Wanneer trekt bokt de dekens af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

Wanneer trekt bokt de dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 13:26

Mijn beer staat onder 250 gr outdoor als ik het goed heb, maar hij begint nu al los te laten...
Wanneer halen jullie de dekens af en hoe pakken jullie het aan :)

Mizora

Re: Wanneer trekt bokt de dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:42

Ik deed het op temperatuur in combinatie met de regen.

10+°C en niet langdurig regen: geen deken
5+°C: 0gr fleecegevoerd regendeken
0+°C: 200gr regendeken
onder de 0°C: 200+0gr regendeken

Daarmee stond hij niet te zweten en niet te bibberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:02

die van mij laat nog praktisch geen haar los, hij staat onder een 100 grams deken en dat laat ik nog even zo, bij kouder weer evt nog ietsje dikker...

als de temp boven de 10 graden blijft en het verder aardig weer is denk ik dat de deken af blijft...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:59

Mijn pony verhaart ook nog niet. Regendeken blijft om tot het boven de 10 graden is.
Ik heb zelfs nog een 200 grams deken als het rond het vriespunt gaat.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:03

Die van mij begint nu lichtjes haren los te laten, vind ike echter niet gek. Staat onder een 300grams deken. Maar die laat ik op. Tenzij we de winter echt over gaan slaan. Ze staat hier al ongeveer 3 maanden.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 02:37

Die van mij blijft zeker tot begin april onder de dekens, wel het aantal gram aangepast aan de temperatuur natuurlijk ;) En dan 's nachts wel en over dag niet eerst.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 03:17

Vandaag heb ik de deken (50 grams regendeken) eraf getrokken van de merrie, maar dat ivm een komende bevalling en ik niet weet wanneer deze ongeveer plaats gaat vinden :P Gelukkig heeft ze nog een dikke vacht :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 03:21

Die van mij staat 24/7 buiten met 100 grams + ongevoerde regendeken. Dit laat ik voorlopig lekker zo. Als het gaat vriezen heb ik een 300 grams liggen, en bij siberische kou kan de 100 grams daar dan onder. Als het nog milder wordt en daarbij droger gaat de regendeken eraf. Bij echt zacht weer (zo rond de 15 graden) gaat ook de 100 grams eraf. Maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Voor half maart gaat ze niet bloot, gezien het snachts wel afkoelt en ik haar dan ook niet terug eronder wil zetten. Vind tot die tijd de kans op winter toch wel groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:45

De kortste dag is alweer even geweest dus het blijft weer langzaam aan langer licht. Logisch dus dat paarden alweer beginnen met haren. De mijne is half okt geschoren en haar zadelstukje begint ook al te ruien.. echter gaat de deken er pas helemaal af als het langdurig droog is en boven de 15 graden. Ik wissel wel steeds kwa dekendikte en temperatuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:59

Hangt een beetje af van het weer (vorig jaar was het laat toen het zo lang bleef vriezen) maar gemiddeld is dat rond half, eind april denk ik. Is het nou in maart al prachtig lenteweer en ook in de nachten heel warm dan ben ik vroeger maar vaak zijn maart en april van die kwakkelmaanden dat een dekentje toch nog wel aangewezen is.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:02

Meestal begin mij en met heel mooi weer in april al. Maar met een witte hou ik de deken zolang mogelijk op haha.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:04

Bij mij gaan de dekens er eigenlijk altijd pas af als het tijd is voor een vliegendeken, tenzij het een keer erg warm is natuurlijk, dan gaat ie er gewoon een dag (of meer) vanaf.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:23

Ligt aan de temperatuur en regen wanneer deken eraf gaat. 10 graden of warmer en geen regen doe ik geen deken en 10 graden en wel regen ongevoerde regendeken. 5 graden of kouder winterdeken 100 grams en met vriezen 200 grams. Met regen ongevoerde regendeken over gewone deken. als het 15 graden of warmer is en het regent doe ik helemaal geen deken meer. Na rijden zweetdeken en gewoon in de wei en als het dat regent wel regendeken. Geen vliegendeken

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:28

Mijne staat nog onder de 100 grams. Hoop dat ze daar de hele winter mee kan doen, maar heb eventueel nog een 200 liggen.
Begint inderdaad al wel wat te verharen. Maar met die regen laat ik hem mooi nog even opliggen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:38

Even off topic; gisteren een BNN uitzending gezien van Floortje Dessing naar het einde van de wereld.
Gisteren zat ze in het uiterste zuiden van Zuid-Amerika (In Chili dus). Zomer, is het daar overdag 6 a 7 graden boven nul. De paarden staan daar buiten, geen stal geen dekentje. De overigens prachtige paarden (een flink aantal) in hun zomervachtje bij 6 graden boven nul overdag en snachts onder nul, af en toe een sneeuwbuitje. Geen stalletje of dekentje te zien. Hoe ze in de winter staan, geen idee maar volgens mij gewoon hetzelfde met misschien een iets dikkere vacht.
Komen wij met ons dekentje....
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1390083

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:42

Hier ook het 'probleem' van verharen, en niet een paar haartjes, maar toch echt wel behoorlijk wat.
Ze staat onder een 350 grams en met deze temperaturen is het natuurlijk niet gek dat ze haar vacht loslaat.
Gelukkig staat ze er niet onder te zweten, maar het is wel extra opletten dan wanneer het een gewone winter was geweest.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:43

Die van mij heeft momenteel een 150 grams deken op. Vind hem net ietsje te warm maar al mijn andere dekens worden gewassen en de enige die ik nog heb is een 0 grams regendeken(zonder voering). Dus dat word 'm ook niet.
Ik denk dat die 150 ook wel genoeg gaat zijn voor deze winter. Ik verwacht niet dat het echt super koud gaat worden, dus dan hoef ik de dikke deken dit seizoen niet te gebruiken, maar dan issie wel al fijn schoon voor volgend jaar :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:55

Waar ik paarden verzorg houden we eigenlijk 1 april aan. Vorig jaar was het lang nog koud dus toen werd het wat later. Ik heb mijn eigen paard niet onder deken, als het zo blijft is dat ook niet nodig. Vind zelf dat hij niet bepaald dikke wintervacht heeft aangemaakt maar hij heeft het niet koud. Mocht het nog wel flink kouder worden en hij zou het wel koud krijgen dan moet er maar een lichtgevoerd regendeken komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:43

Wanneer het warmer wordt :) Als het overdag boven de 15 is ongeveer, en dan nog hangt het af of het langdurig regent of niet, dan krijgt ze er weer op. Hier nog geen haar los. Ze heeft niet dikker gestaan dan 100 gram, en dat was enkel bij heel nat winderig weer, maar mocht het kouder worden gaat er ook gewoon weer dikker op.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:48

Mijn merrie is geschoren, heeft vandaag met ongevoerde deken in het zonnetje gestaan :)
's nachts nog 300grams voornamelijk tegen de wind.
Boven de 15 graden mag ze zonder staan ;)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:49

Ik trek de dekens af zodra ik het zat ben.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn merrie geschoren is, dus dat ze waarschijnlijk nog wel even een tijdje met deken moet staan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:52

Mijne heeft alleen een ongevoerde op en als het zonnetje schijnt gaat ie nu overdag ook al af, ik doe zelf ook telkens mijn jas uit.
Het gaat bij mij allemaal op gevoel, niet op datum. :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:53

Wat leuk dat ik dit topic tref, wat zouden jullie doen.....
Die van mij is geschoren, staat overdag buiten, savonds op stal en heeft altijd een 300 gr. Deken op, zonder hals!
Het is best warm, dus eigenlijk zou ik mn 200 gr. Deken er weer op willen gooien, maar daar zit een hals aan (ivm jeuk in de overgangsperiode van vliegendeken)

Wat zouden jullie doen??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:13

Babootje schreef:
Even off topic; gisteren een BNN uitzending gezien van Floortje Dessing naar het einde van de wereld.
Gisteren zat ze in het uiterste zuiden van Zuid-Amerika (In Chili dus). Zomer, is het daar overdag 6 a 7 graden boven nul. De paarden staan daar buiten, geen stal geen dekentje. De overigens prachtige paarden (een flink aantal) in hun zomervachtje bij 6 graden boven nul overdag en snachts onder nul, af en toe een sneeuwbuitje. Geen stalletje of dekentje te zien. Hoe ze in de winter staan, geen idee maar volgens mij gewoon hetzelfde met misschien een iets dikkere vacht.
Komen wij met ons dekentje....
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1390083

Enige die hier een deken op heeft komt uit zo'n soort gebied. Probleem is dat het klimaat daar fors droger is dan dit natte landje. Zonder deken geeft problemen omdat de vacht zich daar niet goed op aanpast. Voor de warmte is een deken niet nodig het is enkel de winterse nattigheid die problemen geeft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:36

Ja, Tamary, die (vele) regen, dat is lastig voor paarden, de kou kunnen ze prima hebben!
Maar de meeste mensen doen geen deken om omdat ze bang zijn dat een paard het koud krijgt natuurlijk, maar gewoon om de vacht kort te houden omdat dat makkelijker is.
_KiMbErLeY_ schreef:
Wat leuk dat ik dit topic tref, wat zouden jullie doen.....
Die van mij is geschoren, staat overdag buiten, savonds op stal en heeft altijd een 300 gr. Deken op, zonder hals!
Het is best warm, dus eigenlijk zou ik mn 200 gr. Deken er weer op willen gooien, maar daar zit een hals aan (ivm jeuk in de overgangsperiode van vliegendeken)

Wat zouden jullie doen??

Heeft je paardje het warm?
Ik denk dat het geen probleem is dat de deken een hals heeft als je het wil veranderen.