Weet niet meer wat ik met mijn paard aan moet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essxan

Weet niet meer wat ik met mijn paard aan moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 17:01

Weet even geen betere titel te bedenken.

Sinds eind september ben ik de trotse eigenaar van een nu 13 jarige ruin. Vandaag is voor de tweede keer de hoefsmid geweest en dit keer zonder te bekappen weer vertrokken omdat het gewoon niet lukt. De eerste keer dat hij mijn paard heeft bekapt ging het ook moeizaam maar met veel geduld en rust was het wel gelukt.

Vandaag dus helaas niet. Het gaat mis op het moment dat hij mijn paards been tussen zijn benen wil klemmen om ze te knippen, hij gaat dan enorm in verzet en komt omhoog. De vorige keer konden we hem nog omkopen met eten maar dat werkte vandaag niet, rustig blijven, boos worden niks helpt.

We zijn nu dus op het punt aangeland om hem onder verdoving te bekappen, maar dat is ook niet de oplossing.

Wie heeft hier toevallig ervaring mee en heeft de hopelijk gouden tip om het wel voor elkaar te krijgen?

Yinthee
Amadeus <3

Re: Weet niet meer wat ik met mijn paard aan moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:03

Hoe ging dit bij de vorige eigenaar?
Heb je een idee hoe het komt waardoor hij zo reageert?
Kun je zelf wel gewoon alles met/om/aan zijn benen doen?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:04

Praam gebruiken.

JelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:05

Mag ik vragen waarom onder verdoving bekappen niet de oplossing is? Heb jij het idee dat hij dit vanuit angst doet of vanuit dominantie? Bij angst zou ik zelf toch denken dat verdoven het ook minder stress geeft voor het paard. Bij dominantie zou ik ook idd denken dat verdoven niet de oplossing is.

EDIT: idd al een praam geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door JelleA op 15-01-14 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:05

Hoe gaat je smid met je paard om?
Hoe is hij met hoefjes geven als je z'n hoeven wil uitkrabben?
Hoe is zijn karakter in het algemeen?
Wat doe je met hem op de dag dat hij wordt bekapt? Laat je hem langer op stal staan ofzo?
Al eens geprobeerd met bijvoorbeeld Bach rescue of hij daar misschien wat rustiger wordt?
Of praam idd.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 15-01-14 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:06

Ik zeg liever een goede ervaring met verdoving dan slechte ervaring zonder verdoving. Mss dat ie na een paar keer met verdoving (pasta) dat ie er dan vertrouwen in krijgt.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:09

Ik zou ook in eerste instantie een praam proberen en niet verdoven. Zelf gewoon veel oefenen door de hoeven tussen je benen te nemen etc. Of gaat dat juist wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:10

Elke dag oefenen. Rustig opbouwen en uitbouwen, goed belonen. Doe het met zijn 2en zodat de een lichaamstaal in de gaten kan houden en de ander de voet kan pakken. Wordt niet boos en neem er de tijd voor.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:10

hoe gaat het met hoeven uitkrabben, gaat dit ook moeilijk? Als dat goed gaat misschien een aantal keren door een ander laten uitkrabben? En op zich een praam is best een oplossing. Het ziet er altijd vervelend uit maar is minder erg dan kalmeringsmiddel. Heb je contact gehad met de vorige eigenaar, misschien een slechte ervaring uit het verleden? Of misschien idd dominantie.

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:12

Bij mijn paard had ik hetzelfde probleem.
Met praam ging het wel, maar dat wou ik zelf niet zo graag. Dan ben ik overgestapt naar een andere hoefsmid die het dan onder verdoving ging doen.
Helaas vocht ze elke keer weer tegen de verdoving en duurde het tot 6 (!) uur om 4 voetjes te bekappen en beslaan.
Ik ben weer van hoefsmid veranderd en ook hij had in het begin problemen. Hij weigerde weliswaar om verdoving te geven. Op een bepaald moment vroeg hij me om er gewoon niet meer bij aanwezig te zijn en dat helpt! De eerste keer dat ik er terug bij mocht zijn was ruim een half jaar later en nu is er helemaal geen probleem meer.

Zou het dus misschien kunnen dat je onbewust stress doorgeeft aan je paard? Misschien helpt het om niet zelf aanwezig te zijn, maar iemand anders die steeds rustig blijft?

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:13

Klinkt bekend, mijn merrie werd ook steeds vervelender bij de hoefsmid. Voetje geven deed ze ook steeds slechter. Op een gegeven moment de praam gebruikt, maar was ook niet de oplossing. Bij mijn paard was het een combinatie van dominantie en angst. Ik ben opzoek gegaan naar een andere smid. De problemen zijn nou voor 90% verdwenen. De eerste keer toen hij mijn paard zag gaf hij aan dat het een gevoelige merrie was en dat je haar niet over de zeik moet helpen, want dan werkt ze inderdaad niet meer mee. Hij heeft dan ook echt heel veel geduld. Meteen vanaf de eerste keer ging het eigenlijk een stuk beter. Ik zag mijn paard bijna denken... zo kan het ook. Net of voor haar het kwartje viel van wat er gebeurde en wat er van haar gevraagd werd.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:14

oefenen oefenen en nog eens oefenen. Zelf z'n voet ook tussen je benen klemmen om het hem aan te leren

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:16

Joolien schreef:
Elke dag oefenen. Rustig opbouwen en uitbouwen, goed belonen. Doe het met zijn 2en zodat de een lichaamstaal in de gaten kan houden en de ander de voet kan pakken. Wordt niet boos en neem er de tijd voor.

helemaal mee eens, tijd, geduld en oefenen
Even optillen meteen loslaten en belonen en zo uitbouwen naar steeds iets langer.
Een paard is een vluchtdier en door zijn hoeven op te tillen voelt hij zich totaal ontdaan van zijn vluchtmiddel.
Aanleren dat hij niet hoeft te vluchten omdat hij niet doodgaat door hoeven optillen kun je alleen aanleren door steeds kleine successen uit te bouwen. Succes!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:16

één van ons is ook zo'n ramp.
De reden hiervan weet ik nog altijd niet, voor is inmiddels redelijk te doen maar achter is geen beginnen aan.
Compleet verdoven is niet altijd DE oplossing, maar ik stel de veiligheid van mijn smid toch echt voorop.

Het paard is super lief! Alleen met het bekappen word ze echt link. Ze begint met mij proberen te bijten vervolgens gaat ze gericht naar de smid trappen.
Even hard optreden heeft bij haar geen zin dan gaat ze compleet door het lint en ziet ze niets meer.
Dit is ook met een praam zo. Heeft totaal geen zin, word alleen maar erger (dit is voor ieder paard anders natuurlijk)

Voor hoeven gaan gewoon zonder verdoving. De laatste keer was het drama bij de tweede hoef maar uit eindelijk wel met rust goed gelukt.

Wij gebruiken geen pasta. Omdat ze zo link word durf ik dat niet aan. Wij laten gewoon de DA komen.
Volgens de dierenarts heeft ze geen pijn maar is het puur dat ze het gewoon niet wil!
En dan is het de keus die je maakt..... Het wellis nietis spelletje gaan wij toch niet winnen dus die strijd ga ik ook niet aan.

Ik oefen veel met haar... voetjes optillen spelletjes doen met de voeten en evenwicht etc. Het word wel iets beter maar daar is ook alles mee gezegd.
Zelf heb ik het nog nooit zo extreem gehad.... wel eens eentje die omhoog gaat ofzo maar deze dame word gewoon echt link. Voor de rest een super karakter alleen kom niet aan dr voetjes haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:17

Freya6 schreef:
Joolien schreef:

helemaal mee eens, tijd, geduld en oefenen
Even optillen meteen loslaten en belonen en zo uitbouwen naar steeds iets langer.
Een paard is een vluchtdier en door zijn hoeven op te tillen voelt hij zich totaal ontdaan van zijn vluchtmiddel.
Aanleren dat hij niet hoeft te vluchten omdat hij niet doodgaat door hoeven optillen kun je alleen aanleren door steeds kleine successen uit te bouwen. Succes!

Idd, met praam of verdoving verleg je alleen maar het probleem, je lost niks op.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:25

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn merrie. Heb haar nu bijna 1.5 jaar en vanaf de 1e x smid flipte ze volledig. De smid kon haar niet bekappen, kon haar niet eens aanraken. Bij haar heeft het echt met angst te maken. Ik heb echt geen idee wat er vroeger bij haar mis is gegaan. Ze kwam rechtstreeks bij de fokker vandaan. Tot op de dag van vandaag krijgt ze een roesje als ze naar de smid moet en dan gaat het goed. Merk wel lichter verbetering omdat ze tot paar maanden terug zelfs met roesje nog probeerde te vluchten, dat doet ze nu niet meer en ze kunnen haar nu ook warm beslaan (alleen voorijzers).

Voetjes geven, op hoeven tikken/uitkrabben etc. en voet vasthouden op manier zoals de smid het doet is geen enkel probleem, dat mag iedereen doen... maar zodra ze de hoefsmid alleen al ruikt dan is het bekeken en wordt ze heel erg nerveus.

Erg lastig probleem. Op de een of andere manier moet je paard weer vertrouwens zien te krijgen in de smid en begrijpen dat het niet eng is. Als ik jou was zou ik het toch met een roesje proberen en dan na paar x kijken of je een lichter roesje kan geven. Heb ik 1x geprobeerd maar bij mij merrie ging dat niet helaas. Nou ja komt tijd komt raad. Mijn paard trapt of stijgert niet bij de smid, maar ze wil gewoon weg en vluchten en is dan mega lomp in haar blinde paniek.

Succes, ik weet hoe lastig het is.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 17:29

Hoeven uitkrabben gaat zonder problemen, de praam is geen optie daar gaat hij dwars doorheen en wordt dan gevaarlijk, tenminste volgens zeggen bij de vorige eigenaar. Heb het zelf nog niet geprobeerd. Geloof de vorige eigenaar ook niet meer op haar wordt door eigen ervaring met het paard.

Het is bij hem deels angst, en een deel dominantie en niet opgevoed. Daarnaast is hij pas op 7 jarige leeftijd geruind.

Heb niks tegen verdoven en wil dat ook best een keer doen, maar dat is niet de oplossing. Hij gaat zo wie zo volgende week onder verdoving bekapt worden, maar wil dat liever bij eenmalig houden.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:38

Ik had bij mijn tinkers dezelfde problemen. We hebben met een praam op gewerkt dat was ook niet alles. Zelf verdoven ging bij eentje ook niet van harte. Toen werd mij verteld over Eline Kassels . Zij bekapt op Natural Ballance Hoofcare. Hier worden de paarden benen niet al te hoog opgetild en dat werkt uit stekend van mijn tinkers.

Ik zal je wel aanraden om een over Natural Ballance Hoofcare een te lezen.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:44

een hele rustige hoefsmid die de tijd neemt voor het paard en het geruststelt kan helpen, maar kan wel maanden duren voordat het paard 'normaal' doet tijdens het bekappen. Had namelijk zo een paard bij ons op de manege staan, heeft echt bijna een jaar geduurd= met geduld,rust en begrip voor hem en toen deed hij 'normaal' tijdens het bekappen.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:57

Mijn paard was ook een draak, mede door medisch probleem was het moeilijk voor hem om zijn (achter)benen te geven.
We zijn eerst met sedatie begonnen want de smid zijn veiligheid vond ik belangrijk( paard is ook nog ruim 1.80 mtr hoog)
Toen dat een paar keer goed is gegaan overgestapt op verdovingspasta, ging redelijk maar nog niet echt je van het.
Overgestapt op een andere smid, en warempel zonder verdoving een braaf paard alle 4 zijn hoeven kunnen doen! Uiteraard tussendoor ook veel geoefend en op commando geleerd om zijn benen op te tillen.
Praam werkte averechts, dat resulteerde in een grommend pissed off. paard wat explodeerde!
Veeeeeel oefenen en een zeer geduldige rustige hoefsmid doen vaak wonderen.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 18:10

Patsab, ik heb gelukkig al een hele rustige geduldige smid. Daar ben ik ook erg blij mee, heb vaak genoeg anders gezien.

Het stomme is dat hij nadat de smid hem loslaat uit zichzelf weer netjes zijn been optilt. Het voetje geven is ook niet het probleem, dat doet hij heel netjes ook als de smid hem zelf aan een los touwtje vast houdt. Het probleem is dat hij paniekerig wordt zodra zijn been wordt vast geklemd. Op de e.o.a manier vindt hij dat eng. De smid had de vorige keer het vermoeden dat hij vroeger in een hoefstal is bekapt waarbij zijn been gewoon werd vastgebonden. En dat hij daarom mischien zo reageert.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:14

Zijn er geen andere opties? bij mijn pony werd de eerste keer uit de hand bekapt, geknipt dus. Zonder te klemmen. juist omdat ze zo huiverig was. Langzaam opgebouwd. Kan niet iemand anders de hoef vast houden bijv zodat hij toch kan knippen en vijlen? Of op een steun leggen bijv? (dat laatst doen we bij mijn Fries zodat zoon kan uitkrabben. Simpel Ikea kruk, flink geoefend maar na 2 keer snapte hij al dat hij gewoon zijn hoef erop moest leggen en kon ik met mijn hand hem op de plek houden. En kan zoon dus krabben)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:29

Essxan schreef:
Patsab, ik heb gelukkig al een hele rustige geduldige smid. Daar ben ik ook erg blij mee, heb vaak genoeg anders gezien.

Het stomme is dat hij nadat de smid hem loslaat uit zichzelf weer netjes zijn been optilt. Het voetje geven is ook niet het probleem, dat doet hij heel netjes ook als de smid hem zelf aan een los touwtje vast houdt. Het probleem is dat hij paniekerig wordt zodra zijn been wordt vast geklemd. Op de e.o.a manier vindt hij dat eng. De smid had de vorige keer het vermoeden dat hij vroeger in een hoefstal is bekapt waarbij zijn been gewoon werd vastgebonden. En dat hij daarom mischien zo reageert.

Demijne gaf ook gewoon zijn been maar trok hem ook weer terug, waarschijnlijk ook door eerdere (rot) ervaringen, soms vinden ze het ook gewoon eng om te balanceren op 3 pootjes. Echt oefenen en oefenen, ik was al blij met 2 seconden vast houden, het proces duurt lang ( bij mij bijna 3 jaar!) maar nu gaat het gelukkig goed.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:33

Essxan schreef:

Hij raakt dus gewoon in paniek. Verdoving helpt hier eigenlijk niks tegen, de paniek blijft maar het paard kan niet doen wat zijn instinct hem ingeeft, vluchten. Dit komt omdat hij wel verdoofd is, maar zijn gedachten blijven het zelfde, zijn lijf werkt alleen niet mee. Voor je paard dus nog steeds een enorm stressvolle situatie.

Ik denk dat je het meest bereikt met oefenen, oefenen en hele boel geduld. Veel succes!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:37

Heeft hij wel de balans om correct langere tijd op 3 benen te kunnen staan?

Geen neurologische problemen? Ataxie?

Als hij het niet KAN, kan ik me voorstellen dat daar vervolgens paniek of irritant gedrag op volgt.