Grote Fries durft niet alleen naar buiten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Grote Fries durft niet alleen naar buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:25

Hoi,

sorry als dit hier niet goed staat.

Ik verzorg een Fries waarmee ik van de eigenaar ook over straat mag, maar het probleem is dat ze dit in haar eentje niet durft. Als er een Tinker die ze kent voorop gaat, loopt ze wel netjes een buitenrit, maar de eigenaar van de Tinker kan nou eenmaal niet altijd. En ik wil alleen ook naar buiten kunnen.

Het probleem is dat als ik naast haar loop buiten, het stuk heen nog wel aardig gaat, maar dan moeten we terug een gaat ze rennen. Ik kan haar dan niet houden, behalve door haar rondjes om me heen te laten lopen, waardoor we maar heel langzaam vooruit komen.
Ik voel mezelf ook fijner in het zadel, ze kan me dan namelijk niet omver lopen/trekken. Alleen als ik met zadel op straat ga, staat ze na een aantal meter stil en doet ze niks anders dan licht steigeren en proberen om te draaien.

Zijn er andere mensen die ook vergelijkbaar probleem hadden? Hoe moet ik dit oplossen?

Groetjes,
SergeantRoos

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:18

voorlopig gewoon niet alleen op buitenrit gaan. Je zou het bv op kunnen lossen door:

* stalgenootje gaat iets eerder op buitenrit en wacht op korte afstand van stal maar zo dat je paard het paard niet ziet bij vertrek, en dan naar elkaar toerijden en samen verder.

* iemand op de fiets mee laten gaan

Yaralisa

Re: Grote Fries durft niet alleen naar buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:27

Mijn fries had ook zulke problemen toen ik ze net had.
Ik nam altijd iemand op de fiets mee en reed maar 2 verschillende routes. Als er niemand was om mee te fietsen ging ik gewoon niet naar buiten.
Op den duur ben ik wel alleen gegaan, heb ik het rondje gereden dat we altijd reden zodat het bekend voorkwam.
Het was wel heel spannend maar na herhaling ging het steeds beter.
Nu kan ik overal in m'n eentje naar toe met haar.
Succes :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:29

Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt om alleen op buitenrit te gaan.

Mijn paard word ontzettend onzeker in haar eentje, ik doe het haar ook niet meer aan om alleen te gaan. Hoe verder ze loopt, hoe meer ze in paniek raakt :(:)

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:42

Oke, bedankt. Ik zal toch eens vragen of er iemand mee wil fietsen. En als dat niet lukt, laat ik het wel gewoon zitten. Wij hebben namelijk geen bak, dus andere beweging krijgt ze bijna niet in de winter.

appelmoes1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:57

niet elk paard is geschikt om alleen om buitenrit te gaan maar:

1.ga bijvoorbeeld met iemand op de fiets jij op paard elke week het rondje herhalen. na een tijdje zal ze het kennen en dan is ze niet erg bang meer , en zal je het uiteindelijk als ze/hij geschikt alleen op buitenrit kunnen
2. of iemand een paar meter voor je laten lopen desnoods met iemand naast je op de fiets!

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:06

hahahahha komt mij heel bekent voor....wij zijn ook ooit naar buiten gegaan ik op mijn trouwe tinker en idd ook een grote stoere fries mee. Maar wij moest wel voor lopen en toen ik achterom keek.....had die fries zijn hoofd bijna op de kont van mijn tinker gelegd hahhahha.

we zijn paar keer samen op pad gegaan, en dan beetje bij beetje hebben we de rollen omgedraaid zij voorop en wij erachter. En dan hield ik steeds wat in zodat de afstand steeds wat groter werd. En dan weer ernaast gaan rijden en dan weer afstand nemen ect ect. Zo hebben we ook gedaan met het erf afrijden. eerst ik voorop. naast elkaar, zij voorop en wij er direct achter, ect ect.
Komt vanzelf goed geef het de tijd, en als je eenmaal buiten ben geniet er dan ook lekker van

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:08

probeer ook eens voorop te gaan als je met die Tinker bent. Hoeft niet meteen hele rit, rustig aan opbouwen en vertrouwen geven (en zelf krijgen). Wellicht dat als dat gaat je wel een keer alleen kan gaan?!

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:27

begin met iemand die mee gaat op de fiets of lopend, om te kijken of het dan wel gaat