Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 10:39

Ik lees het hier vaker op bokt.
"Als hij niet luistert, krijgt hij een schop" , "als hij vervelend doet krijgt hij een schopt", "als hij hapt/schopt, krijgt hij een schop" .
Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet. Dochter was te ontdaan en ik te verbrouwereerd om meteen te reageren, wil het wel nog terugkoppelen.
Is schoppen nu echt de manier om te straffen bij paarden?
Bestaan er, buiten heel duidelijk en consequent zijn, geen andere manier van opvoeden/straffen?
Valt me zo wie zo op dat sommige eigenaren snel hun stem verheffen, slaan of schoppen als hun paard maar een pasje verkeerd doet of gewoon maar eens met zijn hoeven schraapt op de poetsplaats. Zijn vaak ook van die zure paarden naar mijn idee.

onkeltje

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:41

Ik vind het ook niet normaal.
Schop je je hond als hij niet luistert of iets verkeerd doet?
Ook niet toch?
Dus ik vind schoppen nogal not done!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:42

ik weet niet, onkeltje paarden straffen elkaar ook af met trappen, honden niet..

Ik zou het zelf niet gauw doen, maar in bepaalde situaties is het misschien nodig. Maar ik zou sowieso niet de pony van een ander een trap verkopen.

Irisx

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:44

Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:45

Als een pony een persoon of ander paard slaat dan is een schop redelijk op z'n plek

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:45

Het ligt aan de situatie.. Bij een pasje verkeerd hoor je je paard natuurlijk niet te schoppen.
Maarals mijn paard denkt ff over mij heen denkt te lopen, mij schopt, of bijt, krijgt ie gewoon een klap voor z'n harses of een schop.

Zou niet weten wat daar zielig aan is? Het is juist duidelijk taal voor een paard. Paarden onderling zijn ook niet voorzichtig met elkaar en hij was ook niet voorzichtig met mij.
Met vragen of hij het alsjeblieft nooit meer wil doen kom je niet ver. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Liever een keer flink aanpakken dan steeds opnieuw met halfzachte maatregelingen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:46

Ehm, paarden straffen elkaar ook hoor door een mep te verkopen.
Als een paard mij bijt, omver loop of trapt krijgt hij ook een lel.. Ben je nou helemaal..

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 10:47

Mijn hond sla of schop ik ook niet dus druist het aardig tegen mijn gevoelens in om een paard/pony wel te schoppen.
Als hij echt vervelend is kan hij wel een tik of flinke por met mijn knie ofzo krijgen maar doelbweust schoppen met de punt van je schoen? Ik kan het niet, zeker niet eens als het niet direct op de daad volgt.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:47

Even voor de duidelijkheid: wat is dan precies schoppen? Met jouw voet tegen de benen/buik van het paard slaan? Ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen. Tegen de benen zou ik nooit durven, al was het maar omdat die er breekbaar uitzien, maar ook hard zijn zodat ik er zelf pijn aan over houd. En tegen de buik, behalve als je een shetlander hebt lijkt mij dat je best lenig moet zijn om nog met enige kracht bij de buik te geraken.

Los daarvan, ben ik ook niet voor. Het lijkt mij een vreselijk onrespectvolle manier om met een dier om te gaan. Slaan of gewoon je hand opheffen is anders, dat is vaak beheerster.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:48

Als een paard échy vervelend doet, of hij probeert me te bijten bijvoorbeeld (al geef ik m dan gewoon een tik op zn neus), wil ik wel eens een trap geveb ja. Is ook niks zielig aan imo, heb je wel eens gezien hoe t er in een kudde aan toe gaat?
Maar als je trapt, wel op de goede manier trappeb. NIET met de punt van je schoen, maar met je wreed zegmaar. Dan kan je verder ook geen schade aanrichten.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:48

als mijn paard mij schopt of een poging tot doet kan hij inderdaad wel een schop terug verwachten.
Voor de rest zal ik niet snel schoppen maar dat vind ik dus echt een no go.
Als hij bijt of niet luisterd dan verhef ik eerst mijn stem en daarna krijgt hij een tik.
Gelukkig is mijn stemverheffing meestal genoeg maar hij moet wel weten wat wel en niet mag en schoppen mag bij mij absoluut niet!!!!
Een paard van een ander zal ik niet schoppen dan zou ik eerder de eigenaar aanspreken over wat het paard heeft gedaan tenzij het echt uit de hand loopt en ik geen andere keus heb (bijv dat een paard mij in een hoek duwt en ik zelf in gevaar bent maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt)

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:49

Ik heb me paard echt nog nooit een schop gegeven, schop me kat of hond toch ook niet. Ik vind het onzin, er zijn ook andere manieren waardoor je kan laten merken dat je niet over je heen laat lopen vind ik. Zo hoef ik me stem maar te verheffen en wist mijn paard genoeg hoor!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:51

Een hond vind ik wel heel iets anders dan een paard...
Een hond is veel kwetsbaarder en kleiner, een hond zou ik ook niet zonaar een trap verkope.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:52

FemkeUtah schreef:
Ik heb me paard echt nog nooit een schop gegeven, schop me kat of hond toch ook niet. Ik vind het onzin, er zijn ook andere manieren waardoor je kan laten merken dat je niet over je heen laat lopen vind ik. Zo hoef ik me stem maar te verheffen en wist mijn paard genoeg hoor!

Waarom vergelijken met hond of kat? Tuurlijk, schop je die niet, beestjes zijn veel kleiner dan wij.
Paard is een halve ton, dat is wel even een verschil.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:53

TS ik vind een hond van 30 kilo nog al een verschil met een paard van 500 kilo
een hond leg je op z'n rug als hij wat verkeerd doet of leg je op zijn plaats bijv. als hij dan nog niet luisterd kan je hem zelfs oppakken om op de plaats te leggen... honden schoppen doe ik dus ook niet
maar spijt me wel mijn paard hoeft niet over mij heen te walsen en na 2 waarshcuwingen met mijn hand of bijv. door 2 keer ropje aan touw te geven zo van joh let op sta is stil en ze drentelt dan nog steeds gewoon door dan verkoop ik ook een schop (zoals jij het dan noemt, thoeft niet keihard met al je kracht, maar wel van joh hallo luister is).
ik kan mijn paard moeilijk op zn rug leggen toch of tegen hem zeggen op je plaats.....
dus vind het nogal groot verschil!

natuurlijk een paard schoppen om niks of zonder waarschuwingen is niet eerlijk, eerst op andere manier oplossen werkt dat niet dan vind ik een schop niet onterecht. (paarden onderling doen dat ja ook)

bij bijten of slaan naar mij of naar ander paard waar ik tussen sta is zonder pardon een schop dat gedrag hou ik niet van. (uiteraard niet kei hard of met lekkere punten aan de schoenen maar wel gewoon van hallo daar ben ik niet van gediend)
Laatst bijgewerkt door Niene87 op 09-01-14 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:57

Toen ik mijn mini's net kreeg vonden ze het ook normaal op te trappen ze waren toen 2 en hadden geen manieren als je door die wei liep draaide ze hun kont naar je toe en bokte ze naar je en ja toen kregen ze gewoon een schop terug naar hun kont en na een tijdje deden ze dat niet meer en als hij probeert te bijten of iets doet wat niet mag krijgt hij een tikje op zn neus en verhef ik mn stem daar vind ik niets zieligs aan want als hij trapt krijgt hij eerst een waarschuwing en anders als hij het nog een heer doet een trap terug en en dan trap dat is niet dat ik hem in elkaar schop ofzo gewoon een niet al te hard trap richting zn kont
Laatst bijgewerkt door Dizzy505 op 09-01-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:57

Onze paarden kunnen wel een schop krijgen, maar alleen als ze echt te ver gaan. Zo trapte mijn jonge pony bijna het licht uit de ogen van de hoefsmid, nou dan krijgt ze geen: Aaaah lief paardje doe dat nou niet <3

Maar geen trap tegen de benen, of met de punt van je schoen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:59

Tja hoe denk jij dat paarden elkaar dingen kenbaar maken? Juist schoppen!

E nee ik keur overal maar voor schoppen absoluut niet goed! Maar als mijn paardje mij probeert te schoppen dan krijgt ze van mij dus echt een schop.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:00

Ik heb heel zo nu en dan wel eens iemand een paard zien schoppen, ook wel eens in de buikstreek.

En tja, meestal zijn dat volkse types, bontnekjes, of gefrustreerde wijven die beter in therapie kunnen gaan en hun paard moeten verkopen.
In het traject voor die schop is vaak al zoveel verkeerd gegaan, en vrijwel alles is terug te voeren op de eigenaar.
Wanneer je vanaf het begin netjes corrigeert hoeft het niet tot schoppen te komen.

En ja, onrustig op de poetsplaats? Hoeveel paarden staan al niet de hele dag binnen? En dan moet er ook nog gekloot worden met borstels en vlechtjes, en wanneer je dan bijna ontploft van de overtollige energie wordt je in elkaar geramd.
Of mensen die hun paard schoppen omdat hun paard een vlieg weg wil schoppen van zijn eigen buik, of kwaad worden omdat het dier jeuk heeft en even wil krabben.
Mensen zijn onbehouwen....

@ Niene87: alleen al de zin "oprotten uit mijn buurt".... het klinkt zo laatdunkend, zo'n nare toon.... krijg altijd de kriebels van die spierballentaal wanneer het over paarden gaat.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:00

Ik heb in het verleden wel eens een paard geschopt, en ja tegen de buik aan. Ik werkte op een handelsstal en je wist eigenlijk nooit met wat voor soort paard je te maken had. Toen ik een keer een paard op de poetsplaats had gezet, dacht ie dat ie mij wel even tussen de muur en hemzelf kon platdrukken. Toen heb ik gehandeld en hem een schop verkocht. Laat me zelf niet platdrukken door een dier van 600 kilo. Verder ook niet echt meer gedaan.

Mijn bijrijdpaard heb ik nog nooit geschopt, wel eens een por gegevens als ze weer eens moeilijk staat te doen en mij continu op zij loopt te duwen. Maar meestal is mijn stem verheffen, haar een por tegen haar zijkant geven al voldoende.

Zoals eerder aangegeven, paarden schoppen elkaar ook. In de zomer komt het wel eens voor dat mijn paard een halve hoefijzer op z'n kont heeft staan omdat zijn weidemaatje hem dan heeft geschopt, of andersom. Mijn paard kan er ook wat van.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:01

Dus een paard loopt over je heen als je hem niet schopt?
Er zijn ook andere manieren om het paard te laten merken wat wel en niet mag... en er zijn ook andere manieren om te laten merken dat hij niet over je heen kan lopen.
Maar als jullie schoppen de beste manier vinden.. prima..
En paarden schoppen elkaar ook ja.. die kunnen de stem niet verheffen en op een andere manier communiceren.
Maar omdat paarden elkaar schoppen is het maar normaal dat wij ze ook schoppen..
Triest!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:02

Paarden worden gelukkig van regels. Ik hoef mijn paard eigenlijk nooit te slaan, omdat hij inderdaad bij het schrapen van de hoeven al: eh! Te horen krijgt. Hij moet netjes naast me lopen, loopt hij voor mij uit dan corrigeer ik dat ook meteen. Ik heb hem 1 keer een schop tegen zijn billen aan gegeven omdat hij klierde met hoeven uitkrabben en toen heeft hij dat nooit meer gedaan. Het gevolg: een vrolijk, blij paard dat weet waar hij aan toe is en een blije eigenaar omdat ik nooit echt kwaad hoef te worden :)

Ninx

Daphne__ schreef:
Onze paarden kunnen wel een schop krijgen, maar alleen als ze echt te ver gaan. Zo trapte mijn jonge pony bijna het licht uit de ogen van de hoefsmid, nou dan krijgt ze geen: Aaaah lief paardje doe dat nou niet <3

Maar geen trap tegen de benen, of met de punt van je schoen.

9 uit 10 mensen hebben niet voldoende iedere dag geoefend met het geven van een voetje en het paard de kans gegeven zichzelf in balans te houden op 3 benen (wat verdomd lastig is).
Vaak worden ze overvallen wanneer ze dat ineens wel moeten en kunnen in paniek raken op 3 benen.
Een paard dat je netjes hebt opgevoed gedraagt zich ook netjes bij de smid.
Maar het vereist wel tijd en geduld: iedere dag.

onkeltje

Inderdaad Iolanthe... gewoon onrespectvol!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:04

Rena100 schreef:
Zoals eerder aangegeven, paarden schoppen elkaar ook. In de zomer komt het wel eens voor dat mijn paard een halve hoefijzer op z'n kont heeft staan omdat zijn weidemaatje hem dan heeft geschopt, of andersom. Mijn paard kan er ook wat van.

Dat is een snelle, koele rechtvaardige correctie.
Bij mensen zit er vaak veel frustratie, agressie achter.... veelal ook nog slecht getimed of niet gerechtvaardigd.

Mensen kunnen dus beter even nadenken hoe het komt dat hun paard zich zo naar hen gedraagt...