Paard rustig tijdens buitenrit ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shellieb

Paard rustig tijdens buitenrit ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 05:20

Hoi hoi ik zit met iets en ik dacht laat ik het even delen om te kijken wat jullie ervan denken. Mijn 6jarige fries heeft bijna een jaar stil gestaan omdat de vorige eigenaar er niet op reed. Volgens hem bleek ze wel bereden te zijn en dat klopte gelukkig ook (na zelf uitproberen) Maar nou wou ik dus ook een keer naar de drunese duinen om daar een buitenrit te maken. Maar ik weet dus niet of ze ooit wel een keer op zo een groten vlakten heeft gereden en ben ik eigenlijk bang dat ze als ze eenmaal rent niet meer te stoppen is.. En als ze dat doet wat is dan de beste manier om haar te laten stoppen? Alvast bedankt!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 06:56

Je hebt controle over je beest of niet. Dat ie evt wat te enthousiast wordt kan. Rij je thuis ook weleens buiten dan? Zo nee, probeer dan thuis ook te oefenen. Zoja, dan zou ik zeggen, kijk ter plaatse wat zn gemoedstoestand is, als je het niet vertrouwd dan rustig blijven draven en stappen.
Weet ook niet of je met een groep gaat of alleen, ik zou iig niet keihard met een groep mee galopperen als je er zelf niet zon vertrouwen in hebt. Grote kans dat je paard dat aanvoelt.

friesiszwart

Re: Paard rustig tijdens buitenrit ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:51

Eerst zorgen dat je thuis de controle hebt en het paard volledig vertrouwd, daarna er pas aan denken op buitenrit te gaan en dan zou ik je aanraden een vertrouwd ander paard meenemen.

appelmoes1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:03

probeer het eerst thuis!. als je in een groep gaat en jullie gaan in galop ga dan in een rijtje in het midden zodat ze er geen wedstrijd van maken dat vermindert de kans dat jou'n paard op hol slaat als je alleen gaat en hij mocht er van door gaan probeer dan een scherpe bocht te maken niet te scherp en maak op den duur voltes en dan steeds kleiner dan remt hij af en ga dan IN STAP VERDER! en nooit zenuwachtig worden!

VrouwkjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:10

Mijn eigen fries is ook vaak best heet buiten en het komt wel eens voor dat ze iets te enthousiast wordt tijdens het galopperen :P wat Ik dan vaak doe is links en recht steeds korte ophoudingen maken dan raakt ze verward en stopt ze vanzelf met rennen. Als dat niet lukt gewoon "volte" laten rijden en dan steeds iets kleiner dan gaan ze vaak ook terug. Als je in een groep rijd moet je gewoon zorgen dat je in ieder geval achter de voorste ruiter blijft zodra de rest afremt stopt die van jouw ook wel het blijven kudde dieren die liever bij elkaar zijn dan alleen. Veel plezier op de drunese duinen! Erg mooie omgeving!

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:14

als je paard een jaar stil heb gestaan zou ik eerst eens kijken wat de conditie is. Drunese duinen kan best zwaar zijn, mul zand is daar op de vlakte zeker aanwezig, er zijn ook ruiterpaden waar het best mul kan zijn. En ja zoals iedereen ook al schreef, eerst thuis rijden paard onder controle krijgen en dan op pad gaan.
En wat appelmoes1 ook schrijf zet hem op de volte kleiner en kleiner maken kan hij nergens heen en in stap je pad volgen, jij bent de baas hij niet.
suc6 ermee

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:22

Ik weet dat ik waarschijnlijk heel Bokt over me heen ga krijgen met wat ik ga schrijven ..... '

Laten we vooropstellen dat ik weet waar ik mee bezig ben.
Wanneer ik met paarden ( jong, oud of onbekend ) de eerste keer naar buiten ga ga ik altijd met een ervaren persoon en die zijn paard. Ik heb er altijd een slof aanhangen al zijnde mijn "noodrem". Op de slof staat absoluut geen druk. Ik heb hem met 1 hand vast bij de sluiting en er zit een knoop in zodat ik bij uiterste noodgevallen per direct contact op kan nemen met de mond van mijn paard. Je moet er uiteraard wel voorzichtig mee zijn want als ze omhoog komen van voren en de slof staat strak trek je ze zo omver en dat is niet de bedoeling. Ik heb de slof ook aan de zijkant vast aan de singel en niet tussen de voorbenen. Ik vind het vrij link om zo maar met een onbekend of jong paard naar buiten te gaan vandaar mijn "noodrem" .... Als ze het op een lopen zetten kun je grof gezegd ze de kin voor de borst trekken en ze zo weer terug krijgen. Bij mij heeft het altijd goed gewerkt. Ik heb hem niet vaak hoeven te gebruiken. Ben absoluut geen fan van een slof maar als je weet hoe er mee om te gaan kan het je buiten wel redden. Paarden kunnen soms zo opgewonden zijn buiten van alle nieuwe dingen en geluiden. Als ze eenmaal gewend zijn en vaker meegaan doe ik een borsttuig met martingaal aan. Totdat ze echt super een hand en been staan en dan gaan ze gewoon met trensje aan mee. En van de Friezen die bij ons staan weet ik dat ze dan de rug eruit drukken en de hals erop zetten en gewoon de "mars" aannemen. Het heeft mijn stalgenoot ook al eens behoed voor een aan de kletter gaan verhaal.

Ik wens je veel rijplezier buiten .......

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 01:56

Dankje allemaal voor de tips !! +:)+ ik heb hier zeker iets van opgestoken! Nu kan ik aan de slag. Dus eerst maar is zorgen dat ik haar in de wei helemaal onder controle heb !

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:14

Ik ben er ooit in een boom terecht gekomen omdat het paard waarop ik reed schrok en niet meer wilde stoppen...
Dat is dus een optie om je paard te laten stoppen, op een boom af rijden, echter niet de beste. :')

Ik sluit me aan bij wat hierboven is gezegd, bouw eerst het vertrouwen op en bouw het langzaam op. Mocht je zo ver zijn dat je naar buiten gaat en je paard wil absoluut niet stoppen probeer hem/haar dan op een volte te zetten. Dit begint waarschijnlijk met een vreselijk grote volte maar deze kun je geleidelijk aan steeds kleiner maken met behulp van je buitenteugel. Doordat je je paard bochten laat maken kan hij/zij niet meer zo hard en haal je de snelheid er dus uit. Het is een truukje dat ik regelmatig toepaste bij mijn verzorgpony die soms de neiging had er gewoon in volle galop vandoor te gaan.
Overigens is dit wel iets waar je de ruimte voor moet hebben, anders eindig je misschien alsnog in een boom :j