Chip verplicht wanneer paspoort en brandmerk aanwezig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Chip verplicht wanneer paspoort en brandmerk aanwezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:16

Alweer een vraag over of chippen verplicht is, op internet staan gewoon zóveel verschillende antwoorden. Ik heb alleen dan weer net een andere situatie dan de meeste mensen die dit vroegen.

Mijn nieuwe aanwinst die deze week komt, heeft geen chip. Wel heeft ze een geldig paspoort en een ijsbrandmerk met een nummer in haar hals. De eigenaren waren met haar een paar keer gaan koersen, o.a. in Duitsland. Hier werd ze dan ook gecontroleerd en het paspoort in combinatie met het brandmerk was genoeg. Een chip is volgens hen dus niet nodig.

Wie weet er nou écht precies hoe het zit met de verplichting om te chippen en hoe het zit in combinatie met het al aanwezige paspoort en brandmerk?

Calanddra

Re: Chip verplicht wanneer paspoort en brandmerk aanwezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:25

Volgens mij is een chip altijd verplicht en moet een dier gechipt zijn voordat deze vervoerd mag worden. Ongeacht paspoort of brandmerk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:30

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:35

PP -> TAO

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:40

Zoals Calanddra al zegt, een chip is in Nederland altijd verplicht.

Floresta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:42

Ik mocht bij de keuring van mijn toenmalige merrieveulen kiezen of ik een chip of brandmerk wilde. Brandmerk hoort bij het ras (duitsland) maar omdat het in nederland verplicht is een chip te hebben heb ik toch gekozen voor de chip.
Een brandmerk/paspoort zegt niks zonder chip, dit blijft verplicht in nederland

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:17

Nee, een chip is niet altijd verplicht.

Alle paarden die na 1 juli 2009 in de EU geboren zijn, moeten gechipt worden (in Nederland aan de voet van de moeder, voor het spenen, en niet later dan 6 maanden na de geboorte, in andere Europese landen binnen het geboortejaar).

Paaarden die voor die tijd correct geïdentificeerd waren, dus met volledige signalementsbeschrijving, ingetekende schets en voor de rest een kloppend paspoort (dus met het hoofdstuk Medische behandeling in het paspoort of een geldig inlegvel Medische Behandeling) hoeven niet alsnog gechipt te worden. Ook niet bij import naar Nederland van paarden uit overige Europese landen.
Datzelfde geldt voor Nederlandse paarden die niet gechipt zijn, maar voorzien van een DNA profiel, plus een volledige signalementsneschrijving en getekende schets in het paspoort.

Als het paard pas na juli 2009 geboren is moet er dus wel altijd gechipt zijn, daarvoor niet.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:46

als ze aangehouden wordt onderweg, kan de politie eisen dat er een dna onderzoek gedaan wordt op haar kosten dus laat m gewoon chippen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:58

Onzin, frankie.
Als een paard voor 1 juli 2009 correct geïdentificeerd was zonder chip (maar dus wel met volledige signalementsbeschrijving en ingetekende schets), gaat de NVWA (voormalig AID, de politie controleert niet op de I&R regels voor paarden) niet om DNA checkup op eigen kosten vragen.
Bij veel buitenlandse paarden van voor 1 juli 2009 is het dna profiel helemaal niet bekend. Dan valt er al niets te controleren.

Dat dna profiel komt voort uit nationale wetgeving, alleen in Nederland geldig, van voor 1 juli 2009.
Toen was in NL chippen verplicht, of het dna profiel in combinatie met de getekende schets.
1 juli 2009 is de Europese wetgeving van kracht geworden, die chippen voor paarden die vanaf dat moment geboren worden verplicht. En Europees gezien was tot 1 juli 2009 een getekende schets plus beschreven signalement voldoende om correcte identificatie.
Deze Europese wetgeving overrulet de natiinale wetgeving, dus dat hele dna profiel is leuk als je het hebt, maar je hebt er niets meer aan.

Ik wil de officiele wetteksten uit de Europese wetgeving er wel bijzoeken, mocht daar interesse voor zijn.
Maar dat doe ik dan van de week, wanneer ik achter mijn werk-pc zit, daar heb ik nl snelkoppelingen naar de juiste Europese wetgeving en heb ik ze zo gevonden. Ik zou nu een helepoosaan het zoeken zijn.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:12

Dus TS wanneer is je paard geboren?
En heeft je paspoort een medisch hoofdstuk?

Dan hoef je niet te chippen zoals hierboven ook al aangehaald wordt!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 00:19

Mijn paard komt uit 2008, dus mooi voor de regeling van 2009! Ik heb een schets in het paspoort zien staan, maar heb toen niet gelet op een signalementsbeschrijving, dat zal ik zometeen gelijk nog even navragen. Zou fijn zijn als chippen niet hoeft, scheelt gedoe.

Is het ook niet zo dat chippen voor bepaalde disciplines wel verplicht is, dus dat het dan niet genoeg is om alleen een paspoort met schets en beschrijving te hebben? Ik neem aan dat daar geen andere regels voor gelden, maar ik zou uiteindelijk graag endurance willen starten, dus voor de zekerheid wil ik dat ook nog wel even zeker weten, niet dat we dan alsnog toch wel moeten chippen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:21

Citaat:
HOOFDSTUK 6 - REGISTRATIE PAARD
Artikel 28 - Wettelijke bepalingen
1. Aan wedstrijden mag alleen worden deelgenomen met paarden, die conform de Verordening Identificatie & Registratie van het Productschap Vee en Vlees (PVV) zijn geïdentificeerd en geregistreerd.
2. Een lid, dat deelneemt aan wedstrijden onder auspiciën van de KNHS met een paard met een buitenlands paardenpaspoort, dient er conform de hiertoe wettelijk vastgestelde bepalingen voor te zorgen, dat het paard conform een wettelijk goedgekeurde identificatiemethode is geregistreerd is en geïdentificeerd kan worden.
3. Een deelnemer is verantwoordelijk voor een juiste en volledige registratie van een door hem uit te brengen paard, zodra op zijn naam een startpas voor dit paard wordt aangevraagd.
Artikel 29 - Sportgerelateerde bepalingen
1. De KNHS registreert de stamboek- en sportnaam en de identificatie- en registratiegegevens van een paard. Om een paard te kunnen registreren is door de KNHS een procedure opgesteld die moet worden gevolgd. Met een paard, dat niet is geregistreerd bij de KNHS, kan niet worden deelgenomen aan KNHS-wedstrijden.
2. Een paard mag slechts onder één sportnaam bij de KNHS geregistreerd staan, ook al worden met dit paard meer combinaties/spannen gevormd.

Dit komt uit het algemeen wedstrijdreglement van de KNHS. Als jouw paard dus correct geìdentificeerd is volgens de regels op de site van de PVE, kan je gewoon KNHS-lid worden. Dan nog lid worden van de Endurancevereniging en je kan inschrijven en starten ( als je officieel mee wil doen). Voor impulsrubrieken is het voldoende om KNHS-lid te zijn.

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=egowUsHs ... HsuOnbPTEY . Bij veelgestelde vragen, vraag 25 en 28 vind je hoe je paard correct geïdentificeerd is als het uit een ander EU-lidstaat komt.