Ruiterpaden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 23:47

Heey,
Ik weet niet of ik hier de enige ben, en of ik gewoon zeur, maar ik erger me altijd dood aan wandelaars op het ruiterpad. Natuurlijk mogen ze daar lopen. Maar laatst, was ik gewoon rustig aan het draven over een ruiterpad achter in het bos. Ik draafde gewoon rustig, lette op en hield rekening met mijn omgeving. Na een tijdje heb je een bocht waar je weinig zicht hebt. Ik rem dus een beetje af, en rij half stappend/dravend de bocht om. Ineens kwam er een hond naar mijn paard vliegen. Mijn paard schok zich een hoedje, maar ging er verder niet vandoor ofzo. Toen kwam de eigenaar van de hond helemaal boos naar mij toe, en kwam vertellen dat ik hier op moest passen en dat ik niet zo hard moest gaan. Ik erger me altijd zo aan dit soort mensen, dus ik werd gelijk al wat pissig.. Ik zei dat hij mij helemaal niet kon zien, dus ook niks over mijn tempo hoefde te zeggen. En dat dit tenslotte een ruiterpad was en dat hij eigenlijk gewoon rekening moest houden met dat er ruiters de bocht om konden vliegen, en zijn hond bij zich moest houden. De meneer begon een heel verhaal over dat hij ook recht had om daar te lopen en dat ik mijn paard maar gewoon aan honden moest laten wennen, omdat er vaak genoeg honden op dat pad lopen..
Jeetje.. Ik erger me zo aan dat soort mensen.. Ik rij sowieso niet over wandelpaden, waarom zouden wandelaars dan wel over ruiterpaden lopen ? Mag dat eigenlijk wel ?

Maartje1990

Re: Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:52

Ja, wandelaars mogen ook gewoon op de ruiterpaden komen :+

En paarden maken de wandelpaden kapot etc. daarom mogen ze niet overal komen, andersom niet.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 23:54

Maartje1990 schreef:
Ja, wandelaars mogen ook gewoon op de ruiterpaden komen :+

En paarden maken de wandelpaden kapot etc. daarom mogen ze niet overal komen, andersom niet.

Dat snap ik, maar dit soort reacties vind ik gewoon raar.. Ik rij niet op de wandelpaden omdat ik rekening hou met de wandelaars, dan mogen wandelaars toch wel een beetje rekening houden met de ruiters..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:56

Jij rijdt niet op wandelpaden omdat jij hier met je paard niet toegestaan bent :)

Eigenaar van de hond had niet zo boos hoeven reageren natuurlijk, maar je hebt soms van die mensen, misschien was hij gewoon geschrokken. En het kan ook zo zijn dat in dat bos honden aangelijnd moeten zijn en de baas zich hier niet aan houdt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:17

De vraag is of de hond daar los mag lopen.
Bij ons in het bos zijn er helaas een paar ruiterpaden die gelijk vallen met het hondenlosloopgebied, daar weet je dat je nog eens extra op moet letten (en die paden mijd ik op bepaalde favoriete hondenuitlaattijden).
Maar op de overige paden horen de baasjes hun hond aangelijnd te houden.

Verder is het nu eenmaal zo dat we maar een klein stukje Nederlandse natuur hebben, in verhouding tot de grote hoeveelheid gebruikers ervan.
Dat betekent dat iedereen rekening dient te houden met de andere gebruikers. In ons gebied lopen ook ruiterpaden en mountainbike routes op sommige plekken over dezelfde paden. Tsja, niet handig, een mountainbiker die de berg afsjeesd als jij ertegenop komt, maar daar waar je beiden op het daarvoor bestemde pad rijdt, in je recht en zul je dus samen rekening met elkaar moeten houden. Hetzelfde geldt voor wandelaars, etc.
Alleen zitten wij op een paard en zijn daardoor fors groter, zwaarder en sterker dan een wandelaar en dat geeft ons wel de plicht extra om veiligheid te denken. Wandelaars beseffen vaak niet hoe paarden kunnen reageren en net is dus vaak niet eens onwil, maar onwetendheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:22

ik snap je woede, heb het ook een x meegemaakt; was met een stalgenootje op Buitenrit, en en is 1 lang zandpad waar de paarden vol in galop kunnen gaan, liep er ook iemand met z'n hond (terwijl op dit pad aangegeven staat dan ALLEEN PAARDEN toegestaan zijn) godzijdank hadden we de paarden gewoon onder controle en hebben we werkelijk een noodstop moeten maken omdat deze man het vertikte van het pad af te gaan -:(-
tjaa... toen kookte het wel even, hebben deze man ook even duidelijk gemaakt dat dit deel van het pad echt alleen voor paarden is...
Maar normaal mag het inderdaad wel, mar dan nog ben ik van mening dat die man in jou geval even normaal had mogen reageren... rekening met elkaar goden, niet alleen ruiters rekening houden met de wandelaars

Ilsesolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:30

Het is idd jammer dat wandelaars geen begrip tonen voor de paardensporter, wij krijgen altijd de schuld en wat hun doen is ook nog toegestaan

Yolanda77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:22

Klinkt bekend! In het Amsterdamse bos ook wel een mensen op het ruiterpad gehad die vroegen of ik voorzichtig wilde doen omdat hun hond niet goed tegen paarden kon... :? Wat doe je dan op het ruiterpad???? Ik wil best uitkijken, maar vind wel dat het risico in zo'n geval voor de hondeneigenaar is...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:25

Uhm , er staat toch ruiterpad, Bij ons zijn die verboden voor wandelaars, fietsers ect.

Tuurlijk er lopen wel eens mensen en die atendeer ik er ook vriendelijk op dat ze op een ruiterpad lopen.

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:27

En fietsers die dan gaan bellen en langs het paard scheuren die zijn ook heel vervelend, terwijl je gewoon aan de kant rijdt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:31

Zo herkenbaar. Ik zeg altijd: het is buiten de bebouwde kom dus ik mag 80km/u. Of het is binnen de bebouwde kom dus ik mag 50. Doeiiiiiii. Heel aso maar ik heb zo geen geduld meer voor dit soort mensen.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:43

Reedt laatst in het amsterdamse bos, was lekker aan het stappen komt eropeens een hond met zijn eigenaar de bosjes uitgerend.
Ik schrik me kapot, paard schrok zich rot van mijn reactie. Hij draaide om en rende ongeveer 5 passen in volle vaart weg. Ik draai om en wordt redelijk pissig op die man. Zijn reactie was: dit doet iedereen dus waarom zou ik hier niet mogen lopen met mijn hond? -:(-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:53

Kennelijk heeft men hier nog nooit van de ruiteretiquette gehoord. Overige ruiters en wandelaars passeert men in stap!

Ik ben op de hei, Balloërveld, eens bijna onder de voet gereden door een groep van 10 ruiters, die ons absoluut wel gezien hadden.
In natuurgebieden zijn ruiterpaden zelden exclusief voor ruiters. Op het bovengenoemde pad ook niet, sterker nog, het maakt deel uit van de wandelroute die wij volgden.

De groep ruiters stormde zo ongeveer over ons heen, op een open heideveld waarbij ze ons van verre hadden moeten zien (wij zagen hen ook al een tijd rijden). Vlak voor ze ons tegenkwamen gingen ze echter van een rustige draf over in volle galop. Mijn vriend, niet gewend aan paarden, anders dan mijn haflinger, vond het aardig imponerend.

Zulke dingen kunnen gewoon echt niet, je moet rekening houden met elkaar. Wij liepen expres achter elkaar om de ruiters te laten passeren, maar dan verwacht ik van hem dat de ruiters gewoon in stap passeren, ipv volle galop.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:04

Ja ruiters, die passeer ik ook in stap en anders vraag ik of ik kan door draven. Maar voetgangers, trimclubjes, boot campers en wandelaars op het ruiterpad? Nou jammer dan. Die grote mond die je altijd krijgt terwijl zij fout zitten heb ik geen zin in en rijd dus gewoon door.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:07

In lang niet alle natuurgebieden zijn de ruiterpaden exclusief voor ruiters, maar zijn wandelaars, hardlopers, hondenuitlaters en soms zelfs mountainbikers op hetzelfde pad aangewezen.
In bovengenoemd voorbeeld was het absoluut toegestaan dat wij daar wandelden, wat ik al zei, de wandelroute uitgezet door de natuurbeheerder liep over dat pad.
En dan zul je je dus echt wel rekening met elkaar moeten houden!

Dan zitten de wandelaars namelijk niet fout, die lopen in hun recht!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:53

Marije_jiplover schreef:
Kennelijk heeft men hier nog nooit van de ruiteretiquette gehoord. Overige ruiters en wandelaars passeert men in stap!

Ik ben op de hei, Balloërveld, eens bijna onder de voet gereden door een groep van 10 ruiters, die ons absoluut wel gezien hadden.
In natuurgebieden zijn ruiterpaden zelden exclusief voor ruiters. Op het bovengenoemde pad ook niet, sterker nog, het maakt deel uit van de wandelroute die wij volgden.

De groep ruiters stormde zo ongeveer over ons heen, op een open heideveld waarbij ze ons van verre hadden moeten zien (wij zagen hen ook al een tijd rijden). Vlak voor ze ons tegenkwamen gingen ze echter van een rustige draf over in volle galop. Mijn vriend, niet gewend aan paarden, anders dan mijn haflinger, vond het aardig imponerend.

Zulke dingen kunnen gewoon echt niet, je moet rekening houden met elkaar. Wij liepen expres achter elkaar om de ruiters te laten passeren, maar dan verwacht ik van hem dat de ruiters gewoon in stap passeren, ipv volle galop.

Ik passeer voetgangers ook altijd in stap. Maar er zijn bij mij ook genoeg auto's/fietsers/wandelaars die bijna precies hetzelfde doen als de ruiters in jou verhaal. Ik rij altijd een stukje over een zandpad waar ook wel eens auto's rijden. Ik ga dan gewoon stappen en rij de berm in. Soms ga ik zelfs stil staan. Maar de meeste auto's/mountainbikers remmen dan ook niet eens even af.. Ik heb wel eens gehad dat er een auto in volle snelheid zo dicht langs mij reed dat mijn zweepje werd geraakt.. Dus ik snap je punt, maar andersom is het ook hetzelfde. Natuurlijk heel erg asociaal van die ruiters, maar er zijn meer als genoeg auto's/fietsers/wandelaars die niet afremmen etc..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:09

Dus omdat anderen het fout doen hoef je zelf ook niet aan de regels te voldoen?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 21:37

Marije_jiplover schreef:
Dus omdat anderen het fout doen hoef je zelf ook niet aan de regels te voldoen?

Nee dat zei ik niet. In jou bericht ging het er over dat sommige ruiters voetgangers niet in stap passeren. Ik probeerde met mijn bericht een beetje uit te leggen dat auto's/fietsers etc. dat ook wel eens niet doen.