bang voor vrachtwagens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_eefiej_

bang voor vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 00:09

Hoihoi bokkers,

na jarenlang topics gelezen te hebben hier op bokt, heb ik toch echt zelf jullie hulp nodig. Ik verzorg al vier jaar een ontzettend lief paard, met één probleemp: ze raakt compleet in paniek van vrachtwagens. Nu is het zo dat ik iedere week les heb bij een vereniging, en om daar te komen moet ik een paar honderd meter lopen langs de snelweg... uiteraard met vrachtwagens. Ik heb van mijn cross-instructeur geleerd om mijn paard halt te laten houden, omdat dit de enige manier zou zijn om een paard te leren dat iets niet eng is. Als er een vrachtwagen voorbijkomt kan ze op twee manieren reageren:

- ze probeert te vluchten. Als ze de vrachtwagen aan ziet komen begint ze al te dribbelen. Op het moment dat de vrachtwagen daadwerkelijk langskomt raakt ze volledig in paniek en probeert ze weg te rennen, vaak op een soort springende manier omdat ik naast haar loop en haar tegen houd.
- tweede reactie gebeurt meestal in de zomer. Dan is ze altijd wat rustiger dus heeft ze niet de neiging om weg te rennen, maar begint ze te beven als een rietje. Ze zakt door haar achterbenen, staart tussen de benen en trilt van angst.

Nu is dit al vier jaar lang zo, en simpelweg niks helpt. Ik ben zelf een heel rustig persoon, dus als er een vrachtwagen voorbijkomt blijf ik rustig en zorg ik dat ik rustig blijf ademen. De paarden staan op een loonbedrijf, er zijn dus tientallen trekkers, shovels en aanhangwagens waarmee ik kan oefenen. Dit doe ik dan ook regelmatig, maar haar reactie verandert simpelweg niet. Ook op de vereniging zijn er weleens mensen die de motor van hun paardenvrachtwagen aanzetten zonder te rijden, zodat mijn paard er aan kan wennen. Maar zelfde verhaal: ze blijft doodsbang.

Op de vereniging waar ik rijd volg ik ook crosslessen en daar is ze ook angstig voor gekke hindernissen. Dit maakt duidelijk dat het een erg schrikachtig paard is, maar daar moet toch iets aan te doen zijn? Heeft iemand tips? Ik merk dat ik de plezier in mijn lessen verlies doordat ik zo op zie tegen het stuk lopen langs de snelweg. Zelf ergens heengaan met de trailer is helaas niet mogelijk, een instructeur o.i.d. langs laten komen wel.

aeolusnr1

Re: bang voor vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:17

Ieder paard kan dit leren, dus jouw paard zeker ook.
Jij moet de rustbrengende factor zijn in heel het verhaal, het kan natuurlijk ook door iemand anders aangeleerd worden, maar ndien zal ook jij die leidende rol toch moeten leren handhaven.
Dit kan je echt niet leren door enkel voort te gaan op tips, ik zou je dus aanraden een instructie die hiermee bekent is jou te laten helpen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:23

Haar eten aan een draaiende vrachtwagen hangen , zodat ze het daar op moet eten .

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 00:28

Bedankt voor jullie reacties :)
Ik ben me ervan bewust dat ik zelf waarschijnlijk een grote factor ben in dit probleem. Toch heb ik voor mijn gevoel alles geprobeerd en lijkt niks te werken.
Rizette, inderdaad goed idee om haar lang bij iets engs te laten staan en daar eten te geven, misschien dat ze daardoor kalmeert. Helaas heb ik geen vrachtwagen tot mijn beschikking, maar ik kan kijken wat de mogelijkheden zijn bij het loonbedrijf waar ze staat

rozanlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:40

misschien is een schriktraining iets voor jou. Jouw paard is duidelijk snel angstig en je kunt nu je paard kennis laten maken met in zijn ogen enge dingen. Door dit te oefenen vergroot je het vertrouwen van je paard in jou. Ook misschien een idee om een keer ergens bij een stilstaande vrachtwagen (motor staat uit) rond te lopen en gewoon laten snuffelen. Dit is uiteraard nog ver weg van snel rijdende vrachtwagens, maar er moet ergens een begin gemaakt worden. (steeds verder opbouwen: lopende motor enz.)

heel veel succes ;)

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:45

Hoe doet je paard het als er andere ervaren paarden bij zijn?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:47

Oefenen met een ervaren rustig paard

rozanlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:48

evelien11 schreef:
Oefenen met een ervaren rustig paard

Inderdaad een angstig paard heeft veel steun aan een rustig paard

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:51

Weer bedankt voor al jullie reacties!
De mensen van mijn vereniging nemen expres een andere route, zodat ze niet langs de snelweg hoeven. Helaas is dit voor mij enige mogelijke route, maar ik zal eens vragen of er iemand met me wil oefenen! Super fijn dat jullie zo meedenken!

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:54

rozanlady, schriktraining is inderdaad een goed idee! Ook voor mij om er beter mee om te gaan als ze zo bang is van iets. Ik zal eens kijken of dat hier in de buurt wordt gegeven