef:
Staatsbosbeheer wil nu door heel Nederland een ruiterpas invoeren. Met het geld willen ze ruiterpaden gaan onderhouden. (heb er een hard hoofd in) Maar ik denk dat het wel verstandig is om er 1 aan te schaffen wanneer je hier dus rijd en het word doorgezet. Ik denk dat de boetes best misselijk zijn.

Ik denk dat de benaming ruiterpas verkeerd gekozen is. Een ruiterpas doen mij denken een een rijbewijs terwijl als de eea leest er in mijn ogen een vergunning bedoeld wordt.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:11

hoe willen ze alle ruiters van nederland dan benaderen? controleren? niet iedereen is lid van een vereniging, of van de bond.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:06

Aan de ene kant snap ik het nut van een ruiterpas wel je moet examen doen en je weet wat je moet doen met je paard in bepaalde situaties en je weet wie voorrang heeft en wie er fout is in onder andere een ongeluk, maar.. niet elk paard reageert het zelfde en hoe zit het met de examens ik heb gehoord dat het zo €300,- a €400,- kost niet iedereen heeft daar zo 1,2,3 het geld daar voor, ook zou ik het banketstaaf vinden want het houd bij alle ruiters die het dus niet zouden kunnen betalen mogen dan dus niet naar buiten mm zet me wel ff aan het denken...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:08

^^ dat heeft echt helemaal niks met het topic te maken. :o