besparen, hoe en waarop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein158

besparen, hoe en waarop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 01:10

Hallo beste bokkers,

Ik zou heel graag een eigen paardje willen maar dan wil wel dat de maandelijkse pensionkosten neutraal zijn d.w.z. ik moet dus ong. 250,- maandelijks besparen. Nou heb ik alleen geen idee waarop ik zou moeten besparen. Daarom zou ik heel graag jullie ervaringen of tips horen! :j

eilleen333

Re: besparen, hoe en waarop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:18

Telefoon, roken, kleding(goedkopere merken), uitgaan, leuke dingen doen, auto/Ov...
Genoeg om op te bezuinigen;)

Maar wat zijn je uitgaven? Dan kunnen wij beter inschatten waar je op zou kunnen bezuinigen.

Marjolein158

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 02:20

mijn mobiel gebruik ik vrijwel nooit, roken doe ik niet aan en ik koop pas kleding als dat nodig is. auto wordt ook niet vaak gebruikt maar heeft wel een aardige wegenbelasting. Ik geef eigenlijk nauwelijks wat uit

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 02:28

Met alle respect, maar is het dan handig om nu een paard te willen kopen?
Want uiteraard is niet alleen het pensiongeld een terugkerende kostenpost.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 02:29

Klopt de leeftijd in je profiel, ben je 13? Ik denk niet dat er dan veel te bezuinigen valt? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 05:12

Ik denk niet dat de leeftijd klopt als ze het over een auto en wegenbelasting heeft. :))

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 06:54

Ze is al wel 13, maar denk toch dat pa en ma het gaan betalen en ja dan moeten die ook maar gaan bezuinigen.

succes er mee /3

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:04

Als je eerst eens aangeeft wat je inkomsten en uitgaven zijn dan kunnen we misschien tips geven. Maar moet jij of je ouders bezuinigen ivm leeftijd en auto

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:19

Marjolein158 schreef:
mijn mobiel gebruik ik vrijwel nooit, roken doe ik niet aan en ik koop pas kleding als dat nodig is. auto wordt ook niet vaak gebruikt maar heeft wel een aardige wegenbelasting. Ik geef eigenlijk nauwelijks wat uit

Hiermee kunnen wij niet zoveel. Als je niet aangeeft wat je uitgeeft, kunnen wij je geen tips geven om 250 euro te besparen ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:27

abonnementen opzeggen, gericht boodschappen doen en kijken waar. Geen onnodig energie en waterverbruik. etc etc

Maar zou je wel een paard aanschaffen als je al een probleem zou hebben voor de vaste lasten.

Denk buiten stalling ook aan kosten aan hoefsmid, jaarlijkse enting en gebitscontrole, vervoer naar je paard. En dan ga ik ervan uit dat je een gezond paard zult kopen en daarbuiten geen noemenswaardige DA kosten zal hebben, wat natuurlijk niet altijd te voorspellen is.

Marjolein158

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 11:03

ja, ik ben idd 13 jr maar ik moet zelf ook een redelijk groot deel van de pensionstallingskosten betalen. Heb wel al een folderwijkje dat ong. 25,- per maand oplevert. verder krijg ik nog 20,- zakgeld per maand. dus niet erg veel inkomen. de aanschaf van het paard is geen probleem, Mijn ouders willen gewoon graag neutrale kosten zodat ze niet elke maand minder geld hebben. Verder betaal ik zelf het tuig etc.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:08

Ga eens elke week opschrijven wat je hebt uitgegeven en wat je hebt verdiend/gekregen. Als je schriftje maakt waarin je elke keer opschrijft wat je koopt dan krijg je inzicht in wat je hebt.
Als je maar €45,- per maand 'verdiend' is het wel lastig om €250,- per maand te besparen... ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:11

Marjolein158 schreef:
ja, ik ben idd 13 jr maar ik moet zelf ook een redelijk groot deel van de pensionstallingskosten betalen. Heb wel al een folderwijkje dat ong. 25,- per maand oplevert. verder krijg ik nog 20,- zakgeld per maand. dus niet erg veel inkomen. de aanschaf van het paard is geen probleem, Mijn ouders willen gewoon graag neutrale kosten zodat ze niet elke maand minder geld hebben. Verder betaal ik zelf het tuig etc.

In dit topic: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk? kun je lezen wat een paard nou echt kost. Alhoewel een aantal mensen hun paard zeker voor €250,- per maand kan houden, is de gemiddelde paardenbezitter al gauw €500,- per maand kwijt.

Bokita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:13

Kosten neutrale stalling tja... je paard delen met iemand anders, een sponsor vinden, de mest van je paard verkopen, ritjes van 1 euro organiseren voor kids. Als je ouder was geweest was lesgeven nog een optie geweest en je verdiensten verhogen. Maar met je 13 jaar zijn de opties gewoon erg beperkt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:14

Sorry, maar ik denk dat je nog een paar jaartjes moet wachten. Mocht je manieren om te bezuinigen gevonden hebben, ga dan eerst eens een jaartje (minimaal!) 250 euro per maand opzij zetten. Op die manier heb je een leuke spaarpot voor als er iets met je toekomstige paard gebeurt of als je bijv nieuw harnachement nodig hebt en weet je gelijk of je het echt kan missen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:17

Marjolein158 schreef:

Als er al een paard komt dan gaan je ouders zeker weten meer kosten krijgen. Paarden kosten altijd meer als je denkt en dan heb ik de eventuele dierenarts nog niet eens meegerekend. Het zijn vaak de kleine dingen zoals een paar extra borstels, oohhh leuk dekje, extra zakje muesli, wortels etc etc.
Niet komen van 'dat doe ik niet' iedereen doet het want we zwichten er allemaal voor. :D

Mijn advies: lekker doorrijden op je manege/verzorgpaard en bekijk het over 5 jaar nog eens.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:10

De vraag is dus eigenlijk: Waarop kunnen mijn ouders bezuinigen om 250 euro over te houden.
Als je ouders nou even komen vertellen wat ze aan inkomen hebben, en wat er waar aan weer uit gaat, kunnen we nuttige tips geven ;) :D

Ik denk dat als jouw ouders geen 250 euro "over" hebben voor een paard, dat je het voorlopig even kunt vergeten eigenlijk...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:17

Soms gaat het gewoon niet. Ik wil ook besparen, maar ik zou niet weten waarop. Auto, telefoon, internet, het is allemaal nodig.

Maar ik lees nu dat het je ouders betreft? Tja.... daar kunnen wij je echt niet mee helpen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:17

In dat geval... heb nog wat geduld.
Als je wat ouder bent kun je je eigen paard kopen en zelf onderhouden en dan is het veel makkelijker.
Hoe graag je ook wilt - zoek toch een andere mogelijkheid, bijvoorbeeld een verzorgpaard. :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:23

Je kan besparen of zorgen dat er meer binnen komt. Als 13 jarige kun je nog niet heel veel werken maar er zijn er die toch al wat kunnen verdienen op die leeftijd. Zelf zoek ik af en toe een oppas voor mn hond. Dat kan een 13 jarige prima doen. Vraag alle oude spullen van familie en vrienden en ga met koninginnedag staan. Of op een rommelmarkt. Het is misschien niet heel veel maar alle beetjes helpen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:36

Ik denk dat de vraag van TS heel anders is: Haar ouders willen haar een paard kopen en ook het onderhoud betalen (maw: ouders kopen voor kind een paard), maar ze willen tegelijkertijd aan hun dochter leren dat het een heuse verantwoordelijkheid is en dat een paard veel geld kost. En daarom vragen ze aan hun dochter om andere dingen (die ook geld kosten) op te geven. Bv. de teken- of balletles, niet ieder weekend gaan shoppen of fuiven, brood van thuis meenemen naar school en niet iedere middag een broodje gaan halen, etc etc.

Dat is toch hoe ik het topic lees.

Marjolein158

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 19:11

Mijn moeder en ik delen de stallingskosten (Het paard wordt ook van haar). Tuig e.d. is op zich niet zo'n probleem omdat dat eenmalige kosten zijn en in het begin ben ik van plan veel grondwerk en Natural Horsemanship te doen om eerst een band op te bouwen en het paard te leren kennen). Ik heb nu een folderwijkje en een oppasadres als extra inkomen naast het zakgeld. Verder ben ik ook al jaren hevig op zoek naar een verzorgpony of paard maar heb niks kunnen vinden(Als ik iets vond was ie al bezet of reageerde de eigenaar helemaal niet). Het DA spaarpotje is idd een hele goeie. en tja, echt werken mag ik nog niet. Dat wordt wachten dus

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:55

Als ik jou was zou ik toch nog even geduld hebben. De helft van de kosten dragen voor een paard is zeker niet niks, vooral niet als je 13 bent. Reken er op dat je naast je stalling nog minstens hetzelfde bedrag per jaar kwijt bent aan inenten, tandarts, hoefsmid, wormenkuur/mestonderzoek etc. En dan heb ik het nog niet eens over kosten die je kwijt bent als je tussendoor een DA moet laten komen....

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:00

Je wilt het vast niet horen, maar ga lekker voor een bijdrage een paard verzorgen.
Geniet nog van je vrije leven en zet niet elke cent die je hebt opzij voor een paard.

Wacht totdat je iets ouder bent. Een paard is een hele verantwoordelijkheid, niet alleen met de kosten, maar ook omdat paarden een hoop ellende met zich mee kunnen brengen.
Het is niet alleen het verzorgen en het rijden, maar ook eventuele kliniekbezoeken en andere narigheid die op je pad kunnen komen.

Ik denk niet dat als je 13 bent, je de helft van de kosten kan betalen. Ik denk ook dat het niet gezond zou zijn om dit te doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:26

Laat ik je dan even met twee pootjes op de grond zetten: als je niet zonder met je ogen te knipperen 500 euro opzij kunt leggen, dan moet je je ernstig af gaan vragen of je wel een paard kunt betalen.

En nee, dat is geen onzin, lees maar: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?