Jaarling met fout gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xsophiee

Jaarling met fout gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:24

Ik bezit een jaarling (hij wordt eind mei 2 jaar) en hij vertoont fout gedrag wat zeker niet goed te keuren is.
1. Als ik hem in zijn stal zet, probeert hij te ontsnappen door mij omver te duwen.
2. Hij bijt.
3. Als we van de stal naar de piste lopen (is niet heel ver, maar toch..), begint hij te draven en te galopperen en sinds kort ook te steigeren en tijdens het steigeren echt kappen met zijn hoeven.

We hebben al geprobeerd om een snak te geven aan het halstertouw, dat hielp niet. Ook een tik hebben we geprobeerd en dat helpt ook niet. Hij is niet snel van iets onder de indruk..

Het is denk ik gewoon puur energie omdat hij nu in de winter op stal staat want vroeger deed hij dat totaal niet en als we terugkomen uit de piste en hij z'n energie heeft kwijt gekund is hij super braaf. Op de weide is ook geen optie want dat mag niet van de staleigenaar..

Wat kunnen we doen?

Groetjes en hoefje van Sophie en Fury /3

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:27

Staat hij met speelmaatjes? Hoe lang gaat hij naar buiten?

Edit: als het antwoord op de eerste vraag nee is, dan is het geen fout gedrag van de jaarling, maar van de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 12-01-14 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:30

Anoeska27 schreef:
Staat hij met speelmaatjes? Hoe lang gaat hij naar buiten?

Hij staat met een shetlandermerrie van 10 jaar samen in de stal, hij kent haar al vanaf dag 1 en in de piste zit mijn KWPN'er van 14 er meestal ook nog bij en hij speelt heel veel met hem. Als hij naar buiten gaat is het toch wel een uur denk ik! Hij komt ook meestal helemaal bezweet uit de piste omdat hij zoveel gespeeld heeft en rond heeft gecrosst!

Ginootje

Re: Jaarling met fout gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:32

Jaarlingen/veulens horen in de opfok niet in een stal 23 uur!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:32

Ik had al een edit erbij gezet. 1 uur naar buiten voor een jong dier wat ook nog eens zonder leeftijdsgenootjes staat is echt veel te kort. Dit is absoluut geen fout gedrag, maar natuurlijk gedrag. Hij kan zijn energie gewoon niet kwijt. Zoek een goede opfokplaats of een stal waar hij minimaal halve dagen buiten staat, anders gaan er echt ongelukken gebeuren. Die houd je zo niet fijn in de kop.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:33

Toch wel een uur? := En de overige 23 uur dan? Dat is vragen om problemen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:34

De oplossing is om je veulen een veulen te laten zijn. Zoek een plekje waar hij minimaal 12 uur per dag buiten komt..
Een volwassen paard 23 uur per dag ophokken is al dierenmishandeling.. een veulen 23 uur per dag ophokken... :n

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:35

Ja, dat dacht ik ook al maar ik denk niet dat mijn moeder hem wil verplaatsen :n

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:37

Verplaatsen naar ergens waar hij lekker kan spelen en jong kan zijn.
Zal nog goedkoper worden ook.
Dit is inderdaad fout gedrag...maar niet van je paardje :(

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:38

xsophiee schreef:
Ja, dat dacht ik ook al maar ik denk niet dat mijn moeder hem wil verplaatsen :n

Dan is het niet eerlijk tegen over hem, om hem daar te laten dus zou ik hoe dan ook iets bedenken om hem langer naar buiten te laten gaan...
Dit is geen leven voor zo'n paard.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:38

xsophiee schreef:

En wel een paard met gedragsproblemen? Ik zou toch maar even goed met haar gaan praten dan...

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:39

Damn ik voel mij nu echt stom :(. Ik ga zeker iets regelen! Alles voor m'n kleine stoere vent! Misschien kan ik de staleigenaar overhalen om hem buiten te laten staan ;)! Ik ga er mijn werk van maken.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:40

Goed dat je ermee aan de slag gaat! Houd je ons op de hoogte?

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:41

Zal ik zeker doen! Het zal wel moeilijk zijn om op te knokken tegen de mening van die volwassenen.. Ik ben zelf namelijk maar 16 maar ik ga m'n best doen. Ik dacht al dat het zoiets was.. Het is normaal echt een schat van een pony!

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:45

Zou het misschien een goed idee zijn als ik vraag of de staleigenaar hem 's ochtends in de piste wil zetten samen met z'n vriendjes tot dat de andere eigenaren komen rijden? (meestal rond 16u-17u). Dan loopt hij de weides niet kapot maar heeft hij toch zijn beweging! :)*

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:48

Zou een goed plan zijn.

Hou je wel in de gaten dat alles waar hij nu mee wegkomt, wat je nu niet op een goede manier oplost, dat dit later tegen je gaat werken?

Ik zou gewoon het hele handelen met dit dier overlaten aan volwassenen tot dat hij geleerd heeft hoe hij zich hoort te gedragen tegenover mensen

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:52

Dat is inderdaad echt energie overschot, helemaal niet kwaad bedoeld...
Probleem is wel dat het paard zo wel slechte gewoontes kan ontwikkelen omdat er zo geen normale omgang met mensen ontstaat.
Volwassenen kunnen inderdaad moeilijk zijn, succes.

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:55

Ceriadwen schreef:
Zou een goed plan zijn.

Hou je wel in de gaten dat alles waar hij nu mee wegkomt, wat je nu niet op een goede manier oplost, dat dit later tegen je gaat werken?

Ik zou gewoon het hele handelen met dit dier overlaten aan volwassenen tot dat hij geleerd heeft hoe hij zich hoort te gedragen tegenover mensen

We krijgen vaak hulp van de staleigenaresse die al verschillende veulens heeft opgekweekt. Wij moeten het immers ook zelf kunnen als zij er niet is. Ik snap wel niet hoe zij dat gedaan heeft met haar paarden toen ze jaarlingen waren maar ik ga er mijn werk van maken en ik zal er alles aan doen om mijn lieve Fury gelukkig te maken want zo gaat het gewoon niet meer.. :(:)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:04

Goed dat je er mee aan de slag gaat! Als hij overdag lekker met vriendjes loskomt, zal dat al heel wat schelen. Natuurlijk moet je er wel op letten dat elk jong paard duidelijkheid van een leider en 'omgangsregels' nodig heeft, maar daar krijg je hulp bij begrijp ik? :)

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:10

xDreamerx schreef:
Goed dat je er mee aan de slag gaat! Als hij overdag lekker met vriendjes loskomt, zal dat al heel wat schelen. Natuurlijk moet je er wel op letten dat elk jong paard duidelijkheid van een leider en 'omgangsregels' nodig heeft, maar daar krijg je hulp bij begrijp ik? :)

Ja! Goh ik voel me nu echt stom. Gelukkig dat het nog niet te laat is en dat ik er nog verandering in kan brengen. Eventueel wil ik zelf wel vroeger opstaan en snel langs de paarden rijden om hem in de piste te zetten als de staleigenaar niet wil, maar ik verwacht dat ze het geen probleem vindt. Verder is hij altijd een heel braaf veulen geweest dus ik hoop dat de Fury van vroeger snel terugkomt.
Dankjewel iedereen om mijn ogen te openen! Ik laat snel iets horen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:15

Vergeet niet dat die ukkies ook aan kleuterpuberteit doen he.
Nou komt dit gedrag hoogswaarschijnljk van wat al eerder is genoemd (gebrek aan speelruimte enz), maar bedenk je wel dat het pittig kan worden als Fury in de kleuterpuberteit komt, aangezien meneertje nu ook duwt en doet ;)

Hopelijk mag hij overdag spelen in de piste, zal zeker schelen als hij mag ravotten met vriendjes :)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:19

Ik lees mee, vind het wel interessant!
Goed dat je actie gaat ondernemen!
Houd ons op de hoogte!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:30

Dus omdat hij 23 uur op stal staan mag hij zich zo gedragen?? Mijn jaarling staat wegens omstandigheden bijna 24 u per dag op stal en hij hoeft dit toch niet echt te proberen hoor. Steigeren en mensen voorbij denderen mag gewoon niet. Klaar. Buiten dat lijkt het me voor het dier ook beter om langer naar buiten te mogen per dag maar imo is een opfok echt niet zaligmakend. Paar uur per dag met paarden van verschillende leeftijden lijkt mij beter..maar dat is ieders eigen keus natuurlijk.
.

Ts, kan ook best zijn dat hij wat meer "hengst" aan het worden is. Steigeren en bijten klinkt wel een beetje als hengstengedrag.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:36

ja switt.. als je je paard zo mishandeld vind ik het niet gek dat hij gemeen wordt.. arme beestje.
Opfok hoeft niet maar zoveel uur op stal is gewoon zielig. Er zijn genoeg plekken waar ze de hele dag buiten komen, alleen vaak zonder bak maar die heb je niet nodig met een veulen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:37

@hierboven 24 uur per dag stilstaan op 3X3?
Dat is Imo dierenmishandeling :n

Goed dat je een oplossing zoekt TS!