Goede groep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Goede groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:59

Ik heb op het moment merrie's met veulens.
Ik wil de veulens graag bij huis houden en dus niet naar een opfok doen.
Maar ik vroeg mij af of de merrie's dan zelf de veulens spenen of dat ik ze echt moet gaan scheiden en of ik wel een goede groep heb voor de veulens om op te groeien.

Zoals ik het nu bedacht heb blijven de veulens dan in de groep waar ze nu ook in zitten,
dus dat zijn nu 3 volwassen merrie's, 2 merrie veulens, 1 hengst veulen en 1 ruin.

Is dit een goed idee? Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Kermis

Re: Goede groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:03

Ik denk dat het een prima idee is! Fijn dat je ze aan huis kan houden.
Ik denk dat de veulens zich wel vermaken met elkaar, wellicht je hengstveulen die met je ruin kan spelen maar toch leeftijdsgenoten.
De 3 dames samen komt vast wel goed :) Ik xou ze wel uit elkaar halen voor een aantal maanden zodat de melkproductie stopt en de dames even bij kunnen komen. Daarna kan je ze altijd weer samen zetten

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:06

De veulens zullen niet vanzelf afspenen, daarvoor moeten ze wel een aantal weken apart.

Ik zou dan de volwassen merrie's apart zetten en de veulens met de rui.
Meestal kunnen ze na een week of 8 wel weer samen staan maar let wel op een hengst kan al snel gaan dekken ook al is het een veulen, als je hem bij de groep wil laten zou ik hem dus met een jaar zeker castreren en misschien zelf al eerder, (ligt aan zijn gedrag naar de merrie's) anders zou je ervoor kunnen kiezen om de merrie allemaal bij elkaar kunnen houden en de hengst samen met de ruin, maar dan moet je wel eerst afspenen.

Ik weet niet wat de leeftijd is van de veulens maar veulens kunnen wel tot een maand of 6 a 8 bij hun moeder blijven als de moeder het aankan want als ze mager worden b.v. zou ik al iets eerder spenen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:25

Ik laat de merrieveulens altijd bij de moeder lopen, in de wintermaanden in de nachten in een stal naast de merrie, hengstveulen(s) gaan naar de opfok. Het merrieveulen zal steeds minder drinken bij de merrie en op een gegeven moment laat de merrie het niet meer toe. Indien je ze enkele maanden uit elkaar zou halen en je zet moeder en kind weer bij elkaar zal het veulen toch weer willen drinken en de melkproductie op gang komen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:34

friesiszwart schreef:
Ik laat de merrieveulens altijd bij de moeder lopen, in de wintermaanden in de nachten in een stal naast de merrie, hengstveulen(s) gaan naar de opfok. Het merrieveulen zal steeds minder drinken bij de merrie en op een gegeven moment laat de merrie het niet meer toe. Indien je ze enkele maanden uit elkaar zou halen en je zet moeder en kind weer bij elkaar zal het veulen toch weer willen drinken en de melkproductie op gang komen.

Dat is meer uitzondering dan regel denk ik, ik heb het met geen enkele fokmerrie nog meegemaakt. Sterker nog, de ervaren dames gaan 2 weken uit de kudde met afspenen en dan terug. Dan blijven de veulens intiemer met de meiden (meer opvoeding nog en meer bescherming) maar mogen niet meer drinken. Semi-afspenen :+ Maar normaal wil je wel zo'n 6 weken aanhouden en bij voorkeur de dames uit de kudde ipv de veulens uit de kudde. Dat is minder stressig voor de kleintjes die dan toch een terugval krijgen. Zolang de meisjes het trekken kunnen ze best nog een poos eraan blijven lopen. Het hengstveulen kan in het (vroege) voorjaar hormonaal worden en anderen willen gaan dekken, maar ook dat gaat niet altijd op, soms lopen de hengstjes tot 2,5 jarige leeftijd bij ons in de kudde, afhankelijk van het karakter. Feit is dat je gewoon flink toezicht moet houden wil je precies weten hoe je kudde in elkaar steekt.

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:37

Idd soms gaat een hengst pas later ontdekken wat hij kan,mijn ervaring is juist dat je merrie's langer bij de moeder kan laten als hengsten, die geven het eigelijk na 6a7 maanden aan dat ze klaar mee zijn, maar dat is gemiddeld genomen nauurlijk, terwijl merrieveulens soms tot een jaar er nog bij kunnen lopen, ( in praktijk komt het weinig voor ) Maar zolang je ze lekker bij elkaar kan houden zo ik dat zeker doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:16

Ik laat de veulens altijd gewoon bij moeder en de groep. Als de merrie het drinken na een jaar of nog langer nog toelaat, zet ik eerst een aantal nachten de merrie binnen. Ze kan dan met haar hoofd nog gewoon bij het veulen en 's nachts wordt er dan niet meer gedronken. Na een paar weken zet ik ook overdag de merrie apart in het weiland, eventueel met nog een paard achter een draadje met wel met neuscontact tussen moeder en kind. Afhankelijk van de merrie houd ik dat ook weer een paar weken vol. Maar de veulens hebben tegen die tijd helemaal niet meer zoveel belangstelling voor hun moeder! Dan is het klaar en over zonder enige stress. Maar als de merrie het doen kan, is langer drinken geen enkel probleem.