natuurlijk gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeetjeDhenz

natuurlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:41

Beste bokkers,

voor school moeten wij onderzoek doen naar het natuurlijke gedrag van paarden.

Mijn vraag:
Wat is jullie mening daarin? Bijvoorbeeld qua weidegang, stallen, contact etc.
En wat vinden jullie natuurlijk gedrag.

Alvast heel erg bedankt, jullie zouden me ermee helpen!

Anoniem

Re: natuurlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:50

weidegang is vreselijk onnatuurlijk, paarden leven van nature in heel sobere gebieden, waar ze moeten lopen voor eten, en ruw, grofstengelig spul eten, geen fijn zacht gras. Gras is koeienvoer imo, geen paardenvoer.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:05

Ik denk dat helemaal natuurlijk gedrag onmogelijk is in Nederland, daar is gewoon veel te weinig ruimte voor, bovendien vragen we daarvoor te veel van onze paarden. Ik vind het wel belangrijk dat paarden in een groep kunnen staan zodat ze sociaal contact hebben en zich hopelijk iets minder vervelen. Verder is het belangrijk dat ze de hele dag door iets te knabbelen hebben.

GeetjeDhenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:07

Heel erg bedankt voor de reacties!

@Yamcha Jij bent dus voorstander van een Hit-actiefstal.
Hoe zie jij het met sportpaarden, die overdag ook gereden moeten worden?
En mocht er geen ruimte zijn voor een actiefstal, liever op het weiland, stal of paddock?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:10

Maak er een literatuur onderzoek van en lees dit boek: "de aard van het paard stephen budiansky"' Dan heb je in een keer alles en literatuuronderzoek is weer eens wat anders dan informeren op bokt (wat volgens mij elke scholier doet die iets met paarden wil)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:45

Ik ben het niet met Toffeltje eens. We hebben hier in Nederland de grootste kudde wilde paarden van Europa. Zeker weten dat daar natuurlijk gedrag orde aan de dag is op de oostvaardersplassen ;) . Maar dat zijn natuurlijk geen rijpaarden.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:51

Klokjes schreef:
Ik ben het niet met Toffeltje eens. We hebben hier in Nederland de grootste kudde wilde paarden van Europa. Zeker weten dat daar natuurlijk gedrag orde aan de dag is op de oostvaardersplassen ;) . Maar dat zijn natuurlijk geen rijpaarden.

Het is zeker een groot gebied, maar toch is het te klein om verder te trekken als het eten op is. Bovendien zijn er (nog) geen roofdieren.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:51

Natuurlijk gedrag omvat gelukkig wel iets meer dan huisvesting.
Zoek je specifiek info over huisvestinggedrag of ook nog andere zijden?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:00

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:03

Als het werkelijk natuurlijk gedrag op de oostvaardersplassen was en als daar werkelijk de ruimte was.
dan halen ze daar niet jaarlijks jaarlingen en twenters weg omdat het gebied te klein is :')

Maar wat wil TS weten,
natuurlijk gedrag?
of zo natuurlijk houden van een paard?

Gaat hem om rijpaarden, of over het paard algemeen?

ik vind TS nog al wazig in wat ze moet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:23

GeetjeDhenz schreef:

En mocht er geen ruimte zijn voor een actiefstal, liever op het weiland, stal of paddock?

Niet per se, paddocks en 's nachts op stal vind ik ook heel prima. Belangrijk vind ik vrije beweging zonder daarin gestuurd te worden, en sociaal contact. Maar HITactief vind ik super, ja.

Gereden móeten worden is een beetje onzin, geen enkel paard moet gereden worden, wij willen er zo graag op. Vind het handig om die dingen uit elkaar te houden. Wil niet zeggen dat rijden verkeerd is, al kun je heel verkeerd rijden, maar voor het paard is het niet nodig. Maar als je dan toch wil rijden, is 't wel fijn om paard te leren het lijf op een goede manier te gebruiken.

Weiland vind ik een no-go, zeker geen hele dag. Paddock ja, met goede kwaliteit grofstengelig ruwvoer, stal prima, voor een paar uur, maar geen hele dag.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:31

Veel ruimte en daardoor veel beweegmogelijkheden, karige voeding, bestaande uit (gedroogde) grassen, kruiden, maar wel de hele dag door. Veel of beter onbeperkte mogelijkheid tot sociale contacten met paarden van verschillend geslacht en verschillende leeftijden. Zo min mogelijk mensen, das wel het aller aller aller natuurlijkst denk ik.

Natuurlijk gedrag zie je aan de manier van communiceren die paarden onderling doen. Hoe ze onderdanigheid tonen aan elkaar en hoe ze leiderschap uitoefenen. Hoe ze samenleven als groep, hun gezamenlijke luiermomenten, eetmomenten en hoe ze elkaar helpen tegen insecten. De manier waarop de moeders met hun veulens omgaan. Er zijn zoveel uitingen van natuurlijk gedrag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:40

Ik ben zelf vrij natural minded. Nee, weidegang is inderdaad niet natuurlijk, er op rijden al helemaal niet. Maar in mijn egoïsme (op een paard gaan zitten ;) en paarden houden) Probeer ik ze toch zo natuurlijk mogelijk te houden.

Bij mij lopen de paarden 24/7 buiten, wel met beschikking tot een inloopstal, maar staan ze eerder 's zomers in dan 's winters. Ook als het regent staan ze eigenlijk altijd buiten. 's Zomers zoeken ze daar wel verkoeling/schaduw.

Verder doe ik mijn paarden natuurlijk bekappen. Nee, aan bekappen is op zich niks natuurlijks, maar probeer de slijtage die ze in de natuur zouden hebben na te bootsen. Dit door regelmatig de hoeven bij te vijlen, de hoefwand netjes af te ronden, de hielen laag te houden en de steunsels tot de zool gelijk te maken. Dus absoluut geen ijzers, ik heb een pony die vele kms voor de wagen loopt, en doet dit gewoon blootvoets.

ik ben ook pro-bitloos, ben sinds kort begonnen met bitloos mennen (heb dit pas 1 keer gedaan). En zodra mijn Haflinger beleert gaat worden wil ik haar ook bitloos houden.

Dekens gebruik ik ook zelden, heb ze bij mijn oude haflinger (die ik heb moeten laten inslapen) opgehad vanwege medische redenen, maar verder eigenlijk niet. Uiteraard scheer ik mijn paarden ook niet omdat de vacht prima bescherming is tegen alle weerselementen, met een deken kan je dit nooit helemaal precies weten.

Wellicht interessant voor jou www.paardnatuurlijk.nl sommige dingen moet je wel een beetje met een korrel zout nemen denk ik :j

Verder staan er ook een paar interessantje filmpjes in mijn profiel waarin ook verwezen wordt naar een interessante site. Succes :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:25

GeetjeDhenz schreef:

Sportpaarden worden sowieso niet natuurlijk gehouden, omdat ze tegen-natuurlijke prestaties moeten leveren. Dus alleen op dat gebied volstaat het natuurlijk houden van paarden al niet. Deze paarden mogen bijvoorbeeld in de meeste gevallen niet eens zonder een deken staan, omdat er anders teveel poetswerk is.

Op de Maasvlakte worden jaarlijks paarden in groepsverband losgelaten op een x-aantal hectaren grond dat zo natuurlijk mogelijk is gehouden. Dit wordt afgewisseld met runderen en schapen. Misschien dat je daar nog wat informatie over kunt vinden. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:13

Yamcha schreef:
weidegang is vreselijk onnatuurlijk, paarden leven van nature in heel sobere gebieden, waar ze moeten lopen voor eten, en ruw, grofstengelig spul eten, geen fijn zacht gras. Gras is koeienvoer imo, geen paardenvoer.

Gras is geschikt voor koeien, paarden, schapen, antilopes, ezels, geiten, zebra's, kamelen enz enz enz. 20% van alle gewas op aarde is gras.

NEDERLANDS gras is ontwikkeld voor koeien, de bemesting is ook vaak op koeien afgestemd. Weidegrond die voor paarden geschikt is is zeldzaam in Nederland. We leven nou eenmaal in melkvee country en gras is in Nederland bijna automatisch productiegras. Voor een koe is dat ook niet goed maar hij maakt er wel lekker veel melk en/of vlees mee aan.

Daarnaast is gras voor een paard ook veel te eenzijdig. Ze hebben er hooi en/of riet en/of (fruitboom)takken bij nodig. Iets met meer body in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:52

Je hebt gelijk. Ik had me even moeten nuanceren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:47

GeetjeDhenz schreef:
Beste bokkers,

voor school moeten wij onderzoek doen naar het natuurlijke gedrag van paarden.

Mijn vraag:
Wat is jullie mening daarin? Bijvoorbeeld qua weidegang, stallen, contact etc.
En wat vinden jullie natuurlijk gedrag.

Alvast heel erg bedankt, jullie zouden me ermee helpen!

Wil je onderzoek doen naar "natuurlijk gedrag" of "natuurlijke huisvesting"?
Gedrag is wat dieren DOEN, hoe ze met elkaar en de omgeving omgaan, huisvesting is wat wij doen en de dieren hebben daar weinig over in te brengen.

Natuurlijk gedrag bijvoorbeeld is het spel van jonge dieren, het samen kroelen, het ontwijken van "de baas" in het weiland, etc.
Veel tijd op stal betekent over het algemeen weinig natuurlijk gedrag.