Hengst laten ruinen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovewidy

Hengst laten ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 17:07

Nadat ik mijn pony Widy in heb moeten laten slapen, na ruim 3 weken heel ziek te zijn geweest. Ben ik weer opzoek gegaan naar het veulen van Widy, dat anderhalf jaar daarvoor geboren was, maar dat ik verkocht had omdat ik geen tijd en ruimte voor hem had. Hij bleek 5 km bij mij vandaan te staan en in dat jaar dat ie weg was geweest 4x doorverkocht te zijn. Gelukkig was de laatste eigenaar een hele aardige oude man, met een manege(serieus een uit de hand gelopen hobby) die um weer een beetje mak gemaakt heeft en op gevoed. En die um wel weer aan mij terug wilde verkopen *\o/*

Als veulen was t al een ongeloofelijk leuk beestje met een top karakter. Eigenwijs, nergens bang voor, maar super lief, vrolijk en doet geen vlieg kwaad. T gaat heel goed en hij luistert voor een jaarling heel goed. T is absoluut niet te merken dat ie hengst is, al was ie aan t begin wel smoorverliefd op mijn 25 jarige shet, maar hier is ie inmiddels helemaal over heen.

Maar nu komt t punt waarover ik in dilemma ben. Ga ik um laten ruinen of laat ik um hengst? Sommige mensen zeggen tegen me: Gelijk ruinen, anders word ie levensgevaarlijk! en andere mensen zeggen: Hou um hengst, kan prima en daar word ie veel mooier van.

Ik weet wel dat een ruin veel praktischer is, maar aan de andere kant vind ik hengsten gewoon veel meer uitstraling en pit hebben. Ze hebben net dat beetje extra waar ik zo van hou. Maar ik wil ook geen gevaarlijke of vervelende situaties. Nu heb ik um prima onder controle, maar zou dat veranderen als hij ouder word? Ik ben nou eenmaal iemand die best wel eigenwijs is en houd van een beetje strijd en moeite. Ik wil geen paard dat gevaarlijk is, maar ik wil ook weer geen paard dat zo mak als een lammetje is en nooit een beetje strijd leverd, dan is voor mij de spanning eraf. En voor mijn gevoel is een hengst veel 'echter'.

Wat zouden jullie doen? Ruinen of niet?
Laatst bijgewerkt door lovewidy op 07-01-14 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Re: Hengst laten ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:08

Waarom zou je hem hengst willen houden? Wat heeft dat het paard te bieden? wat heeft het jou te bieden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:08

Waarom steeds um in plaats van hem? dat leest irritant. :')

Ik zou zolang hij gewoon buiten op het land kan blijven staan zonder dat hij uitbreekt oid hem gewoon hengst laten, castreren kan altijd nog.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:09

Hoe oud is hij nu ongeveer?
Volgensmij komt het echte 'hengstengedrag' pas veel later tot uiting.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:09

Hangt ervan af of je het ziet zitten een hengst op te voeden en of je weet hoe je ermee omgaat.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:10

Als het een paard is dat goed naar je luistert en waar je controle over hebt, en het verder geen problemen oplevert met de stalling, zou ik hem hengst laten!

UMayDream

Hengst laten kan prima denk ik, zolang je hem maar onder controle houd. Zoals MarlindeRooz al zegt, castreren kan altijd nog.

danoesje

Ik heb mijn paard bij aankoop (3jarige) meteen laten castreren, ookal was hij erg lief en rustig.
echter, hengsten staan vaak alleen, zijn op veel stallen niet toegelaten en daarnaast willen de hormonen in zijn lijf nog wel eens voor frustraties zorgen. Ik vond het zelf paardvriendelijker (en daarnaast mag ik toch niet starten met een hengst) om hem te casteren...

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:12

En anders zou ik hem zo lang mogelijk hengst laten voordat je hem castreert, dan groeit hij denk ik wat mooier uit :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:12

Is die 25jarige shet een merrie? In dat geval zou ik heel voorzichtig zijn, en ofwel de pony ruïnen, ofwel die 2 niet bij elkaar laten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:13

Laten castreren. Dat gedrag kan ineens uit de hand lopen en dan ben je te laat. Met goede training worden ruinen ook prachtig. Mijn hengst is na 2 jaar ook geruind, hij was nog steeds best lief maar ik heb echt geen gezin in gezeur, ook anderen hebben er namelijk last van. Laat staan, wat als hij uitbreekt, je er eens afdondert buiten etc.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:15

Door je manier van schrijven kom je op mij niet heel volwassen of ervaren over. Dus doe maar lekker ruinen. Heb je er het meeste plezier van, en het paard ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:15

Als het geen dekhengstenmateriaal is, castreren die hap. Hengst laten geeft jou én het paard alleen maar frustratie. Paard vol hormonen dat nooit een keer 'mag' en altijd alleen moet staan (met andere hengsten of ruinen gaat zelden goed, als je al de eigenaren van die andere paarden zo gek krijgt) heeft geen paardwaardig bestaan. Mooi en uitstraling is leuk, maar niet ten koste van het welzijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:16

Ligt mijn inziens volledig aan een aantal factoren.
A. Heb je ervaring met hengsten en het opvoeden hiervan?
B. Op wat voor stalling staat hij en zijn er merrie's in de buurt?
C. Heeft het dier iets te bieden als hengst zijnde of niet?
D. Heeft hij andere hengsten om mee in de wei te staan of andere maatjes?

Als je het puur doet om hem iets meer 'uitstraling' en 'looks' te geven kan je best nog een tijdje wachten tot hij grotendeels uitgegroeid is.
Daarna zou ik hem in mijn geval laten ruinen. Dit vanwege het samen op de wei kunnen, een stukje rust voor het dier vanwege mogelijke merries om hem heen en omdat er voor mij geen toegevoegde functie zou kunnen zijn. Er zitten in de wedstrijdsport nadelen aan (minimaal L/L2 geklasseerd met winstpunt voor je mag starten, veel merries en dus mogelijk opspelende hormonen tijdens wedstrijden.. Mij niet gezien) en in stalling.

Als je dat kan wegstrepen kun je er nog overna denken maar stel het belang van het dier op de eerste plek. :)

Edit; gezien je leeftijd.. Lekker laten ruinen.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 17:22

hij is nu anderhalf. Ja maar ik ben ook weer een beetje bang dat ik hem later toch niet onder controle kan houden en ik heb gehoord dat als de streken er eenmaal zijn, ze na t ruinen niet meer weg gaan. En t is ook wel een beetje oneerlijk als hij een mooie merrie ziet maar er nooit wat mee mag doen... Ik heb die shet er trouwens niet bij staan, Djenghis is nogal een bazige tiran wat weide genoten betreft en joeg haar als veulen al de stuipen op t lijf door haar constant door de wei te jagen. Hij heeft nu 2 geitenbokjes die hij alle hoeken van de wei laat zien. Echt grappig, net zo'n schapen hond. Hij brengt ze zo'n 20x per dag terug naar hun hokje :') Maar hij doet ze niks en ze zijn dol op hem. Maar dat doe ik mijn shet niet aan, die mag lekker van haar oude dag genieten zonder een jolige puber in de buurt.

Ik ben trouwens bijna 18, en mn schrijven is dan wel niet zo volwassen, maar ik denk er wel goed over en ben verstandiger als ik lijk. Ik heb wel veel ervaring met merries, maar niet veel met hengsten, maar de hengsten die ik ken waren of heel leuk, of heel eng.

Maar bedankt voor t advies iedereen, ik ga voor ruinen, vooral omdat ik geen verstand heb van ruinen en zoals een van jullie al zei, ruinen is diervriendelijker

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 17:29

Hij staat gelukkig bij mij thuis, ik woon op een boerderij. Daar kan hij ook wat mij betreft zo lang blijven al mogelijk is. Mijn broer neemt te boerderij over, en we hebben afgesproken dat ie daar altijd blijven mag.

Maar ik zie nu ook dat het een dom idee was dat t misschien wel leuk zou zijn om hem hengst te laten.

Maar wanneer is de beste tijd om hem te ruinen? De dierenarst wil het binnenkort al doen, we hoeven alleen nog een datum te prikken. Of zou ik wachten tot hij iets ouder is?

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:29

als hij nu nog maar anderhalf is kan je hem best nog een tijdje hengst laten hoor :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:32

Ik zou wachten tot maart/april - er zijn dan nog geen vliegen, maar de kans dat het goed koud gaat worden is dan ook wel weg (open wonden en vrieskou zijn niet zo'n fijne combi). Anderhalf is een hele mooie leeftijd. Voordeel van relatief vroeg castreren is dat de groeischijven in de pijpbeenderen later sluiten, dus je paard gaat wat meer de hoogte in.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:36

Mijn hengst is over 2 maandjes 2 jaar. Dankzij een merrie die op stal kwam (sta bij vriendin met 3 stallen in 'achtertuin' met mijn jaarlinghengst en 12-jarig Shetruin) begint bij die van mij de hormonen erger te worden en wordt hij vervelender. Niet levensgevaarlijk gelukkig, maar wel vervelend genoeg om te zeggen tot hier en niet verder wat hengst zijn betreft. Mijn DA wilt wachten tot de temperaturen boven 10 graden blijven en niet te veel wind staat. Hier waait echt gemeen koude wind als het wat frisser is.

Denk dat zo lang als je geen merrie er bij zet die zich gemakkelijk aanbied, hij nog wel ff hengst kan blijven. Dat het geen spoedingreep hoeft te zijn dat volgende week al moet gebeuren. Het weer moet denk ik ook meewerken als je de kliniek niet wilt opzoeken ;)
Maar wel heel verstandig dat je wilt laten ruinen, voordat het straks wel mis kan gaan.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:45

ik zou je gevoel volgen en als je hem de baas kan is het best mogelijk!
Iemand die ik ken heeft een hengst en het is echt niet zo heel erg hoor!

Hectora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:59

hoe oud is het paard? en waarom zou je zelf willen hem castreren of hengst laten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:02

Verstandig dat je laat ruinen, ik zou het in een kliniek doen, ben je misschien 100 of 200 Euro duurder uit, maar je paard krijg je gecastreerd terug, bent onafhankelijk van het weer en eventuele complicaties kunnen ze daar meteen behandelen. En ik zou eerder vroeg laten ruinen, voordat hij hengstentrekjes krijgt. Een laat geruind dier kan in een gemengde kudde bij hengstige merries all the way gaan met dekken, en hoewel daar geen veulens van kunnen komen, is het risico van het bevuilen van de merries en wondjes bij het dekken gewoon erg groot.
Het is een fabeltje dat ze mooier uitgroeien als je ze lang hengst laat. Sterker nog, je krijgt bespiering op plekken waar je het niet wilt hebben, en dat is alleen maar lastig en valt niet terug te draaien.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:46

Ik zou HEM laten castreren :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:01

ik zou hem laten ruinen, vooral als er merries zijn. Kan hij in de toekomst veel meer paard zijn.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:35

Ik laat hem ruinen omdat jullie me overtuigd hebben dat t voor hem eerlijker is, en stel hij word toch gevaarlijk ben ik niet bang dat hij mij verwond, maar wel mijn kleine nichtje of iemand anders. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij iemand verwond.

Nu staat ie sinds gisteren overigens bij mij shetmerrie van 25 in de wei. Ze lieten allebei heel duidelijk merken graag bij elkaar te staan(ze stonden allebei alleen, in een wei tegenover elkaar), maar als Dzjenghis dicht in de buurt kwam werd ie niet hitsig ofzo.

Dus gister heb ik ze bij elkaar gezet. Ik was die middag thuis en ze stonden in de wei die heel goed in de gaten te houden is vanuit t huis. Het ging echt super goed, ze zijn weer dikke maatjes(toen hij veulen was stonden ze ook bij elkaar). En t komt niet eens in Dzjenghis op om op Debbie te springen. Echt leuk om te zien dat ze het zo goed kunnen vinden samen.

Ik heb een afspraak gemaakt voor vrijdag, maar zag net dat het dan 's nachts gaat vriezen. Dus bel ik morgen de dierenarts weer even om te overleggen. De dierenarts woont trouwens 1 km bij mij vandaan en rijd elke dag langs mijn huis. Toen Widy ziek was kwamen ze elke dag controleren en mocht ik ze altijd bellen. En een van hen schijnt echt heel goed te zijn in castreren omdat hij het al heel vaak gedaan heeft.