ik zit met een erg onaangenaam en soms ook wel gevaarlijk probleem. Mijn vijfjarige merrie bijt constant. Als ik in de stal kom om haar eruit te halen, hap. Als mijn moeder en ik haar poetsen gaat ze even zoeken en dan, hap. Ook bij het hoevekrabben bijt ze soms in mijn kont
Niet grappig natuurlijk, want dit lijkt mij toch echt wel een probleem in onze rangorde? Ook als ik haar van de wei/paddock ga halen gaat ze echt gericht happen. Soms meer met de lippen maar gisteren ook echt met haar tanden, dan heeft ze echt een dun stukje van je vel beet en 'pitst' ze echt.We hebben al veel geprobeerd om het te verhelpen. Een tik op haar neus, waar ik persoonlijk niet echt fan van ben omdat ze nu op voorhand weet dat als ze bijt, dat ze een tik gaat krijgen. Hierdoor gaat ze soms zelfs aan het touw hangen en gooit ze na het bijten gauw haar hoofd in de lucht zodat ik er niet bij kan. Vaak is meteen daarna een aai over haar hoofd genoeg om die 'kopschuwheid' te verhelpen. Want het is absoluut niet mijn bedoeling om haar op te voeden vanuit angst voor geweld.
Ook heb ik al geprobeerd om telkens als ze bijt, me om te draaien en iets verder te gaan staan en mijn rug te draaien. Als ze dan weg keek ging ik verder met poetsen, maar dan deed ze het gewoon weer opnieuw. Negeren hebben we ook geprobeerd maar dit lijkt totaal niet te helpen en heeft pijnlijke gevolgen... Als ze aan de muur gebonden staat met het halstertouw heeft ze ongeveer 40-50cm speling zodat ze om haar heen kan kijken. Ze bijt/prutst/knabbelt ook altijd op het einde of op de knoop van het halstertouw, waardoor deze natuurlijk ook sneuvelen na een tijd.
Kortom: ik weet echt geen raad meer met mijn paard. Met het rijden doet ze steeds haar best en is ze erg braaf, ze beet al toen we haar kochten en tot nu toe heb ik nog steeds geen oplossing. Ik heb echt hulp nodig, kan er misschien een medische oorzaak zijn voor dit gedrag? Alvast bedankt!

, desnoods met een kort zweepje echt een flinke tik op de borst zodat ze weet waar za aan toe is. Als ze de leider van de groep buiten ongewenst bijt, zal ze ook een flinke klap krijgen en laat ze het daarna wel uit haar hoofd. Verdrietig dat je haar niet aan die basis behoefte kunt voorzien, voor mij zou dat echt een reden zijn om een andere plek voor het paard te zoeken. Staat toevallig een stuk op de voorpagina van bokt over
.