Daniek's avonturen: leren trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minihvj

Daniek's avonturen: leren trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 22:22

Sinds gisteren is mijn paardje Daniek aan het leren om in de trailer te staan. Het lijkt mij leuk om iedereen te laten zien hoe dat er aan toe is gegaan vandaag. Het was ook nog best lastig om foto's te maken want ze vind mijn telefoon niet leuk :(
Laat ik er maar bij vermelden dat ik geen adviezen nodig heb, het topic is bedoeld om te laten zien hoe ik haar train.

Uhm wil je mij hierop hebben?

Afbeelding

Twijfelachtige stapjes in de goede richting

Afbeelding

Laat ik een paar hapjes nemen zodat ik er weer snel uit kan

Afbeelding

Misschien kan ik stiekem via de zijkant al het hooi opeten

Afbeelding

Laat ik dan maar proberen mijzelf heel erg lang te maken dan hoef ik er niet in

Afbeelding

Vanaf dit moment ben ik zelf maar al mijn leer gaan invetten zodat Daniek zelf kon kijken naar de trailer en omdat ze door had dat je niet via de zijkant erop mag.

En als ze bedacht weg te lopen kon ik haar weer verleiden terug te komen door haar maatje een handje van haar hooi te geven.

Afbeelding

En dan trots een hoefje in de trailer

Afbeelding

En jaaaa we hebben 4 hoefjes op de laadklep *\o/*

Afbeelding

Uiteindelijk liep ze heel gemakkelijk de laadklep op. Nu nog dat ze de trailer in gaat. Maar ben heel blij met wat ik bereikt heb op de 2e dag.
Laatst bijgewerkt door minihvj op 03-01-14 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Daniek's avonturen: leren trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:28

Ik zou of vanaf hier je paard gaan begeleiden of de voorstang eruit halen. Als ie daar klem onder komt te zitten en hij schrikt en vliegt achteruit krijg je brokken. En meer angst voor de trailer ;)

minihvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 22:32

Ik ben er de hele tijd bij en let goed op, zodra ze verder de trailer in gaat blijf ik erbij. Eerst moet ze goed durven de hoeven in de trailer te zetten. We zullen zien hoe dat de aankomende dagen gaat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:36

Je wil niet weten in wat voor tijds bestek een paard klem komt te zitten onder de voorstang hoor.
Gezien je haar zelfstandig de trailer op laat komen en je haar vertrouwen wil bieden dat er niets gebeurd in dat hok op wielen zou ik ook de voorstang er uit halen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:38

Ik vind het doodeng dat je het doet met een trailer die niet aangekoppeld zit......

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:42

Ik vraag me een ding af, staat je trailer nu los van voren?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:43

Inderdaad, ik mag hopen dat die trailer onzichtbaar aan de grond vastzit want anders wordt je paard binnenkort nog veel banger voor de trailer, dat garandeer ik je! :Y)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:45

smurffie schreef:
Ik vraag me een ding af, staat je trailer nu los van voren?

Ik zou dat niet aandurven.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:47

Ben ik de enige die t ook nog eng vind dat t paard geen bescherming aan de benen heeft, vooral omdat ie los loopt en los een trailer in moet die naar mijn idee ook nog eens los staat ?

minihvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 22:49

De trailer staat heel stabiel en stevig vast kan geen kant op en kan niet om slaan. Ben er eerst zelf in gaan staan springen om zeker te weten dat het goed staat. Om de voorstang maak ik mij geen zorgen. Als ze eindelijk de hele trailer in gaat sta ik bij de stang in de buurt. En ze was maar kort zelfstandig zodat ze de trailer kan onderzoeken. De rest van de tijd loopt ze los achter mij aan vandaar dat ik het halstertouw heb losgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:57

Oh oh wat naïef. Een paard is zo'n 10 keer zo zwaar als jij en 10 keer zo snel als jij.

minihvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:02

Het verbaasd mij van al het negatieve commentaar. Dit topic ben ik gestart voor mensen die het misschien interessant vinden.

Naïef ben ik zeker niet mijn paard is vanaf de grond getraind en luistert optimaal, en de trailer zou ik niet eerder gebruiken voordat ik zeker weet dat het veilig is om mijn paard in te zetten.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:04

Hij hoeft niet om te gaan maar hij kan achterover kantelen en geloof me als dat gebeurd zal het al helemaal moeilijk zijn om haar de trailer in te krijgen! ;) Ik bedoel het niet negatief, maar als dit gebeurt ben je nog verder van huis.

Voor de rest vind ik het wel een slimme en goede manier om haar te laten wennen aan de trailer, alleen de volgende keer gewoon wel even de trailer aan een auto koppelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:07

Ze proberen je hier je alleen maar van bewust te maken dat deze manier van trainen nogal vervelend af kan lopen.
Hang die trailer gewoon volgende keer aan een auto, dan ben je dat probleem kwijt.
Want jij die heen en weer springt bent echt niet te vergelijken met paard dat een keer springt.
Als je trailer achterover kantelt gaat je paard daar echt op zijn minst niet makkelijker van laden en op zijn slechtst hoef je hem nooit meer te laden.

En als hij toch gewoon zelf erin mag lopen, inderdaad voorstang er gewoon uit halen, ben je ook nooit te laat.

Die tips van iedereen zijn niet rottig bedoeld, zijn bedoeld om je te helpen.

minihvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:10

donnar schreef:
Hij hoeft niet om te gaan maar hij kan achterover kantelen en geloof me als dat gebeurd zal het al helemaal moeilijk zijn om haar de trailer in te krijgen! ;) Ik bedoel het niet negatief, maar als dit gebeurt ben je nog verder van huis.

Voor de rest vind ik het wel een slimme en goede manier om haar te laten wennen aan de trailer, alleen de volgende keer gewoon wel even de trailer aan een auto koppelen.

Je zal het ook vast niet negatief bedoelen vind het alleen zo jammer dat de enige opmerkingen tot nu toe zijn hoe ik het verkeerd doe, terwijl dat wel het laatste is wat ik wil. Mijn paard is mij heilig die ga ik niet in gevaarlijke situaties brengen. Voor de trailer die staat muurvast aan de voorkant met stenen en aan de achterkant word het ondersteund door een stenen en houten constructie waardoor kantelen onmogelijk is gemaakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:15

Ik mag hopen dat niemand nadoet en van jou 'leert' wat jij hier doet. := Als er al iets te leren valt, is hoe het absoluut niet moet. :n

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:16

Ik vind het zeker goed van je dat je op een ontspannen manier je paard wil leren trailerladen !!!!!

Ik denk alleen dat je wat te naïef bent mbt sommige dingen. Ik zou bijv voor bescherming voor de benen zorgen, een misstap langs de klep is zo gemaakt en daar ben je nooit optijd bij. Ook denk ik dat de trailer aangekoppeld toch steviger staat. De voorstang eruit halen is zo gedaan, een paard van een angst afhelpen niet..
Je bedoeling is super en met wat aanpassingen komt dat zeker wel goed !

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:24

Goed om te zien dat je er rustig de tijd voor neemt. Ik heb zelf ook wel geoefend met een paar stenen eronder aan de achterkant. Handrem erop. Ook de voorstang had ik er vrij snel weer in. Laat ze de boel maar rustig onderzoeken, dan heb je ook geen paniek. Ik ben van mening dat hoe meer ze meemaken bij het oefenen (zonder vaststaan/stang) hoe relaxter ze worden. Natuurlijk hou je de veiligheid in oog.
Het was bij mij geen succes om met voer te oefenen. Die van mij was zo gehaaid dat ze er inderdaad heel snel weer uit rende. Dat wil je ze natuurlijk niet leren en al helemaal niet belonen ;)
Ik vond de methode van Eddy Modde heel duidelijk, heb er veel aan gehad.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:30

Goed om te zien dat je op zo'n manier je paard aan de trailer laat wennen. Of de trailer wel of niet goed vast staat kan ik niet beoordelen. Echter, als je een paard hebt dat zelf dingen mag ontdekken en onderzoeken en dus niet zomaar de mens volgt omdat die vind dat hij een ' leidersrol' heeft, zal je paard niet op een trailer lopen die niet goed staat. Dan zal hij er geen stap op zetten. En het is ook nirt erg als een paard er van de zijkant op of afloopt. Als hij zich bewust is van zijn bewegingen en lichaam, gaat dat prima.

minihvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:30

ChevalNoir schreef:
Goed om te zien dat je er rustig de tijd voor neemt. Ik heb zelf ook wel geoefend met een paar stenen eronder aan de achterkant. Handrem erop. Ook de voorstang had ik er vrij snel weer in. Laat ze de boel maar rustig onderzoeken, dan heb je ook geen paniek.
Het was bij mij geen succes om met voer te oefenen. Die van mij was zo gehaaid dat ze er inderdaad heel snel weer uit rende. Dat wil je ze natuurlijk niet leren en al helemaal niet belonen ;)
Ik vond de methode van Eddy Modde heel duidelijk, heb er veel aan gehad.

Ik hoef gelukkig maar een beetje voer neer te leggen en ze komt er al achteraan. Ik ga eens kijken naar Eddy Modde, misschien kan ik er nog wat van gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:12

Ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom je zo moeilijk doet. Negen van de tien keer kun je een paard wat op de grond goed te leiden is gewoon zó een trailer in geleiden. Waarom in hemelsnaam zo 'truttig' doen met hooi op de grond etc? Gewoon zelf zonder aarzelen die trailer in en je paard volgt...

En een andere tip: niet jezelf naar je paard toekeren als hij je volgt. Hoe leuk ook, die foto's waarbij jij in de punt van de trailer staat, vragen je paard achteruit te gaan en nodigen je paard níet uit door te lopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:17

Heel leuk dat je dit zo lekker ontspannen probeert te leren, helemaal toppie! Maar ik ben het wel met de anderen eens dat je wel op de veiligheidsaspecten moet letten. Ik kijk er iets anders tegenaan dan de gemiddelde ruiter doordat ik trailerladen ook als werk doe.

Voorstang eruit, deurtje dicht, borgpinnen van de stangen eruit zodat er geen deken achter kan blijven hangen. Ik ben persoonlijk ook geen fan van latjes op de klep en die handvaten aan de klep die niet weggeklapt zijn.
Geloof me dat zijn echt wel zaken waar je op moet letten als je het voor je paard niet onnodig risicovol wil laten zijn. Auto aankoppelen hoeft niet persé als je maar zorgt voor ondersteuning dmv stenen.

Verder moet je ook opletten dat je paard wel gewoon achteruit de trailer af gaat als ze er eenmaal op staat, hun eerste instinct is nl omdraaien en dat moet je in deze trailer niet willen dan zit ze geheid klem.

Succes met oefenen verder!