hoe band op bouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valuna

hoe band op bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:09

hallo iedereen

ik heb dus sinds oktober een eigen pony veulen
nou wou ik graag weten, hoe ik het beste een goede band met haar kan opbouwen?
dat ze me vertrouwd enzo. nu en/of later
en wat voor dingen ik beter niet kan doen.

alvast bedankt!

Afbeelding

friesiszwart

Re: hoe band op bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:13

rustig doen wat je doen wilt en de tijd nemen indien het paard dingen eng vind. Is zij al gewend aan vaststaan en borstelen etc zo niet rustig beginnen en uitbouwen. Zeker geen snoepjes etc maar een aai of een kriebel is ook een goede beloning. Daarbij niets toelaten wat je ook niet zou willen als zij groter is en nu misschien leuk lijkt.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:44

ik wil zeker dingen niet te gehaast doen heb tijd zat :D
en ze is een snelle leerling :) en was ook niet van plan idd om dingen toe te laten.

zijn er ook oefeningen ofzo die je samen kunt doen?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:15

Verdiep je in de denk- en leefwereld van paarden, hoe ze communiceren, hoe hun kudde systeem in elkaar zit, enz.
Gebruik deze kennis dan elke seconde dat je bij je pony bent en zo zal ze jou erkennen als haar leider en krijgen jullie een rustige, stabiele relatie.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 10:48

MarcR schreef:
Verdiep je in de denk- en leefwereld van paarden, hoe ze communiceren, hoe hun kudde systeem in elkaar zit, enz.
Gebruik deze kennis dan elke seconde dat je bij je pony bent en zo zal ze jou erkennen als haar leider en krijgen jullie een rustige, stabiele relatie.

oke bedankt zal ik zeker doen, heb je misschien dan ook boeken of sites die het goed omschrijven??

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:49

Gewoon rustig met haar knuffelen en later beetje met haar spelen, stukjes met haar lopen (2 vliegen in 1 klap want zo word ze ook nog eens verkeersmak)

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 11:03

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:09

Ahh is het een Welshje?
Ik zou gewoon veel snoepjes geven als ze t goed doet, stukjes gaan wandelen, borstelen, lekker laten grazen ergens waar veel gras staat, gewoon lekker er mee bezig zijn.
Keer haar lekker laten rennen in de bak en dan kijken of je dr weer kunt pakken, beweging geven etc.
Veel succes! :) :)

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:02

ja is een welsh mountain :)

het gaat al wel goed hoor, ze leert snel.
maar het is dus mn eerste eigen pony en wil het wel goed doen

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:06

Lekker veel samen doen! :D Je kan alvast proberen haar een beetje bomproof te maken door buiten te wandelen, enge dingetjes in een bak zetten en bijvoorbeeld over een zeil lopen of zo. Verder veel borstelen en knuffelen natuurlijk. Veel snoepjes geven zou ik niet doen, af en toe mag het natuurlijk maar als je veel koekjes geeft kan ze gaan happen dus zorg er ook voor dat ze een hele enthousiaste 'goedzooo!' ook leuk vind als beloning. Als je de kans hebt ook laten kennis maken met andere paarden/pony's zodat ze daar ook aan gewend raakt. Oefenen met de trailer kan ook, dan is ze ook gelijk trailermak. :Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:18

Niet teveel met haar gaan pielen. Gewoon regelmatig even de wei in en haar even een knuffel geven of een keer poetsen. Uiteraard wel de basisdingen oefenen, zoals vaststaan, meelopen, voetje geven etc. Verder gewoon veel aanwezig zijn. Met Hans heb ik weinig gedaan toen hij jong was, maar ik was wel veel met Amber en Grietje bezig. En ik praat altijd tegen ze, dus Hans wende zo snel aan mijn aanwezigheid. Dus mss kun je ook bezig zijn met de andere paardjes in de wei (moet dit wel mogen als ze niet van jou zijn uiteraard). Verder gewoon lekker laten opvoeden door andere paarden.

Heb je overigens wel begeleiding als je die nodig hebt? Een jong paard opvoeden leer je niet uit een boekje of van bokt :)

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 12:59

de andere paarden zijn van mijn vriend en zijn familie dus dat zit wel goed

ga er elke dag sowieso twee keer heen en doe ook niet elke dag wat heb.
ben bezig met borstelen en voetjes optillen wat al erg goed gaat
en ik praat veel tegen dieren dus dat zit ook wel goed :D

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 13:02

naomi_g1998 schreef:
Lekker veel samen doen! :D Je kan alvast proberen haar een beetje bomproof te maken door buiten te wandelen, enge dingetjes in een bak zetten en bijvoorbeeld over een zeil lopen of zo. Verder veel borstelen en knuffelen natuurlijk. Veel snoepjes geven zou ik niet doen, af en toe mag het natuurlijk maar als je veel koekjes geeft kan ze gaan happen dus zorg er ook voor dat ze een hele enthousiaste 'goedzooo!' ook leuk vind als beloning. Als je de kans hebt ook laten kennis maken met andere paarden/pony's zodat ze daar ook aan gewend raakt. Oefenen met de trailer kan ook, dan is ze ook gelijk trailermak. :Y)

ze staat nu met 3 ander pony's een haflinger en twee van rond de 1.10

oke gister idd even de trailer geoefend er moesten twee andere pony's voor oud en nieuw even ergens anders heen dus nam ik de kans om even te oefenen

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:23

Ja daarom zei ik, snoepje geven als ze iets goed doet.. @ Naomi_g1998
Ze is jong dus je kunt dr van alles leren en naar je eigen hand zetten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:51

Juist geen snoepjes geven, daar worden ze heel snel happerig van en gaan ze bedelen. Je kunt ze ook belonen met je stem en een aai.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:53

Valuna schreef:
MarcR schreef:

oke bedankt zal ik zeker doen, heb je misschien dan ook boeken of sites die het goed omschrijven??

Als je Engels goed genoeg is kan ik http://www.thinklikeahorse.org aanbevelen, let wel op met de filmpjes er staan er op "how to do" en andere "how NOT to do"

De boeken die je vermeld ken ik niet.

GEEN snoepjes geven als beloning. Een paard belonen doe je door druk weg te nemen.
Als je ze iets laat doen en ze doet dit goed spreek je haar toe op een rustige, kalmerende wijze vb "brave meid" en laat je haar met rust = druk weg nemen.
Snoepjes geven wordt door een paard vertaald als : de andere geeft zijn eten af aan mij dus sta ik hoger in de rangorde.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:53

SaraViavia schreef:
Ja daarom zei ik, snoepje geven als ze iets goed doet.. @ Naomi_g1998
Ze is jong dus je kunt dr van alles leren en naar je eigen hand zetten

Dan word ze wel heel dik en alsnog happerig. Een enthousiaste ''Goedzooo!'' met een klopje moet al genoeg zijn als beloning.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:49

Geen snoepjes geven als beloning!

Ik heb 2 jaar geleden een veulen gekocht, de fokker zei toen al geen snoepjes geven dan worden ze vervelend en meteen vanaf het begin streng zijn. Als je ze nu niet duidelijk maakt waar de grens is, lopen ze met 1 jaar over je heen.

Ik zou niet teveel doen met een veulen. Wat ik deed was eigenlijk alleen een beetje knuffelen in de wei en af en toe wandelen. Maar omdat een veulen maar 10 minuten concentratie heeft, kom je niet zo ver.

Wat ik toen als oefening gebruikte om duidelijk te maken wie de leider was. was dat ze mochten van mij pas eten als ik aangaf dat het mocht. Anders was het eten gewoon van mij en moesten ze er af blijven.
Toen was SSSHHH geluidje maken en met een touw zwaaien genoeg om ze op afstand te houden.(ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb gelegd...)

Gewoon alleen al in de aanwezigheid van je paard zijn is een goeie oefening. Gewoon in de wei gaan zitten en een boek lezen of een spelletje op je mobiel spelen of naar de paarden kijken. Leer je meteen hoe de kudde in elkaar zit:P

Maar nogmaals, ze hebben weinig concentratie en ze zijn jong dus je kan nog niet zo heel veel. Zolang ze (enge) dingen accepteren en je niet omver lopen is eigenlijk wel genoeg. En wat kleine dingetjes als vast staan, meelopen en voetjes geven zoals hierboven al is genoemd.

Als je met die dingen aan de gang gaat komt de band vanzelf wel, maar het kan lang duren.
Bij mijn paard duurde het dus 2 jaar... Ik heb 'm zelfs te koop gezet omdat ik dacht dat het niet meer zou komen maar nu op dit moment gaat het prima en heb ik die band wel. Geduld is dus heel belangrijk.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:40

Pony's worden niet dik van soms een snoepje als beloning maar oké.
Als onze veulens braaf zijn, belonen we ze altijd. Als ze iets niet goed doen moeten ze het ook duidelijk merken, maar onze veulens zijn er in elk geval allemaal heel leuk van geworden!

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:55

SaraViavia schreef:
Pony's worden niet dik van soms een snoepje als beloning maar oké.
Als onze veulens braaf zijn, belonen we ze altijd. Als ze iets niet goed doen moeten ze het ook duidelijk merken, maar onze veulens zijn er in elk geval allemaal heel leuk van geworden!

Het gaat ook niet zo zeer om te dik, maar zo een jong paard aanleren dat ze dingen doen voor eten is echt heel erg onhandig. Daar krijg je bedelende paarden van die alleen maar gefocust zijn op eten. Dan duiken ze al in je jaszak en dat soort dingen.

Ik zeg ook niet dat je ze nooit iets lekkers mag geven, gewoon een keer een appel. wortel of paarden snoepje kan echt geen kwaad, maar als beloning is gewoon niet handig.
Als het paard ouder is en de basis zit er goed in is het een ander verhaal(denk maar aan vrijheidsdressuur.)

Belonen kan ook anders. Met je stem, een aai of gaan kriebelen(dat vind mijne dus helemaal geweldig...) of de druk wegnemen.

RomyPicollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:00

Lekker borstelen, door de bak heen lopen, longeren,vrijspringen, knippen, wassen, grondwerk bijv: spaanse pas aanleren. je kan heel veel doen om een band op de bouwen. ook langs de weg heen lopen, als er dan iets engs is dan laat ze zien dat ze op jou kan rekenen, en je maakt dr verkeersmak.
als de pony al zadelmak is longeer dan een keer met het zadel op, beugels goed opsteken of bougels eraf halen. laat haar weten dat jij de baas bent en dat ze op jou kan rekenen. succes , kiss

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:11

Lekker wandelen, poetsen, knuffelen enz

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:40

oke dus de normale dingen al beetje doen.
daar ben ik al mee bezig dus doe het wel goed

heb haar alleen idd al paar keer wat brokjes gegeven, denk dat het idd beter is als ik daar mee ophoud.

heb vanmiddag nog nieuwe foto's gemaakt staan op mijn profiel :D

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:08

Nog een voordeel als je haar beloond met je stem of aai en niet met een snoepje: ze gaat het dan doen voor jóúw liefde, daar wordt je band ook sterker van neem ik aan :o