halthouden groeten, te kort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

halthouden groeten, te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:40

hallo,
vandaag had ik weer wedstrijd in het L1.
nu kwam ik iets tegen op mijn protocol wat ik niet helemaal begrijp. ik had voor halthouden en groeten een 7 , met als commentaar: mooi recht alleen te kort stilgestaan. maar als je een maal gegroet hebt, is je proef toch over? dan kunnen ze toch niet zeggen dat je te kort hebt stilgestaan?

ik hoor het graag! :)
groetjes xsarinax

Anoniem

Re: halthouden groeten, te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:41

Is het niet zo dat je moet wachten tot ze terug groeten? Of is dat tegenwoordig niet meer zo...

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:42

KoudbloedKim schreef:
Is het niet zo dat je moet wachten tot ze terug groeten? Of is dat tegenwoordig niet meer zo...

ik weet van mezelf dat ik eerst kijk, ze teruggroeten en toen ben wegstapt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:43

Ik dacht altijd dat je even 2 tellen langzaam moet tellen als je gaat groeten.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:43

Zo ver ik weet moet je idd wachten tot hun hebben terug gegroet, dat is ook wel zo netjes.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:10

Per 1 april vorig jaar is het zo dat je bij de halt-oefeningen minimaal 3 seconden stil moet staan. Dus ook bij het halthouden in de proef bij de A of op de E-X-B lijn bijvoorbeeld. Dit om te kijken of je paard wel gehoorzaam genoeg is en niet uit zichzelf aan de wandel gaat.

*edit: wachten op terug groeten heeft niet altijd zin, sommige juryleden groeten namelijk niet terug. Niet zoals het hoort, maar goed...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:22

Misschien vond de jury dat je nog niet goed genoeg stil stond voor dat je ging groeten?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:09

kleinvosje schreef:
Per 1 april vorig jaar is het zo dat je bij de halt-oefeningen minimaal 3 seconden stil moet staan. Dus ook bij het halthouden in de proef bij de A of op de E-X-B lijn bijvoorbeeld. Dit om te kijken of je paard wel gehoorzaam genoeg is en niet uit zichzelf aan de wandel gaat.

*edit: wachten op terug groeten heeft niet altijd zin, sommige juryleden groeten namelijk niet terug. Niet zoals het hoort, maar goed...

bedankt voor je reactie! ik heb weer wat geleerd! :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:14

Zoals kleinvosje dus zegt. 21-22-23 en dan groeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:47

kleinvosje schreef:

In de reglementen kan ik alleen terugvinden dat het tijdens het groeten minimaal 3 seconden is, over het gewone halthouden tijdens de proef wordt hier niets genoemd..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:10

mijn ervaring is dat ze het ook tijdens het halthouden bij A (bijv.) willen zien. Dus ik hou tegenwoordig gewoon 2 a 3 seconde aan.

Anders gaan ze lopen zeuren dat het halthouden te kort is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:21

Peelie schreef:
mijn ervaring is dat ze het ook tijdens het halthouden bij A (bijv.) willen zien. Dus ik hou tegenwoordig gewoon 2 a 3 seconde aan.

Anders gaan ze lopen zeuren dat het halthouden te kort is.

Nou dat klinkt lekker aardig.. Wij zeuren niet, wij onderbouwen de cijfers die we geven nav het getoonde. ;) En ja, het halthouden wordt vaak maar erg summier uitgevoerd, paard staat nauwelijks op 4 benen stil of moet al voor- of achteruit. Het lijkt wel eens alsof ze haast hebben ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:32

Ik had er misschien een smiley bij moeten zetten :P

Maar alsnog is mijn ervaring dat er ook een hoop juryleden kunnen 'miepen' over het halthouden. En nee, ik scheer niet alle juryleden over een kam. Sommige zijn gewoon nukkiger dan andere zullen we maar zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:34

Peelie schreef:
Ik had er misschien een smiley bij moeten zetten :P

Maar alsnog is mijn ervaring dat er ook een hoop juryleden kunnen 'miepen' over het halthouden. En nee, ik scheer niet alle juryleden over een kam. Sommige zijn gewoon nukkiger dan andere zullen we maar zeggen :)

Maar wat vind jij miepen dan? Als ie zie hoe slecht het halthouden vaak wordt uitgevoerd is het niet zo heel raar dat er over gemiept wordt ;) Ik bedoel, hoe moeilijk kan het zijn om ff goed stil te staan en even in jezelf tot 3 te tellen.. Heb je ook gelijk een adempauze :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:49

Tuurlijk, ik ben het ook helemaal met je eens.

Maargoed, ik ga verder niet in op de discussie of sommige juryleden ook kunnen 'miepen'.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:01

Je gaat stilstaan, wacht tot hij rustig stilstaat en dan groet je pas af.
Niet stilstaan groeten en hij loopt alweer door.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:04

ik sta altijd stil, groet en stap aan, klaar. nooit een opmerking over gehad :o Denk niet dat ik de 3 seconden haal met het groeten, maar wel doordat ik haar meteen een klopje op dr hals geef wat wel een hele seconde in beslag neemt! :+

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:10

Halthouden (en dan echt stilstaan!) - groeten - teugels weer vastpakken en controle nemen - wegrijden.

Sowieso bij t halthouden in de proef goed willen stilstaan.
Ik vind 3 seconden al te kort.
Ik tel echt:
21 en 22 en 23 en 24 en vandaar uit zet ik AW of VW in.

Succes. :)

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:33

Ik zou maar voortaan groeten, kijken of ze terug groeten en als ze dat niet doen sowieso 3,seconden stil hebben gestaan :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:38

Dat van die 3 seconden wist ik niet. Weer wat geleerd. Ik doe het trouwens altijd wel, omdat ik niet wil dat mijn paard het initiatief overneemt. Thuis niet, maar ook niet in de proef. Dus leer ik hem dat hij te allen tijde pas iets mag doen als ik een hulp geef.
Soms zie je voor het achterwaarts gaan dat ze nauwelijks stilstaan en dat het paard dan al achteruit "vliegt". Gevalletje van te veel geoefend en een paard dat maar alvast gaat?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:27

vur schreef:
Dat van die 3 seconden wist ik niet. Weer wat geleerd. Ik doe het trouwens altijd wel, omdat ik niet wil dat mijn paard het initiatief overneemt. Thuis niet, maar ook niet in de proef. Dus leer ik hem dat hij te allen tijde pas iets mag doen als ik een hulp geef.
Soms zie je voor het achterwaarts gaan dat ze nauwelijks stilstaan en dat het paard dan al achteruit "vliegt". Gevalletje van te veel geoefend en een paard dat maar alvast gaat?

Ja klopt. Vandaag ook weer gezien. Komen mooi aangereden, overgang terug wat sterk op de hand, en boem, halt en gelijk in zijn achteruit. Beestje heeft geen moment stil gestaan...

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:31

ik tel altijd lamgzaam in mezelf: 22 23 24 en dan stap ik weg