Pony vertoont vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mujannah

Pony vertoont vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 02:36

Wie kan mij dit gedrag van Bram uitleggen? Hij sabbelt op zijn eigen tong waarvan hij het puntje dubbel vouwt omhoog tegen zijn bovenlip of tanden en zuigt zijn wangen naar binnen waarbij hij zijn lippen iets tuut alsof hij een kus geeft . Hij sabbelt dan een tijdje als een kind dat duimt. Er komt speeksel vrij en ineens als het teveel speeksel lijkt te worden slikt hij dat dan door (zoals je kunt horen met gesmak)... Nu deed hij het tijdens het vuurwerk, maar leek absoluut niet bang of zenuwachtig (in tegenstelling tot Mujannah en daarom stond ik bij ze in stal). Het lijkt niet op luchtzuigen, want volgens mij haalt hij geen lucht naar binnen en ik hoor hem ook niet slikken... Hij doet dit al jaren af en toe (voor zo ver ik weet, zie het niet zo heel vaak). Ik heb er geen moeite mee dat hij het doet, maar ben gewoon benieuwd of iemand het kent en of iemand weet waarom hij het doet of wat het is... Hij lijkt zich er wel heel prettig bij te voelen, want zijn ogen werden iets kleiner (zal dus wel endorfine opleveren denk ik).

Hier een filmpje: http://youtu.be/s6TPRhgUTHo

_Dracarys

Re: Pony vertoont vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 02:48

Dat kan komen als ze te vroeg bij de moeder zijn weg gehaald en sommige paarden houden er een zuigreflex aan over :)

Mujannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 02:53

Aha, dat was mijn gedachte ook! Maar had het nooit eerder gezien of gehoord... Ws was Bram hooguit 3 à 4 maanden toen de vorige eigenaar hem op een paardenmarkt kocht waar hij nog naast zijn moeder stond...

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 02:57

Voor zover ik het kan beoordelen is het toch een (milde) vorm van luchtzuigen. Ik denk dat als je eens bij houdt wanneer hij het gedrag vertoont (b.v. in een schriftje) dat je dan zult ontdekken dat hij het vooral doet bij verandering (klein of groot)

Mujannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 02:59

Hmmm, is eigenlijk wel een idee... Maar heel vaak doet hij het niet... Heb het nu toevallig gefilmd, maar toen ik daarna mijn moeder riep om naar hem te kijken deed ie het niet meer... Toen wilde hij alleen maar ons knuffelen <3

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 03:00

Mujannah schreef:
Aha, dat was mijn gedachte ook! Maar had het nooit eerder gezien of gehoord... Ws was Bram hooguit 3 à 4 maanden toen de vorige eigenaar hem op een paardenmarkt kocht waar hij nog naast zijn moeder stond...

3 maanden is echt de minimale leeftijd waarop het veulen bij de moeder weg kan ( Vind ik zelf wel érg jong, las het op internet: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... k-dat.html )
De meeste fokkers halen rond de 5-6 maanden het veulen bij de moeder weg.

Zuigreflex komt ook voor bij paarden die maagpijn hebben.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 03:04

Er zijn hier trouwens best veel topics over op bokt, misschien dat je daar ook wat informatie uit kan halen ?

Mujannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 03:07

Ja, mijn 2 zelf gefokte hengstjes liepen tot 9 à 10 maanden hij hun moeder en de rest van de kudde (gemengde leeftijden en ruinen en merries bij elkaar)... Heb ze nooit bewust hoeven afspenen, gingen vanzelf minder drinken en uiteindelijk wilden ze gaan dekken en was dat het moment van eruit halen en castreren en 6 weken later kwamen ze weer terug in de groep voor de verdere opvoeding. Zijn nu 11 en 7 jaar en ontzettend leuke jongens geworden. Bram was al 5 toen we hem kochten en ontzettend schuw en niet halstermak... Heeft eerst paar maanden met een van de oudere super sociale IJslanders gelopen. Hij liep als een veulen met hem mee... Bram is nu 13 en een leuke sociale pony geworden, maar wel met een karakter.

sammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:33

Wij hebben vroeger een pony gehad die dit ook deed, ons is toen verteld dat dit een lichte vorm van luchtzuigen is.