Oude dame, hoeveel grams onderdeken onder Amigo heavy?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Oude dame, hoeveel grams onderdeken onder Amigo heavy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 14:05

Zijn al veel topics, maar kwam er niet echt verder mee: Daarom even onze situatie:

Mijn merrie van 22,5 staat sinds oktober onder een deken, eerst een lichtere en sinds eind oktober heeft ze de Amigo Heavy op, staat voor 400 grams. Ze heeft het een beetje moeilijk deze winter, ze heeft een dunne vacht en (helaas) niet echt veel 'reservevetjes'. Merk gewoon dat haar leeftijd nu wel echt mee gaat tellen......

Ze staat in een stenen buiten stal, maar geen koude stal. Overdag gaat ze naar buiten.

Nu denk ik eraan om de Horseware Amigo onderdeken te bestellen (is nml een mooie aanbieding momenteel bij de paardendrogist), maar ik twijfel over het aantal grams... Hij is er in 100, 200, 300 en 400 grams.

Paardendrogist is vandaag dicht voor telefonisch advies en kon niet echt vinden tot wanneer de aanbieding gold dus wil 'm toch vandaag maar bestellen voor ik weer 'ns te laat ben ;)

Dus hebben jullie advies hoe ik mn niet al te jonge dametje de winter het beste door kan loodsen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:10

Warmte komt van binnen uit. Met name door het geven van veel ruwvoer, dat is het kacheltje. Als je moeite hebt om je paard op gewicht te houden, wat voer je nu? Hoe zien de tanden eruit, wanneer is de laatste keer de tandarts geweest?

Mijn oudste merrie is bijna 20, krijgt heel veel voordroog, een handjevol biks en een schep muesli per dag. Heeft wat problemen met versleten kiezen. Staat zonder deken, wel dik in de vacht, en ik deze winter vind ik niet dat nog het heel koud is geweest. In het verleden was ze geschoren en stond met 200 grams gevoerde regendeken.

Op het moment dat je met dekens gaat werken, ga je de natuurlijke werking van de vacht saboteren, de haren kunnen namelijk niet meer overeind gaan staan voor dat isolerende laagje. Als je nu al met 400 gram dekens werkt, zou ik het eerder in het voer gaan zoeken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:12

Heb zelf ook zo'n bibbertante. Die staat nu onder de Bucas Smartex Trurnout heavy. Ondanks de warme temperatuur wil ik niet steeds wisselen met dekens, dus ik hou deze gewoon op. Sommige paarden redden het niet meer zonder deken als ze altijd onder de dekens hebben gestaan volgens mij.

Als ik jou was, dan zou ik een 100 en 200 bestellen. Het is nu namelijk nog niet eens koud. Zou beginnen met 100 en als dat nog te koud blijkt als het gaat vriezen, dan zou ik de 200 eronder doen.

joozz

Re: Oude dame, hoeveel grams onderdeken onder Amigo heavy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 14:17

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ze krijgt een aardige portie hooi en verder 2 keer per dag een kleine emmer luzerne (heeft een verleden met maagzweren, vandaar aardige hoeveelheid luzerne). Is wel een gevoelige merrie. Ze maakt sowieso altijd weinig vacht aan, probeer normaal altijd zo lang mogelijk te wachten met dekens om toch een vachtje 'te kweken' maar dit jaar voor het eerst echt duidelijk dat ze het koud had.

Dierenarts laatst nog geweest, die vond het nog niet nodig om het gebit weer te behandelen, laatste keer uitgebreide behandeling was 1,5 jaar terug.

Martine

Re: Oude dame, hoeveel grams onderdeken onder Amigo heavy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:19