Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiancaVerona

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 00:01

Beste paardenliefhebbers

Sinds een maand of 7 verhuist van privestal naar manege alles is vlot en goed verlopen, mits het winter is staat mijn hafie op stal het ligt super modderig buiten. Als ik bij haar kom en ik wil ze eerst wat aandacht en liefde geven daarna wil ik naar de auto om mijn grief te halen dus ik doe de stal terug open om naar de auto te gaan ik draai me om,om de stal dicht te doen staat ze ineens op haar achterbenen. Nu doet ze dit bijna altijd dus er waren mensen die zeiden dat ik haar daarvoor moest straffen, ik dit geprobeerd maar integendeel het werkt niet, dus probeer ik haar nu wat te negeren het lukt nog steeds niet, vandaag ga ik bij haar om salukes te zeggen je kent dat wel e ik sta in hare stal ik wil die deur opendoen ik kijk nog eens naar haar en ze staat weer op haar achterbenen, mijn hart klopte tot in mijn keel, ik weet echt gene raad meer..... Ik weet wel dat ze vroeger een gewone stal had op die privestal en sinds kort staat ze in een ponystal.dit deed ze vroeger echt niet. En persoonlijk vind ik ook dat die stal te klein is voor haar het is juist de grote van een kleine paard dus het is niet dat ze een pony is. Help me aub met mijn paardje ik zit er zo mee in ;( |(

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:32

ED --> OPG

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:40

Stond ze op die ander stal ook altijd binnen in de winter?

aeolusnr1

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:08

Denk er eens over na.
Ze zetten jou in een ruimte zo groot als het toilet, deurtje toe en af en toe geven ze jou dan eten en drinken en mssn ook af en toe eens een snoepje.
Jouw ouders of een vriend komt zo af en toe eens langs om jou dan even te aaien en zo zijn liefde te tonen, dan is die weer weg deurtje weer toe.
En dit niet een paar dagen maar zo het ganse jaar door, wat zul jij toch een leuk leven hebben hé, een warm nest en eten en drinken en .......
Leuk vooruitzicht toch héééééé.
Om gek te worden zou ik zeggen.
Wie is daar de oorzaak van .....
Wie heeft het paard daar zo geplaatst ??????
Toch mooi héééé zo'n liefde voor het paard, maar het paard hoeft echt niet in de modder te staan ik denk dat hij daar echt heel blij om is héééé.
De wereld is hier echt een beetje op zijn kop toch.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:29

Het kan iets vriendelijker, maar ik vermoed dat aeolus een punt heeft. Komt je pony nu helemaal niet buiten en op je vorige stal wel? Met steigeren probeert ze je wellicht duidelijk te maken dat ze het niet fijn vind op stal, ze wil er uit! Dat kan zijn omdat de stal te klein is, of omdat ze er uberhaupt niet genoeg uit komt. Merk je geen verschillen met rijden? Wat voer je haar? Heeft ze mss te veel energie door te veel krachtvoer of verveeelt ze zich door te weinig hooi?

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:45

@aeolusnr1:
Ik snap je punt, maar ik denk niet dat je reactie op deze manier TS gaat helpen haar probleem op te lossen. Volgens mij staat haar pony trouwens ook alleen in de winter binnen, wat niet ideaal is, maar zeker ook niet uitzonderlijk.

@TS:
Lijkt me best gevaarlijk voor je paardje!(kan hij/zij zich niet bezeren?). Zetten andere mensen hun paard overdag los in een paddock oid of staan ze 24-7 op stal? Misschien kun je met andere mensen regelen dat je de paarden samen op paddock kan zetten, dan heeft ze al iets meer vrijheid. En ik heb geen idee hoe groot een stal moet zijn, misschien dat anderen dat weten? Dan kun je evt om een grotere vragen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:54

Ik wil ook niet lief overkomen, gewoon zeggen zoals ik denk dat de situatie is, aan ieder om dan een beslissing te nemen.
Maar beeld jezelf in dat jij zelf het paard in kwestie bent.
Mijn paarden staan gans het jaar door buiten, en idd soms tot heel diep in het slijk, maar zulks een probleem gedrag zie ik nooit.
Ook sportpaarden kunnen zo op deze manier best het leuk vinden.
Zelfs eventing en endurance paarden, op stal is mooi en warm , volgens mensen normen maar dit is geen leuk ding voor een paard.
Je bent geen slecht mens in mijn ogen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar je vraagt hoe kan dit nu, ik zorg zooooo goed voor mijn paard en dan zie ik dit, nee een paard is niet gemaakt om in een stal te staan hoe mooi die ook kan zijn.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:00

Helemaal eens met aeolus

Ts: waarom staat je paard eigenlijk binnen?

BiancaVerona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:02

Tigra_ schreef:
Stond ze op die ander stal ook altijd binnen in de winter?

Ja, maar ik laat haar dagelijks eens buiten in de buitenpiste. En als ze buiten staat moet ik van die vissersboten dragen zo veel modder ligt er, de weides buiten liggen er echt niet bij. Ze doet dit alleen met mij en niet bij andere mensen die haar voederen, stijgeren en stampen tegen de deur voor aandacht. Ik zou ook liever willen dat ze buiten staat. Vandaar dat ik ze dagelijks in de buitenpiste steek die ligt er nog iets of wa degelijk bij.
Laatst bijgewerkt door BiancaVerona op 06-01-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:08

om eerlijk te zijn is een Haf nou niet echt een paard voor het binnenstaan, beter een stalletje gezocht met minimaal uitloop naar buiten, dit zijn niet de paarden die tevreden zijn met een paar uur buitenbak of paddock.

BiancaVerona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:11

iamsam schreef:
om eerlijk te zijn is een Haf nou niet echt een paard voor het binnenstaan, beter een stalletje gezocht met minimaal uitloop naar buiten, dit zijn niet de paarden die tevreden zijn met een paar uur buitenbak of paddock.

Goed om te weten ik zal zien of we iets kunnen regelen met de manegehouder. Mercikes voor de reacties.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:51

Stijgert je paard gericht naar jou? Of stijgert die zowieso? Stijgert die buiten ook of alleen in de stal.. Stijgert die voor of na het rijden? Voor of na het naar buiten gaan? Voor of na het eten? Probeer te bedenken waar het stijgeren mee in verband staat..

Als het waar is wat hier veel word gezehd dat je paard niet in een stal wilt staan dan betekend dat dus dat je paard ook stijgert als jij er niet bij bent.. Mocht dit dan de oorzaak zijn dan zou je de stal een veilige omgevi.g moeten maken

Zonder de bovengenoemde vragen zou ik je geen advies kunnen geven omdat je niet weet wat de oorzaak is. Ik ben bij veel stijgetende paarden geweest en er zijn heel veel oorzaken te bedenken.. Het hoeft niet meteen iets voor de hand liggends te zijn..

Probeer te achterhalen in welke situaties hij het precies doet..

BiancaVerona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 14:46

lissie_zigor schreef:
Stijgert je paard gericht naar jou? Of stijgert die zowieso? Stijgert die buiten ook of alleen in de stal.. Stijgert die voor of na het rijden? Voor of na het naar buiten gaan? Voor of na het eten? Probeer te bedenken waar het stijgeren mee in verband staat..

Als het waar is wat hier veel word gezehd dat je paard niet in een stal wilt staan dan betekend dat dus dat je paard ook stijgert als jij er niet bij bent.. Mocht dit dan de oorzaak zijn dan zou je de stal een veilige omgevi.g moeten maken

Zonder de bovengenoemde vragen zou ik je geen advies kunnen geven omdat je niet weet wat de oorzaak is. Ik ben bij veel stijgetende paarden geweest en er zijn heel veel oorzaken te bedenken.. Het hoeft niet meteen iets voor de hand liggends te zijn..

Meestal kom ik toe en ga ik haar eerst aandacht geven als ik me dan omdraai staat ze meestal op haar achterste benen, ze doet dit enkel in de stal, en bij niemand anders, niet tijdens het eten en ook niet tijdens het longeren en ook niet als ik met haar aan het rijden ben, alleen als ik toekom haar eerst aandacht geef om daarna mijn gerief uit de auto te halen, enja als ik de deur van de stal dicht doe stijgert ze in mijn richting ze heeft deze weekend voor de eerste keer gesteigerd als ik bij haar in de stal stond. Mijn hart bonkte tot in mijn keel. Ik denk dat het gewoon voor de aandacht is, maar zou het haar graag afleren, het is alleen als ze me de eerste keer ziet als ik dezelfde dag terugkom doet ze dit zelfs niet meer.

BiancaVerona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 14:50

lissie_zigor schreef:

Meestal kom ik toe en ga ik haar eerst aandacht geven als ik me dan omdraai staat ze meestal op haar achterste benen, ze doet dit enkel in de stal, en bij niemand anders, niet tijdens het eten en ook niet tijdens het longeren en ook niet als ik met haar aan het rijden ben, alleen als ik toekom haar eerst aandacht geef om daarna mijn gerief uit de auto te halen, enja als ik de deur van de stal dicht doe stijgert ze in mijn richting ze heeft deze weekend voor de eerste keer gesteigerd als ik bij haar in de stal stond. Mijn hart bonkte tot in mijn keel. Ik denk dat het gewoon voor de aandacht is, maar zou het haar graag afleren, het is alleen als ze me de eerste keer ziet als ik dezelfde dag terugkom doet ze dit zelfs niet meer. Ps. ze heeft dit nog nooit eerder gedaan op andere maneges ook niet maar nu staat ze in een ponystal en die is echt wel klein voor haar en ze is gene pony het is juist een paard. Ik denk langs de ene kant dat ze dan blij is om mij te zien ofwel wilt ze me duidelijk maken dat hare stal te klein is. Ale het is mijn eerste paard dus vandaar dat ik hulp vraag.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:08

oke dan mijn volgende vraag: wat doe je als ze stijgert? ga je dan gewoon weg of...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:54

Stal een veilige omgevinv maken? Gewoon uit de stal! Paarden horen niet de hele dag in een hok.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:08

Daphne__ schreef:
Stal een veilige omgevinv maken? Gewoon uit de stal! Paarden horen niet de hele dag in een hok.

Ben ik het volledig mee eens.. Maar stal is niet veilig? is trailer al helemaal niet veilig.. En mocht je m dan een keer willen vervoeren..

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:30

Mijn pony begon vorige winter ook ineens met stijgeren.
Rug, spieren etc alles na laten kijken maar was niks aan de hand.
En na een aantal maanden, hoe snel ze ermee begonnen was, hoe snel ze er ook weer uit het niets mee op is gehouden.
Ik heb ook geprobeerd te straffen maar dit werkte niet echt en vond ik zelf ook niet fijn.
Heb het zoveel mogelijk geprobeerd te negeren en vaak wel een tik met de zweep, maar meer eigenlijk niet.
Hoop dat het snel overgaat!

Elineuprx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:54

Het klinkt eerder als een soort angst die ze je probeert te vertellen, ik ken herken wat je verteld.
Heeft ze een maatje?

Ik liet mijn paard samen met een ander paard, waarmee het goed klikt, een tijdje extra veel bij elkaar.
En ze konden daarna naast elkaar in de stallen. Waardoor als er onrust was de een de ander hielp.
Bleef hij onrustig, liet ik haar gewoon met dr hoofdje de stal inkijken. Dan kregen ze contact en werd hij weer rustiger..

Hoop dat het goed komt !