Weglopen bij opstappen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Weglopen bij opstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:17

Hallo bokkers :)

Mijn 4 jarige merrie Sissi heeft een nieuw trucje gevonden om onder het rijden uit te moeten komen. Zoals de titel als zegt loopt ze weg bij het opstappen, niet een paar stappen vooruit maar vanaf dat ik een voet ik de stijgbeugel zet galoppeert ze weg.. vaak zit ik er al half op maar laat ik mij vallen omdat het te gevaarlijk is of spring ik achteruit als zij wegloopt want ze houd zo goed als geen rekening met mij.
Nu houd iemand haar vast terwijl ik opstap maar dan probeert ze nog weg te lopen. Ik ben maar 1.60m en Sissi is rond 1.70, dus het opstappen (zonder hulp) gaat sowieso al wat moeilijker en waarschijnlijk duw ik in haar buik als ik opstap. Normaal gezien gebruik in een opstapje maar nu gaat dat niet omdat ik buiten de weide/bak moet opstappen. Deze middag nog op buitenrit liet ik m'n zweep vallen dus ik stap af en als ik terug wil opstappen was ze weg.. daar stond ik dan en Sissi 100 meter voor mij in volle gallop richting de weg. Ik mag van geluk spreken dat 2 jagers haar kunnen vangen hebben, ik wil niet weten wat er anders gebeurd was!

Eens ik er op zit gaat alles goed maar juist dat opstappen.. weet iemand hoe ik dit kan aanpakken want zo kan het echt niet meer verder :(
Alvast bedankt!

Marjo89

Re: Weglopen bij opstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:21

Ik denk niet dat jou paard onder het rijden uit wil komen.
maar dat ze het opstappen niet prettig vind, ik zou gewoon een krukje mee nemen.
Ze is nog maar jong, ze moet nog langer mee dan vandaag neem ik aan ?
Ook voor haar rug is het prettiger.

Mijn tip is, terug naar de basis, belonen als ze stil staat. (ook als je bv op krukje staat)
En dat heel klein opbouwen en vooral niet boos worden, want daar heeft een paard niks aan.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:22

ik denk dat je dan toch strenger moet zijn want als ze dit blijf doen word het natuurlijk gevaarlijk
je kunt bijvoorbeeld teugels strak nemen en dan proberen
of wat ik laast heb gezien is dat je op stap zodra hij loopt stap je af en dat net zolang blijven doet todat hij begindt te snappen van oh ik zit fout
of je vraagt hulp aan een goeie rij instructur

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:24

Dat opstappen tot ze stilstaat was ik inderdaad ook al van plan, daar ga ik mij woensdag eens mee bezig houden

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:25

Ik zou zeggen, zoek er begeleiding bij vanaf de grond. Met zijn tweeen werkt makkelijker dan in je eentje. :)

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:27

had ik in een programa gezien was een vrouw die had een ongeluk met haard paard gehad en sinds dien nog ze niet meer rijden zonder dat het paard steeds doorliep en door de hulp van doreen proos volgens mij kwam alles weer goed

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:27

Heb je haar al laten nakijken?

Klinkt als een fysiek probleem.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:30

upendo schreef:
Ik zou zeggen, zoek er begeleiding bij vanaf de grond. Met zijn tweeen werkt makkelijker dan in je eentje. :)

Ook absoluut waar!

Heb ik ook een tijdje gehad. Naja niet het weg galoperen maar wel meteen lopen als je op wilde stappen. Naja dat is gewoon niet de bedoeling en dat moeten ze weten ook!

Heb er een hele tijd mee geoefend en uiteindelijk is het ook gelukt maar je hebt er heel veel geduld bij nodig :j goed belonen als ze wel blijven staan.
Ik heb ook wel eens gehad stapte ik 4 of 5 x op en af. en pas als het goed ging begon ik met rijden.

Wel stapte ik op met een kruk, is veel beter voor de rug!

laurastam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:32

mijn pony deed dat ook maar toen ging ik inderdaad ook op krukje staan en toen zo proberen en mijn vriendin hield haar vast en dan zette ik alleen mijn voet in de beugel en dan opbouwen en dan langzaam gaan zitten
iniedergeval ik hoop dat het weer helemaal goed komt maar ik denk het wel!

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:34

Natasja nee, daar had ik eerlijkgezegd nog niet aan gedacht. Zou het misschien aan haar rug liggen denk je?

En ja ik ga oefenen met een krukje tot ze begrijpt dat ze moet stilstaan :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:50

Het kan aan haar rug liggen ja.

En bij reacties zoals jij omschrijft dan zou ik haar laten nakijken.
Mocht een van onze manege paarden dit doen zouden ze ook gecheckt worden door een osteopaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:54

Je kan je paard ook het parkeren aanleren naast een krukje, dit klinkt raar maar dan beloon je dus positief gedrag (bij het krukje stil staan) dat werkt denk ik beter dan bij zo'n jong paard steeds corrigeren want daar is het paard ook een keer klaar mee.

hondenpoott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:00

Mijn pony deed het ook, telkens door geoefend.
Iemand gaaf haar biks, en ik dus opstappen, en door geoefend.
Of je bent aan het rijden, je stapt een ronde, en stapt af, en stapt gelijk op.
Nu hang ik boven het zadel, tot ze lang blijft staan, en dan zwaai ik mijn been eroverheen.
Laatste tijd gaat het gewoon beter, had het zelfde probleem met opstappen, weg galopperen, of toen je zat gelijk weg galopperen (Vond ze erg leuk :+ )
Hopelijk is je probleem snel over.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:23

Ik zou er gewoon eens een dag voor uittrekken, voet omhoog in de beugel en weer terug voet omhoog in de beugel en weer terug.
En dan steeds een stapje verder en steeds belonen, stem of een brokje.
Zet ze een stap vooruit duidelijk nee zeggen en weer terug zetten.
Steeds alles herhalen geduldig en consequent blijven.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:32

dus mijn reactie heeft wel vaat bij jullie problemen? zo jaa hoor ik het graag

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:37

Bedankt voor de tips, ik zal er zeker gebruik van maken!

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:45

Als je richting het zadel loopt en je been omhoog doet en ze beweegt of zet maar 1 stap weer terug zetten op haar plek waar je begon, je kan ook beginnen met haar hoofd richting een muur dan zien ze minder vrijheid dan gaan ze ook er minder snel vandoor. En als je er uiteindelijk op zit niet gelijk voorwaarts gaan doe eerst wat strekken van haar nek van zij kant naar zij kant en een pasje achterwaarts ze krijgen anders de link jij stapt op ik ga naar voren en dat moet je er uit zien te krijgen. Maar voordat je met dit aan de slag gaat zou ik eerst laten controleren of er niet wat mis is met haar rug. Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:55

Veel paarden doen het, vooral als het rijden zelf ze niet veel plezier geeft. Het kan zijn dat het paard last van de rug heeft door een verkeerd liggend zadel, maar het kan ook echt alleen gedrag zijn.

Als is uitgesloten dat het paard ergens last van heeft (rug, gebit), ga het paard dan opnieuw beleren mbt het opstijgen. Geen enkel paard staat uit zichzelf stil met het opstijgen, dat moet je het paard uitleggen, liefst met een opstap om de druk op het zadel aan 1 kant zoveel mogelijk te beperken.

Stap eerst op de opstap, laat het paard naast je stil staan, als dat lukt belonen en het paard weer terugzetten op stal/wei. De keer daarna zorg je dat je op het zadel kunt leunen, de keer daarna voet in de beugel, de keer daarna been over het zadel en beugel aan (dus geheel opstijgen). Doe het in kleine stapjes en beloon het paard telkens.

Opstijgen voor de bakrand (hoofd richting de bakrand) helpt om het paard niet voorwaarts te laten gaan. Hulp erbij is altijd wenselijk. Probeer op te stappen zonder teugeldruk, dat maakt het voor het paard zo rustig mogelijk.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:23

_MelisS schreef:
upendo schreef:

Ook absoluut waar!

Heb ik ook een tijdje gehad. Naja niet het weg galoperen maar wel meteen lopen als je op wilde stappen. Naja dat is gewoon niet de bedoeling en dat moeten ze weten ook!

Heb er een hele tijd mee geoefend en uiteindelijk is het ook gelukt maar je hebt er heel veel geduld bij nodig :j goed belonen als ze wel blijven staan.
Ik heb ook wel eens gehad stapte ik 4 of 5 x op en af. en pas als het goed ging begon ik met rijden.

Wel stapte ik op met een kruk, is veel beter voor de rug!

ik heb ook een paardje wat wegstapt met opstappen, eerst een ramp maar nu gaat het heel soms goed en dan beloon ik hem ontzettend goed en dan kijkt ie als of ik gek ben haha
maar meestal stap ik op...gaat lopen en dan blijf ik over zijn rug hangen tot ie weer stilstaat en dan weer opstappen, ik wil het ook graag doen met paar x op en af stappen maar daar word meneer alleen maar stront vervelend van

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:39

Yelizaveta schreef:

Mijn 4 jarige merrie Sissi heeft een nieuw trucje gevonden om onder het rijden uit te moeten komen.
Een paard bedenkt geen trucjes, het reageert slechts op een prikkel.
Onder het rijden uitkomen is een puur menselijke gedachte.

Zoals de titel als zegt loopt ze weg bij het opstappen, niet een paar stappen vooruit maar vanaf dat ik een voet ik de stijgbeugel zet galoppeert ze weg..
Wat is jouw intentie bij het opstijgen (snel zitten? Spanning? oh wat is ze hoog? Als ik er maar op kom? etc.)?
Hoe is jouw houding bij het opstijgen?
Wat laat je paard zien voordat ze gaat rennen?
Hoe parkeer je je paard voor je erop klimt?

vaak zit ik er al half op maar laat ik mij vallen omdat het te gevaarlijk is of spring ik achteruit als zij wegloopt want ze houd zo goed als geen rekening met mij.
Een paard dat geen rekening houdt met jou is of in blinde paniek of heeft onvoldoende respect voor je.

Nu houd iemand haar vast terwijl ik opstap maar dan probeert ze nog weg te lopen.
Hoe stap je op?
Hoe houd die persoon je paard vast?
Is haar zadel al eens nagekeken?
Is zijzelf al eens nagekeken? Dan heb ik het niet alleen over de rug, veel problemen komen ook vanuit de hoeven en geven hogerop klachten.

Ik ben maar 1.60m en Sissi is rond 1.70, dus het opstappen (zonder hulp) gaat sowieso al wat moeilijker en waarschijnlijk duw ik in haar buik als ik opstap. Normaal gezien gebruik in een opstapje maar nu gaat dat niet omdat ik buiten de weide/bak moet opstappen.
Waarom zorg je niet voor een krukje die je meeneemt naar de plek waar je opstapt?

Deze middag nog op buitenrit liet ik m'n zweep vallen dus ik stap af en als ik terug wil opstappen was ze weg.. daar stond ik dan en Sissi 100 meter voor mij in volle galop richting de weg.
Waarom stap je af als je weet dat je paard dit gedrag vertoont tijdens het opstijgen?

Ik mag van geluk spreken dat 2 jagers haar kunnen vangen hebben, ik wil niet weten wat er anders gebeurd was!

Eens ik er op zit gaat alles goed maar juist dat opstappen.. weet iemand hoe ik dit kan aanpakken want zo kan het echt niet meer verder :(
Goed je eigen lichaamstaal en dat van je paard onder de loep nemen. Opstijgen vereist soms ook training. Koppel het los van het rijden. Ga op zoek naar een trainer die je hierbij kan helpen.

Alvast bedankt!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:52

Yelizaveta schreef:
Dat opstappen tot ze stilstaat was ik inderdaad ook al van plan, daar ga ik mij woensdag eens mee bezig houden

Ik had hetzelfde probleem en dit was ook de oplossing. Het is wel zaak om vol te houden. Als jij je voet in de beugel zet en ze gaat open, voet weer op de grond en pas weer opnieuw als ze weer helemaal stilstaat. En zo verder tot je zit zonder dat ze gaat lopen.

Het probleem is dat mensen te snel denken: het werkt niet. Je moet heel geduldig zijn. NIET straffen, dat is niet nodig en werkt averechts. Wat nodig is, is dat het paard begrijpt dat het niet meer weg kan lopen.

Gewoon doen alsof je gek bent en door door dóór, en telkens alsof je net begonnen bent. Ook al ben je al een uur bezig.....

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:58

Mijn 1.70 hoge paard staat ook niet stil bij het opstappen, ik had echt vanalles geprobeerd, maar altijd zette hij gewoon een stapje vooruit, achteruit, draafde aan ect.

Tot... ik gebruik ging maken van het krukje. Dat probeerde ik nooit omdat ik dat helemaal onhandig vond als hij niet stilstond.
Maar wat bleek, met krukje stond hij na een beetje oefenen prima stil. Tegenwoordig kan ik hem overal langs parkeren om op te stappen. Hij vond het gewoon heel vervelend dat ik me aan het zadel omhoog hees. Als ik vanaf een opstapje (touwladder, bankje, trailer, bakrand, verzin het maar) opstap blijft hij als een engeltje staan.
Dus, oefen ook eens met een krukje.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:08

De fjord van een vriendin van mij deed dit ook. Zelf ben ik niet zo van dat gedrag gediend, dus toen zij op vakantie ging en in haar 3 weken mocht rijden ben ik de eerste twee dagen bezig geweest met stilstaan.
Aan beide kanten steeds wat druk op de stijgbeugels zetten, hangen. Leren braaf naast het krukje te blijven staan en vooral om te blijven staan als ik er eenmaal op zat. Beloning in vorm van een snoepje werkte zo dusdanig goed dat ze het na 2dagen onder de knie had.
Soms had ze nog wel dagen dat ze de maling eraan had, vooral als er andere paarden in de bak waren.
Ik zou dus gewoon 2/3 dagen er voor uit trekken om dit goed te oefenen

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 18:33

fjordnina schreef:
Yelizaveta schreef:

Mijn 4 jarige merrie Sissi heeft een nieuw trucje gevonden om onder het rijden uit te moeten komen.
Een paard bedenkt geen trucjes, het reageert slechts op een prikkel.
Onder het rijden uitkomen is een puur menselijke gedachte.

Zoals de titel als zegt loopt ze weg bij het opstappen, niet een paar stappen vooruit maar vanaf dat ik een voet ik de stijgbeugel zet galoppeert ze weg..
Wat is jouw intentie bij het opstijgen (snel zitten? Spanning? oh wat is ze hoog? Als ik er maar op kom? etc.)? [b]Ja meestal probeer ik er zo snel mogelijk op te zitten, maar het is nu ook weer niet dat ik in het zadel plof
Hoe is jouw houding bij het opstijgen? Zonder opstapje wat slungelig omdat zij vrij hoog ik en ik niet echt lenig
Wat laat je paard zien voordat ze gaat rennen? Ik voel wel dat ze zich groot maakt en soms een beetje lopen dribbelen maar niet echt erg
Hoe parkeer je je paard voor je erop klimt?[/b] Gewoon recht naast mij

vaak zit ik er al half op maar laat ik mij vallen omdat het te gevaarlijk is of spring ik achteruit als zij wegloopt want ze houd zo goed als geen rekening met mij.
Een paard dat geen rekening houdt met jou is of in blinde paniek of heeft onvoldoende respect voor je.

Nu houd iemand haar vast terwijl ik opstap maar dan probeert ze nog weg te lopen.
Hoe stap je op? momenteel zonder opstapje gewoon voet in de stijgbeugel en omhoog..
Hoe houd die persoon je paard vast? Aan bijde teugels
Is haar zadel al eens nagekeken? Nee nog niet, maar bij de verkoop hebben ze gekeken of mijn zadel (wintec)) paste en ja dat was in orde
Is zijzelf al eens nagekeken? Dan heb ik het niet alleen over de rug, veel problemen komen ook vanuit de hoeven en geven hogerop klachten. In haar rug etc nog niet (ik heb een osteopaat die ook zadels nakijkt op het oog als het na het oefenen niet betert) en hoeven zijn volledig in orde, mijn hoefsmid let ook wel op andere problemen

Ik ben maar 1.60m en Sissi is rond 1.70, dus het opstappen (zonder hulp) gaat sowieso al wat moeilijker en waarschijnlijk duw ik in haar buik als ik opstap. Normaal gezien gebruik in een opstapje maar nu gaat dat niet omdat ik buiten de weide/bak moet opstappen.
Waarom zorg je niet voor een krukje die je meeneemt naar de plek waar je opstapt? Nooit aan gedacht, ik vind het eerlijk gezegd maar wat onhandig om een mee te sleuren naar de weide (nu ga ik het wel doen !)

Deze middag nog op buitenrit liet ik m'n zweep vallen dus ik stap af en als ik terug wil opstappen was ze weg.. daar stond ik dan en Sissi 100 meter voor mij in volle galop richting de weg.
Waarom stap je af als je weet dat je paard dit gedrag vertoont tijdens het opstijgen? Ik heb lang zitten twijfelen of ik wel zou afstappen, ik wist van vorige keren dat ze soms wel blijft staan buiten dus hoopte ik dat ze dat deze keer ook zou doen..

Ik mag van geluk spreken dat 2 jagers haar kunnen vangen hebben, ik wil niet weten wat er anders gebeurd was!

Goed je eigen lichaamstaal en dat van je paard onder de loep nemen. Opstijgen vereist soms ook training. Koppel het los van het rijden. Ga op zoek naar een trainer die je hierbij kan helpen.

Bedankt voor de nuttige info! Ik zal er zeker rekening mee houden en je tips gebruiken

Alvast bedankt!

Alle andere antwoorden trouwens ook bedankt, ik ga hard oefenen met een opstapje de komende weken/maanden. Als het dan niet betert zal ik er een osteopaat naar laten kijken, mijn vader gelooft helaas niet in rugproblemen maar denkt dat ze gewoon een koppig paard is dus eerst moet het maar zo.. :\

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:09

Ja meestal probeer ik er zo snel mogelijk op te zitten, maar het is nu ook weer niet dat ik in het zadel plof
Voordat je in überhaupt het zadel zou kunnen ploffen gaat er natuurlijk een hele weg aan vooraf. Jouw gedachte is: ik wil er zo snel mogelijk opzitten. Het bijbehorende gevoel is haast of stress. Wordt je bewust van het moment dat dit gevoel en/of deze gedachte opkomt. Wanneer is dat? Is dat als je je voet in de beugel zet, is dat als je ernaast staat of op nog een ander moment? Daar maak jij namelijk al een verandering in je lichaamstaal. Je paard pikt dit feilloos op.

Zonder opstapje wat slungelig omdat zij vrij hoog ik en ik niet echt lenig
Zoals je verderop zelf al aangeeft, altijd een opstapje gebruiken. Het voorkomt ook een eenzijdige belasting van je paard.

Ik voel wel dat ze zich groot maakt en soms een beetje lopen dribbelen maar niet echt erg
Oke, jij ziet dus dat ze zich groot maakt, probeer eens op te letten welke signalen ze daarvoor geeft. Dat geeft namelijk al informatie.

Gewoon recht naast mij
Je paard staat dus recht naast je, kijk nog eens!
Hoe staan haar benen? Hoe is haar gewicht verdeeld? Hoe is haar hoofd-halshouding? Waar staan de voor en achterhand ten opzichte van de massa?
Al die dingen zijn van invloed op het feit of jouw gewicht haar niet uit balans brengt. Een paard dat het gewicht evenredig over alle benen verdeeld, een neutrale hoofd-halshouding heeft en de voorbenen recht onder de schouders plaatst staat in de meest gunstige positie om een eenzijdige belasting te kunnen opvangen zonder te erg uit balans te raken.

momenteel zonder opstapje gewoon voet in de stijgbeugel en omhoog..
Deze hebben we eerder voorbij zien komen. Krukje pakken :) .

Aan beide teugels
Staat die ernaast, ervoor? Hoe is de houding van deze persoon (neutraal of met emoties zoals irritatie, boosheid, ongeduld etc.)? Wat doet deze persoon met de teugels? Staat daar bijv. druk op of juist niet etc.

Nee nog niet, maar bij de verkoop hebben ze gekeken of mijn zadel (wintec) paste en ja dat was in orde
De bespiering van een jong paard veranderd om de haverklap. Eens in de paar maanden goed naar je zadel kijken (wel met een ervaren oog) voorkomt veel ellende. Een zadel gaat geen paardenleven mee, daarvoor veranderen ze teveel.

Nooit aan gedacht, ik vind het eerlijk gezegd maar wat onhandig om een mee te sleuren naar de weide (nu ga ik het wel doen !)
Ik vind het zelf ook vaak een gedoe, als ik het even kan redden zoek ik dan ook iets op wat al in de omgeving staat. Ik weet echter wel waar ik het voor doe. De rug van je paard heeft veel minder te verduren en aangezien hij er, net als wij maar 1 van heeft ben ik daar zuinig op.

Ik ben het niet met je vader eens. Koppigheid zal zeker een rol spelen, maar niet bij het paard hihi…
Geloof nooit in koppigheid, vertrouw erop dat je paard jou iets vertelt. Hoe heftiger, hoe meer signalen je gemist hebt. Leer ze zien!

Wat ik vermoedt op basis van je verhaal is dat je paard bij het opstijgen de balans niet goed kan houden. Daardoor heeft ze het gevoel om te vallen en dat geeft paniek, dat zou ook een verklaring zijn voor het wegrennen in galop.
Ik heb hierboven al een heleboel dingen benoemd. De grootste winst zit in een stukje bewustwording van jou. Zodra jij de dingen ziet die ik hier benoemd heb lukt het jou om ernaar te handelen. Ik denk dat je dan vlot van het probleem af kunt zijn.