Merrie slaat naar elk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romin1

Merrie slaat naar elk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:46

Hallo bokkers

Sinds kort heb ik een hele lieve merrie van 6 jaar die voorheen met 1 ander paard op de wei stond.

Sinds ze in mijn bezit is slaat ze naar elk paard dat aan haar reukt of te dichtbij komt. Ze slaat naar achter maar ook naar voor met haar voorbenen. Met rijden gaan de oren plat maar is ze redelijk in bedwang te houden.

Nu staat ze op een stal met een rij stallen mwt uitloop. Momenteel staat er nog niemand naast haar maar ik hou mijn hart vast voor wanneer dr buur komt. Het zijn ijzeren hekken waar ze tussendoor kan slaan of tegen t ijzer aan.

Iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Anoniem

Re: Merrie slaat naar elk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:47

Sommige merries reageren heel heftig door hormonen. Misschien een hormoononderzoek doen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:56

Het zal denk ik wel bijtrekken als je paard wat langer op stal staat.
Hoe lang heb je jouw merrie nu?
Heeft je merrie wel vaste weide/paddock maatjes, dat geeft ook wat meer rust.

Toen mijn merrie kwam 3 jaar geleden, heeft ze wel 2 weken gebruld en geslagen naar de rest. :+
Daarna was ze de baas en sindsdien is er niks meer aan de hand en is ze de rust zelve.
Ik dacht toen ook in het begin, wat is dit voor een monster van een merrie :')

Romin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:23

Ze hebben allemaal hun eigen paddock op een rij 18 boxen naast elkaar met een uitloop van 9 meter. Alleen door het hek heen kan ze contact maken. (Nu nog niet want haar buur is er pas per 1 feb)

Heb haar al vaker laten ruiken aan een ander maar elke x weer gaat dit niet goed. Samen los kan niet want daar is de paddock te klein voor.

Ik maak me echt zorgen over 1 feb, weet me geen raad.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:41

Maar als ze alleen maar even kan ruiken, is het niet heel apart dat ze brult en slaat met de voorbenen.
Eigenlijk juist vrij normaal gedrag voor paarden die elkaar niet kennen, en je laat ze aan elkaar ruiken.
Ze heeft nog geen kans gehad om echt normaal sociaal contact te maken.
Sommige paarden zijn echt niet sociaal (opvoeding, soort stalling) en dat is wel lastig.
Maar bij jouw merrie is dat helemaal niet zeker, kan best zijn als ze in vrijheid (weiland, buitenbak) met een vast maatje(s) kan lopen, het gewoon goed gaat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-01-14 23:59, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:44

Hebben ze daar geen grotere paddocks of weilanden dan waar ze samen in kunnen? Lijkt me niet dat ze altijd maar in die kleine paddocks staan?

Romin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 00:27

Ze hebben een losgooipaddock..maar das ook niet groot. In de rijbak mogen de paarden niet los. Zomers gaan ze in groepen op de wei.

Heb al meerdere keren gehad dat een paard langsloopt en ze ineens flink uithaald naar dat paard. Gewoon zonder reden, paard ging niet eens naar haar.

Maak me mss teveel zorgen maar wil niet dat zij of t andere paard gewond raken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:29

Ik denk dat ze gewoon dominant is. Die van mij heeft er ook een handje van, maar als ze eenmaal door heeft dat een ander paard daar niet van gedient is dan is het snel over. Is er geen stalling in de buurt met grotere paddocks waar ze wel gewoon lekker de hele dag in kunnen? Het is toch wel klein om de hele dag in te staan (al is het uiteraard beter dan de hele dag op stal). Als dat geen mogelijkheid is zou ik kijken of je mss je paddock af kunt maken met een rubberen mat oid dat ze niet vast kan komen te zitten.

Lynn_Mignon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:41

Dit komt mij ook erg bekent voor.
Mijn merrie (nu 7 jaar) had hier ook erg last van toen ze bij mij kwam ...
Later hebben we haar gestald waar meerdere rij paarden stonden van mensen.
Daar heeft ze eerst de hele boel afgebroken maar na een kleine maand was ze helemaal stil. :+
Ze hapte in elk paard wat langs kwam en had ook altijd de oren plat.
Nu is het een van de andere paarden en hapt ze niemand meer! :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:45

Maar dat betekent dat je paard buiten het weideseizoen nooit normaal contact kan hebben met andere paarden en nooit eens de ruimte heeft om flink uit te rennen (zonder ruiter op de rug :) )
Daar zou je iets in kunnen veranderen, dat zou veel beter voor haar zijn.
Nu is het eigenlijk voor jou een beetje gokken hoe je merrie is, omdat jij haar ware karakter/plaats in een groep paarden niet kan zien.
Het is wel fijn dat jouw paard een uitlooppaddock heeft, maar het is niet genoeg als ze verder niet een paar uur per dag met een vast maatje in een grotere paddock/weiland kan staan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-01-14 00:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:48

Denk dat dat wel beter gaat naarmate ze er langer staat met buur.
Voor het trappen tussen de hekken door zou je de hekken dicht kunnen maken d.m.v een plaat. Lijkt me niet zo fijn als je paard tijdens een trap er tussen vast komt te zitten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:48

Romin1 schreef:
Ze hebben allemaal hun eigen paddock op een rij 18 boxen naast elkaar met een uitloop van 9 meter. Alleen door het hek heen kan ze contact maken. (Nu nog niet want haar buur is er pas per 1 feb)

Heb haar al vaker laten ruiken aan een ander maar elke x weer gaat dit niet goed. Samen los kan niet want daar is de paddock te klein voor.

Ik maak me echt zorgen over 1 feb, weet me geen raad.

Het is heel normaal dat ze reageren als ze alleen snuffelen. Je moet je paard nooit zomaar aan een ander laten snuffelen, dat gaat altijd een reactie geven. Ook als ze elkaar al goed kennen.

Het duurt een tijd voor paarden gewend zijn aan een nieuwe omgeving met allemaal nieuwe dingen. Om ze te laten wennen aan anderen kun je ze het beste los zetten naast elkaar, met een draadje o.i.d er tussen. Er bij blijven staan en kijken hoe de reactie is. Vinden de paarden elkaar niet leuk, dan merk je dat aan het gedrag. Dat is hetzelfde met elkaar wel leuk vinden. Bovendien moeten ze elkaar eerst leren kennen. Vinden ze het niks, dan kunnen ze van elkaar weglopen en is er niks aan de hand.

Mijn paard staat vaak met een andere merrie samen op de wei. Deze merrie laat duidelijk haar voorkeuren merken, door haar gedrag. Mijn ruin is ok, sommige anderen vindt ze maar niks. Ze hebben kennisgemaakt in de binnenbak, los. Ik ben er steeds bij gebleven, en na wat gesnuffel en om elkaar heen draaien is het altijd goed gegaan. Mijn paard is sociaal en de merrie ook. Daar komt wel bij, dat ze beiden niet over zich heen laten lopen, maar ook niet overdreven druk doen. Je moet ook het paard eens goed observeren, en het paard de tijd geven te wennen aan de nieuwe omgeving en alle indrukken die dat geeft.
Soms heeft dat tijd nodig (dat kan best wel een paar weken duren), maar bij die van mij was het gelijk goed met de merrie. Het kwartje viel gelijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:03

Wees realistisch, er is niet voldoende plaats om echt alle paarden op een grote weide te houden, dat kan in de praktijk echt niet. Als er al zo'n padock is dan is dat een perfect alternatief, veel beter dan enkel de stal.
Maar het gaat in dit topic over het probleem dat het paard slaat naar ieder ander paard, ik ga er van uit dat je dit met training heel erg zou moeten kunnen verbeteren , en onder de man of zelfs wanneer de mens het paard leidt en begeleid zou het in principe niet meer mogen voorkomen, want op die momenten ben jij de leider en de leider bepaald wat en hoe, die kan dus ook best in deze situatie de overhand hebben. Dit kan zeer zeker, zal wel heel even training vragen uiteraard.
Hoelang training dan wel, laten we uitgaan van één maand, mssn is het dan nog niet helemaal in orde maar toch grotendeels.
Ben ik heel zeker van.

mika11 schreef:
Maar dat betekent dat je paard buiten het weideseizoen nooit normaal contact kan hebben met andere paarden en nooit eens de ruimte heeft om flink uit te rennen (zonder ruiter op de rug :) )
Daar zou je iets in kunnen veranderen, dat zou veel beter voor haar zijn.
Nu is het eigenlijk voor jou een beetje gokken hoe je merrie is, omdat jij haar ware karakter/plaats in een groep paarden niet kan zien.
Het is wel fijn dat jouw paard een uitlooppaddock heeft, maar het is niet genoeg als ze verder niet minimaal een paar uur per dag met een vast maatje in een grotere paddock/weiland kan staan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:09

Aeolusnr1, dat besef ik juist heel goed!
Als je goed hebt gelezen, vind ik het juist goed dat ze uitlooppaddocks hebben.
Maar als er een mogelijkheid is om daar buiten, je paard elke dag één of twee uurtjes met een maatje in de grote paddock te zetten, dat zou al super zijn.
Kunnen ze even uitrennen en met elkaar oplopen etc.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:12

idd dat zou idd leuk zijn.
Maar je hebt dan nog dat probleem dat ze naar ieder paard trapt hé, dus daar moet dan toch eerst aan gewerkt worden, of wil je gaan uitproberen wie de sterkste is, dat kan ook maar levert dan toch soms gevaarlijke situaties op.

mika11 schreef:
Aeolusnr1, dat besef ik juist heel goed!
Als je goed hebt gelezen, vind ik het juist goed dat ze uitlooppaddocks hebben.
Maar als er een mogelijkheid is om daar buiten, je paard elke dag één of twee uurtjes met een maatje in de grote paddock te zetten, dat zou al super zijn.
Kunnen ze even uitrennen en met elkaar oplopen etc.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:21

En waarom trapt de merrie?
Omdat ze mag snuffelen aan andere paarden, ze staat in een nieuwe omgeving, ze kent de paarden niet die langslopen, ze kan met geen enkel paard echt contact maken.
Je kan wel aan de hand gaan trainen, maar als je ze los in de bak zet, maken de paarden weer hun eigen regels.
De merrie had altijd met een ander paard gestaan, dus ze is gewend om een maatje te hebben.

Romin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:27

Helaas hebben wij niet de mogelijkheid dat de paarden samen even kunnen rennen en spelen, al zouden we dat wel hebben denk ik dat er maar weinig mensen zijn die hun paard bewust bij een 'gemeen' paard zetten.

De losgooi is groot genoeg om ff te rollen en om te rennen mag ze soms losgaan in de longeercircel. Ik ben het met jullie eens dat het niet ideaal is maar dat ie zooo moeilijk te vinden. Ik dacht dat ze op deze manier al socialer kon worden dan met ze alle opgesloten in een box.

Laatst trapte ze een shet....keihard zonder reden...het was een oud shetje dus een bereiging had t niet geweest. Hoe kan ik dit trainen aan de hand?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:32

Dat is een kwestie van opvoeden. Aan de hand hoort ze met jou bezig te zijn, en niet zomaar anderen lastig te vallen. Dus dan moet je gelijk corrigeren. Timing is heel belangrijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:32

Zorgen dat je haar aandacht terug bij jou legt ipv op het andere paard. Verder gewoon voldoende afstand houden en niet laten ruiken aan andere paarden. En mocht ze wel gaan meppen dan zou ik haar toch laten merken dat dat niet de bedoeling is. Het heeft idd weinig zin om het aan de hand te trainen, als ze alleen staat en een paard kan besnuffelen is dat gedrag er weer. En ook niet gek, ze willen onderzoeken wie de baas is.

dirkjedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:01

Inderdaad, opvoeden en timing zijn heel belangrijk. Misschien is er wat in het verleden gebeurt dat haar zo doet reageren? In ieder geval, op tijd corrigeren hielp hier, mijn merrie heb ik telkens gecorrigeerd en haar aandacht inderdaad op mij laten focussen. Vergt wat tijd, maar werkte prima.