Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:02

Het is misschien een hele rare vraag, waar je het liefst niet aan wil denken..
Als je paard of pony is overleden, laat je hem dan cremeren of ophalen door de Rendac?

Mijn pony heeft helaas PPID (cuching), maar hoop dat hij nog lang bij me kan blijven.
Maar hij is ziek en zal uit eindelijk overlijden of inslapen. Dan kom je dus bij een heel vervelend onderwerp..

Wat nu?

Cremeren kost een hoop geld, daar zal ik voor moeten sparen! En wat doe ik met de as?
Het idee van de Rendac geeft me de kriebels: Met een grijper die grote bak in..
Oke, dood is dood, maar het is wel mijn maatje!

Ik vind het gewoon een lastige vraag en ben benieuwd waar jullie voor zouden kiezen...
Laten we elkaars keuze wel respecteren!

femke_harley

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:06

Absoluut crematie. Nee, mijn paardje gaat niet mee met Rendac.
Waarom niet? Niet echt een specifieke reden. Maar ik mijn ogen geen
waardig einde voor MIJN pony. Ik snap heel goed dat andere mensen
daar anders over denken en respecteer dat ook zeker wel.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:06

ik zou goed sparen voor een crematie.
Rendac vind ik persoonlijk helemaal niks.(te harteloos tegenover het paard) als andere dat wel willen vind ik het goed.

lastige keuze, hopen dat het voorlopig nog niet hoeft

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:07

Ik zou zelf voor de Rendac gaan.

Een andere optie is nog naar de slachter, maar ik heb gezien hoe dat gaat, en dat zit me toch niet lekker. Als mijn paardje gaat, dan gewoon op haar vertrouwde plek in de wei.
De rendac is een vervelend gezicht, maar ik zou zorgen dat ik daar zelf dan niet bij was. Ik zie het lichaam als een omhulsel van de ziel, en de ziel is al lang en breed weg tegen de tijd dat de Rendac komt.
Een crematie is voor mij simpelweg te duur, en ik hecht persoonlijk geen waarde aan het bewaren van de as. Onze honden bleven ook altijd achter bij de dierenarts/dierenambulance. Het weggaan is dan moeilijk, maar daarna hoef ik me dan niet meer bezig te houden met administratieve rompslomp en kan ik beginnen met het verwerken van het verlies.

Maar ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Maar de rendac bellen voor je paard is niet raar hoor. Je bent geen slechte eigenaar als je die keus maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:08

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xMini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:08

ik ga voor cremeren.
het kost wel een paar centjes
hier in rotterdam pony 750,- paard 1150,-

maar het gaan zo super netjes en respectvol
ze zijn bij het inslapen aanwezig om daarna je
paardje op een brancare netjes mee te nemen
vervolgens mag je savonds naar het crematorium
komen om in alle rust afscheid te nemen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:09

ik heb mijn paard laten inslapen op de kliniek, omdat dat meer rust gaf voor mezelf en en ook voor mijn paard..ging allemaal heel snel en rustig en waardig, en heb als aandenken een mooi sieraad laten maken van zijn staart.

waar iemand ook voor kiest is persoonlijk, maar het verdriet delen we allemaal hetzelfde |(

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:11

Het scheelt denk ik ook best hoe je afscheid hebt genomen van je paard, is het plotseling overleden of zie je het aankomen en leef je er een beetje naar toe. Dat laatste had ik met mijn hond en dat maakt het afscheid nemen toch iets draaglijker, en wellicht ben je dan eerder bereid om rendac te bellen. Crematie kost gewoon een hoop geld en ook ik hecht niet zoveel waarde aan as, een pluk manen oke maar as eerlijk gezegd niet zo.

Mijn overleden pony is niet naar de rendac, gecremeerd of naar de slager gebracht. :)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:11

Ik wil zelf ook graag cremeren, maar het kost 1000,-! Even sparen dus.
Mijn andere paard is 26, dus heeft ook geen eeuw meer..
Maar mijn vriend wil geen blik in de woonkamer hebben staan, waar de pony in zit :')

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:13

Zo dacht ik er ook over maar toen mijn paard ingeslapen is had ik echt geen behoefte aan het hele crematiegebeuren. Ik had een hele dag gehad om afscheid te nemen toen hij nog leefde (en de 4 maanden ervoor toen hij ziek was) en hij heeft hier dood ook nog een week gelegen ivm winterweer. Voor mij was het klaar en ik heb ook een beetje een probleem met het abstracte van cremeren.

spookyskippy

je kan de as ook uitstrooien aan zee, in bos of in de wei bijvoorbeeld.(is maar een idee)

Brainless

Rendac; zowel bij het thuis of op de kliniek laten inslapen gaat een paard standaard met Rendac mee.

eilleen333

Linnietje schreef:
Ik wil zelf ook graag cremeren, maar het kost 1000,-! Even sparen dus.
Mijn andere paard is 26, dus heeft ook geen eeuw meer..
Maar mijn vriend wil geen blik in de woonkamer hebben staan, waar de pony in zit :')

De as kan je evt laten verweken in een sieraad oid. Dat vind ik op zich wel een mooi idee, alleen zelf hebt ik er dus niets mee.

Maar dat is zo persoonlijk. Goed dat je er nu al over nadenkt. Zet mij zelf ook weer aan het denken, haha.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:14

Khadya ging onverwacht dood, en ik had niet het geld (over) voor een crematie van weet ik veel hoe duur. Ik moest haar helaas op laten halen door de Rendac...

Mijn voorkeur gaat echter uit naar cremeren, meer paardwaardig...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:14

Ik denk dat het een heel persoonlijke keuze is.
Zelf zou ik kiezen voor rendac omdat ik liever kies voor een stuk manen. Maar snap dat veel mensen zouden kiezen voor een crematie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:15

Marije112 schreef:
Khadya ging onverwacht dood, en ik had niet het geld (over) voor een crematie van weet ik veel hoe duur. Ik moest haar helaas op laten halen door de Rendac...

Mag ik vragen waarom je cremeren meer paardwaardig vindt?
Bij Rendac worden ze ook verbrand.

F_inley

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:18

Mijn paard is naar de slacht gegaan, en nee heb er geen geld voor gekregen maar voor betaald en waarom? Ik had een vechtersbaas in zijn hoofd wilde hij nog zo graag maar zijn lichaam kon niet meer. Hij liet zich in de kliniek al nooit goed verdoven en zo is in overleg met de kliniek deze beslissing genomen ik wilde hem niet vechtend dood zien gaan. En daar hij liep zo vrolijk mee met die mensen dat het voor mij goed afgesloten is. Vrede heb je er nooit mee dat je maatje er niet meer is welke keus je ook maakt.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:20

Brainless schreef:
Marije112 schreef:

Toen mijn andere paard door de Rendac werd opgehaald was ik er bij (bij Khadya niet). Ik heb toen gezien hoe het beest werd gegrepen en in de vrachtwagen gegooid... Als het beest gecremeerd wordt zie je dit niet zo letterlijk... Ik denk dat dat het vooral is. Ik noemde het paardwaardig, maar ik wist niet hoe ik het anders moest noemen haha.

Uiteraard merkt het beest er niks van, en is het alleen om onze eigen gevoelens te sussen...

Het nadeel van cremeren is de hoge kosten...

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:21

Met Rendac is het gewoon: weg is weg. Geen rompslomp en dat is fijn.

Maar ik heb de pony al jaren (15 jaar) en het is echt mijn kleine alles :o
Ik wil hem toch een waardig afscheid geven. Maar weet dan niet goed wat ik met de as moet.
En mijn vriend zegt: Als de as geen betekenis voor je heeft, moet je ook niet cremeren.
Dat heeft het opzich wel, maar weet nog niet wat ik er mee moet...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:22

Absoluut slager of rendac, liefde voor mijn paard laat ik wel in dr verzorging zien als ze dr nog is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:23

Misschien is het een fijn idee om een crematorium te contacteren over hoe het allemaal gaat? En dat je hetzelfde voor de rendac doet? Dan krijg je een nog beter inzicht hoe het gaat en dan krijg je vast bij de een een ander gevoel dan bij de ander.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:25

fokfanaat schreef:
Absoluut slager of rendac, liefde voor mijn paard laat ik wel in dr verzorging zien als ze dr nog is.

Ik ga even een opschuddende opmerking in deze discussie gooien. Dit is niet om iemand tegen het been te schoppen of iemand te beledigen. Dit is ook tevens niet mijn mening, maar alleen een eye-opener;

Een dierbaar gezinslid (denk hierbij aan vader, moeder, broer of zus) laat je toch liever ook niet ophalen door een vrachtwagen met een grijper?

Nogmaals, dit wil niet persee mijn mening zijn, maar een nadenker.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:25

@ Eilleen: Misschien is dat wel een goed idee.

@ Fokfanaat: Daar heb je ook zeker een punt. Ze merken het toch niet meer..
Maar dat stomme gevoel van mij...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:26

Marije112 schreef:
fokfanaat schreef:

Ik ga even een opschuddende opmerking in deze discussie gooien. Dit is niet om iemand tegen het been te schoppen of iemand te beledigen. Dit is ook tevens niet mijn mening, maar alleen een eye-opener;

Een dierbaar gezinslid (denk hierbij aan vader, moeder, broer of zus) laat je toch liever ook niet ophalen door een vrachtwagen met een grijper?

Nogmaals, dit wil niet persee mijn mening zijn, maar een nadenker.

Nee, maar die wegen ook geen 600-700 kilo en daar zijn voorzieningen voor waardoor een crematie betaald wordt.

Ik snap het punt, en mijn paard is emotioneel gelijk aan mijn zussen. En wij zijn het allemaal eens, een lichaam is maar de verpakking van de ziel. Als je dood bent is de ziel uit het lichaam en het kan mij niet schelen wat ze met mijn lichaam doen. Ookal gooien ze het op de mestbult. Het enige wat ik niet wil, is een graf, omdat ik dat zonde vind van de ruimte.
Het liefst word ik gecremeert en uitgestrooit op een plek waar de as kan zorgen voor de groei van planten ofzo...
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 07-01-14 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:26

Brainless schreef:
Marije112 schreef:

Ze maken er biobrandstof van.