hoeveel ruimte heeft jou paard tijdens transport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo15

hoeveel ruimte heeft jou paard tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:04

Hoi Bokkers,

Omdat ik waarschijnlijk een vrachtwagentje ga aanschaffen om mijn pony s mee te vervoeren en ik een leuk vrachtwagentje te koop heb zien staan maar dit vrachtwagentje een grote ruimte heeft voor de pony s zonder schotten oid erin (mijn vader zal hier dan zelf tussenschotten in gaan maken) vroeg ik me af, hoeveel ruimte heeft jou pony of paard tijdens het transport en hoe groot is hij of zij

ik ben nu in het bezit van een 2 paards trailer en hier hebben ze per pony ruimte van 2,65 lang (gemeten tot aan de punt) ruimte van stang tot stang is 2,30 en 73cm in de breedte. mijn pony s zijn 1,47 en 1,44. in deze trailer hebben ook regelmatig paarden van zo n 165 gestaan.
hierin hebben ze dus voldoende ruimte.

van het vrachtwagentje wat ik op het oog heb is de breedte 1,95 en de lengte is 2,95 hoeveel D pony s zullen hier inpassen denken jullie, ik hoop dat er 3 D pony s mee vervoerd kunnen worden wat denken jullie gaat dit lukken

Bedankt voor je reactie! ;)

friesiszwart

Re: hoeveel ruimte heeft jou paard tijdens transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:24

van stang tot stang is 2.30 in je huidige trailer en dan kunnen de paarden het hoofd nog over de stang doen.

Ik denk dat je max 2 paarden comfortabel zou kunnen vervoeren. en eventueel een trailer voor het 3e paard. schuin of in de lengte.

De wagen is te smal om de paarden overdwars te zetten en drie naast elkaar in de lengte is ook te smal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:36

Vrachtwagentje op BE rijbewijs? Daar mág je qua gewicht nooit 3 D-ponies in zetten, al zou het passen. Je hebt vermoedelijk ongeveer 1000 kg laadvermogen voor de paarden over ook al weegt de auto op papier leeg 'maar' 2300 kg oid (vergeet jezelf en je bagage niet!)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:37

Ik denk dat je B rijbewijs bedoelt. E is voor aanhangers.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:34

Ibbel schreef:
Vrachtwagentje op BE rijbewijs? Daar mág je qua gewicht nooit 3 D-ponies in zetten, al zou het passen. Je hebt vermoedelijk ongeveer 1000 kg laadvermogen voor de paarden over ook al weegt de auto op papier leeg 'maar' 2300 kg oid (vergeet jezelf en je bagage niet!)

hij is te rijden op B rijbewijs en het laadvermogen is 1750 kg dus kwa gewicht kunnen er makkelijk 3 D pony s mee vervoerd worden.
zelf hebben die mensen er altijd 2 trekpaarden in vervoerd

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:41

friesiszwart schreef:
van stang tot stang is 2.30 in je huidige trailer en dan kunnen de paarden het hoofd nog over de stang doen.

Ik denk dat je max 2 paarden comfortabel zou kunnen vervoeren. en eventueel een trailer voor het 3e paard. schuin of in de lengte.

De wagen is te smal om de paarden overdwars te zetten en drie naast elkaar in de lengte is ook te smal.

trailer er nog achter voor het 3de paard gaat helaas niet lukken, aangezien het de bedoeling is dat onze marathon wagen er achter komt te hangen.

in mijn huidige trailer kunnen ze inderdaad hun hoofd nog over de stang doen maar ze het is niet zo dat ze helemaal klem staan ofzo in de trailer hebben nog zeker 30 cm ruimte over aan de achterkant wanneer ze met hun borst tegen de voorstang aanstaan.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:43

Anoeska schreef:
Ik denk dat je B rijbewijs bedoelt. E is voor aanhangers.

hij is inderdaad gewoon te rijden op enkel het B rijbewijs, ik ben zelf ook in het bezit van een E rijbewijs maar ik heb dalijk geen auto meer tot mijn beschikking die 2 pony s mag trekken vandaar de keuze van een vrachtwagentje

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:51

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7540_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1934_n.jpg

hierbij een foto van onze vrachtwagen,

pony's staan in de lengte op 1.90 en breedte ongeveer 60-70 cm.
Hier kunnen idd ook 3 pony's naast elkaar staan met de marathon wagen ervoor.

Maar ik zal als ik jou was toch maar even goed het gewicht gaan nareken want volgens mij kan je nooit 3 pony's + een marathon wagen vervoeren in een B vrachtwagen. Die van ons is ook ingericht op 3 pony's en marathonwagen en moet echt op C rijbewijs gereden worden en is 7500 kg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:45

nancyyy6 schreef:
Ibbel schreef:

hij is te rijden op B rijbewijs en het laadvermogen is 1750 kg dus kwa gewicht kunnen er makkelijk 3 D pony s mee vervoerd worden.

B rijbewijs en 2 trekpaarden? Dan heb je toch wel hele dikke kans dat dit niet helemaal volgens de regels is gegaan.
B rijbewijs is TMM <3500 kg.
2 trekpaarden is al snel 1800 kg, aangezien er ook nog een chauffeur en wat spullen bij moeten hou je voor het leeg gewicht nog maar 1500 kg over. Daar komt onze personenauto al bijna aan....

Technisch kan het vrachtwagentje misschien wel meer dan 3500 kg aan, maar wordt ivm rijbewijs teruggekeurd naar 3500 kg. Vanwege het eigen gewicht van zo'n ding hou je dan nog maar iets van 1000 kg laadvermogen over. Dat is voor de chauffeur, eventuele bijrijder, spullen EN de paarden. Eén niet al te groot paard of twee A-ponies, meer krijg je er waarschijnlijk niet in zonder wettelijk gezien overbeladen te zijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:49

nancyyy6 schreef:

Dan is het een vrachtwagentje met een leeggewicht van 1750 kg? Kan haast niet :n
Ik zou dit écht van te voren goed navragen en het ding zelf op de weegbrug zetten, want je gaat volkomen nat anders.

Wat is het voor merk en type?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:11

Ik heb net even wat op marktplaats zitten snuffelen. Staan er een paar die je met B mag rijden. Kenteken op rdw.nl ingevuld, laadvermogen is meestal maar zo'n 1000 kg. En dan wel rustig schrijven dat er 2 paarden of 3 ponies in vervoerd werden. Oftwel overbeladen. Precies zoals Ibbel al beschreef.

Kan je bij een controle mooi ander vervoer voor één van de dieren gaan regelen. Om het nog maar niet te hebben over een verzekering die lastig kan gaan doen als (kunnen ze dat bij overbelading?) als er iets zou gebeuren.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:28

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 22:18

shelltje schreef:

Maar ik zal als ik jou was toch maar even goed het gewicht gaan nareken want volgens mij kan je nooit 3 pony's + een marathon wagen vervoeren in een B vrachtwagen. Die van ons is ook ingericht op 3 pony's en marathonwagen en moet echt op C rijbewijs gereden worden en is 7500 kg.
jou pony heeft zo te zien voldoende ruimte met 190cm ruimte. de marathon wagen komt niet in het vrachtwagentje zelf maar op een aanhanger aan de trekhaak. jou vrachtwagen ziet er erg netjes uit!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:31

nancyyy6 schreef:
http://link.marktplaats.nl/759586794 het gaat hierom, mijn vader is erg handig en zou er dan tussenschotten in plaatsen en opknappen wat nodig is

Gegevens van de RDW:
Technische max. massa voertuig 3300 kg
Toegestane max. massa voertuig 3300 kg
Massa rijklaar 1840 kg
Massa ledig voertuig 1740 kg

Zo kaal mogelijk zit je aan die 1740 kg. Maar er moet nog wat brandstof in, accu en, dus als ik het goed begrijp zit je al aan 1840 kg voor je gaat rijden. Blijft 1460 kg over voor je tussenschotten, bestuurder en eventuele passagier, je spullen enz. Blijft over een 1200 kg voor de ponies, misschien nog wat minder. Als je het zeker wilt weten op de weegbrug ermee, vaak is een lege auto/trailer/vrachtwagen toch net even zwaarder dan je denkt dat ie aan de hand van het opgegeven leeggewicht zou zijn.

"Geschikt voor twee grote paarden" }:0 Ja ja, qua ruimte misschien, maar je zal ze toch helium-hoefijzers moeten geven om niet over de 3300 kg totaal heen te gaan :Y)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:39

nancyyy6 schreef:
shelltje schreef:

jou pony heeft zo te zien voldoende ruimte met 190cm ruimte. de marathon wagen komt niet in het vrachtwagentje zelf maar op een aanhanger aan de trekhaak. jou vrachtwagen ziet er erg netjes uit!

Uhmmm. De aanhanger komt dan ook aan de vrachtwagen?

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 00:02

het is inderdaad de bedoeling om er af en toe een aanhanger achter te hangen met de marathon wagen erop. als deze erachter hangt zullen er maximaal 2 ponys in de wagen staan. maar ik denk dat het beter is om er sowieso max 2 ponys mee te vervoeren. dan heeft mn vader pech en moet ie toch nog af en toe taxi spelen en er 1 met de trailer wegbrengen

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 00:18

Rex_Rolfo schreef:
nancyyy6 schreef:
http://link.marktplaats.nl/759586794 het gaat hierom, mijn vader is erg handig en zou er dan tussenschotten in plaatsen en opknappen wat nodig is

Gegevens van de RDW:
Technische max. massa voertuig 3300 kg
Toegestane max. massa voertuig 3300 kg
Massa rijklaar 1840 kg
Massa ledig voertuig 1740 kg

Zo kaal mogelijk zit je aan die 1740 kg. Maar er moet nog wat brandstof in, accu en, dus als ik het goed begrijp zit je al aan 1840 kg voor je gaat rijden. Blijft 1460 kg over voor je tussenschotten, bestuurder en eventuele passagier, je spullen enz. Blijft over een 1200 kg voor de ponies, misschien nog wat minder. Als je het zeker wilt weten op de weegbrug ermee, vaak is een lege auto/trailer/vrachtwagen toch net even zwaarder dan je denkt dat ie aan de hand van het opgegeven leeggewicht zou zijn.

"Geschikt voor twee grote paarden" }:0 Ja ja, qua ruimte misschien, maar je zal ze toch helium-hoefijzers moeten geven om niet over de 3300 kg totaal heen te gaan :Y)

oke, ik dacht dat er bij de massa rijklaar ook een volle tank en accu enzo bij was berekend. op de weegbrug is inderdaad nog niet zo n gek idee! en anders houd het op en kunnen we maar met 2 pony s tegelijk op stap. of ze moeten op een streng dieet Haha