Met oude peesblessure starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RenWaBl

Met oude peesblessure starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:22

Hallo bokkers,

Mijn paard staat al sinds 22 mei dit jaar met een peesblessure. Na een controle van de da moest ze toch nog even rust houden tot Kerst / Oud en Nieuw. Deze tijd is nu aangekomen en hoewel ik haar toch nog meer rust ga geven, ga ik toch nadenken over het herstel.

Stel ze wordt beter en ik kan haar weer zo ver op pakken dat we weer dressuurwedstrijden kunnen starten, hoe moet dit dan in de proef? Mijn da heeft mij verteld om niet meer zonder peesbeschermers te rijden, omdat er dan een groot risico is dat ze zich dan weer aantikt. Dus een proefje zonder peesbeschermers zou al een risico zijn voor haar pees.

Hoe kijken jullie hier tegen over en hoe lossen jullie dit op? :)

Groetjes Bianca.

0000

Re: Met oude peesblessure starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:52

Je mag niet met beschermers starten, daar zijn geen uitzonderingen op mogelijk. Vraag is dus heel simpel, ben jij bereid dit risico te nemen met je paard, alleen op basis daarvan kun je beslissen of je dit nog gaat doen, of niet.
Ik zou dus zeggen, vraag zoveel mogelijk info aan je DA, waarom mag het niet, wat is het risico, maar ook bijv welke bodemsoorten zijn risicovol (denk aan starten op gras). Hoe meer info je hebt, hoe beter je een en ander kan afwegen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:58

Mijn paard heeft ook een ernstige peesblessure gehad. Na rustig opbouwen springen we nu zelfs voorzichtig weer (2 jaar later.). Dressuurwedstrijden heb ik na 5 maanden weer opgepakt. Onder peesbeschermers kunnen ook weer blessure ontstaan doordat de pees te heet wordt doordat die ingepakt is. Eventueel zou je peesbeschermers af kunnen laten tijdens de proef, maar met losrijden om doen. Ik heb bij mijn paard meer gekeken naar de bodem van de bak dan de peesbeschermers. In de wei staat ze ook zonder. Het blijft altijd een risico. Is de blessure ontstaan door aantikken of door iets anders?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:00

Wat 0000 zegt..
Weinig aan toe te voegen.

Behalve.. hoe oud is je paard? Reden van aantikken? Iets aan beslag te doen, meer opzet of iets anders?
Rijtechnisch iets op te lossen, zodat ze voor sneller weg is met haar been?
(gezien het aantikken en peesbeschermers gok ik het op blessure voorbeen).
Daar kan je misschien ook nog wat mee doen.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:04

Vooral goed lang blijven instappen en afhankelijk van hoe je paard loopt (tikt hij zich snel aan of loopt hij goed op eigen benen), zou een proefje zonder kappen wel moeten lukken?
Wel super fijn dat je weer aan de slag mag!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:38

Als een paard correct loopt zou dit zonder peeskappen moeten kunnen, tikt ie zich aan van voor met achter dan loopt ie gewoon niet goed, dat kunnen verschillende redenen zijn. Teveel op de voorhand, geen goed beslag, niet goed bekapt ga zo maar door. Een correct lopend paard tikt niet aan en moet zonder peeskappen kunnen.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:30

Bedankt voor jullie reacties. :)

@0000: Dit was mij allemaal al duidelijk, mijn vraag was voornamelijk bedoeld naar jullie meningen en ervaringen hiermee. ;)
De blessure is waarschijnlijk ontstaan door aantikken van de achterhoef tegen de pees van het voorbeen. Ze is nu 7 jaar, reden van aantikken is helaas niet bekend. Wel weet ik dat door het bij elkaar rijden, het aantikken verminderd moet worden, hoewel mijn paard en ik dit beide erg moeilijk vinden.
Ik hoop dat ik zo alle vragen beantwoord heb. Ik ga zeker veel vragen over hoe het weer op te pakken en bodems etc, áls ik haar weer mag oppakken. Dit is namelijk nog niet zeker.
Bedankt verder voor het delen van jullie meningen en ervaringen. ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:11

Ik zou het ook eerder een ander beslag gaan zoeken. Als je paard goed genoeg hersteld is dan moet je ook zonder peesbeschermers kunnen starten. De pees moet van binnen sterk genoeg zijn om dit werk aan te kunnen. Verder alleen starten als de bodem heel goed is. En dapper genoeg zijn om je om te draaien als je op een wedstrijdterrein pas ziet dat de bodem niet zo goed is.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:22

Ah, hier heb ik nou verstand van.

Mijn merrie vroeger heeft enkele peesklappen gehad, ondere andere door achterbeen tegen voorpees. In haar goede periode haar door weten te starten tot het Z. Ik heb altijd met bescherming gereden, die ik bij de B voor ik bij de A de baan betrad afdeed. Op wedstrijd is het altijd goed gegaan.
Mijn huidige paard staat ook met een peesblessure, deze kwam door overbelasting. Mijn hoefsmid heeft mijn paard daarvoor al op zogenaamde Comfort ijzers gezet, ijzers zijn niet vlak van onder, maar afgerond, waardoor het paard vlugger wordt in het voorbeen en het draagvlak (en dus belasting) kleiner wordt.

Dat en: ik heb mijn paarden altijd TEVEEL naverzorgd, zodat de pezen weer rustig worden. Dus: goed uitstappen en goed koelen. Heb de Ice Vibes na wedstrijd er altijd om, thuis gaat er een dikke kwak ice gel op en soms zet ik savons nog het been in de klei (koelt dan de hele nacht).

Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:42

Ik heb met verschillende paarden verschillende peesblessures overwonnen, een paard is er 26 mee geworden en heeft tot en met die dag gewoon gelopen onder de man.
Een ander paard is 20 en loopt mee in mijn lessen en kan ook alles weer.
Geduld is IMO de meest belangrijke factor, ik heb beiden een jaar rust gegund, tenminste geen boxrust maar 24/7 weidegang icm dagelijks stappen op het harde. Dit stappen op het harde is wellicht het allerbelangrijkste, dit zorgt voor een betere doorbloeding en hardere benen.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:45

Bedankt voor de nieuwe reacties! Dit kalmeert mij weer een beetje. :)
Zodra ik haar mag op pakken zal ik ook aan mijn da navragen over speciaal beslag.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:36

weet niet of dit zinvol is hoor, maar mocht je weer op wedstrijd gaan tijdens de proef vasaline op het voorbeen smeren? mocht het iets tikken glijd het misschien verder?

Minuscuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:50

Zoals al gezegt is kijken naar speciaal/ander beslag. Ook je wedstrijden goed uitzoeken op bodem. En losrijden/tussen de proeven door beschermers om. En haar benen goed in de gaten blijven houden, als je alleen al denkt dat er iets niet helemaal in orde is gelijk er naar laten kijken/ rust houden.

Wat ook helpt(zeker in de zomer is dit goed te doen) is haar benen met een koude harde straal laten afkoelen na arbeid.(Maar ook gewoon tussen door en op vrije dagen is dit prima) Dit heeft het herstel van de blessure van mijn paard erg bevordert! De dierenarts zij dat het zo maar 6-8 maanden kon duren maar na 3 maandjes kon ik er alweer op en met 5 reden we alweer wedstrijdjes. Nu een jaar later is hij nog geen dag meer kreupel geweest.

Annnuuhh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:57

Zoals al word gezegd, moet je met losrijden peesbeschermers omdoen bij je paard. Tijdens de proef zou je ze eventueel af kunnen doen omdat, wanneer je paard de peesbeschermers te lang omheeft, hij daardoor ook een blessure zou kunnen oplopen. Dit probleem had een vriendin van mij bij haar paard. Regelmatig naar het been kijken en goed schoonhouden (het is ook inderdaad slim om dat met een koude harde waterstraal te doen!) Succes nog met het herstel van je paard. :)

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:59

even een vraag tussen door, waarom mag je niet met peesjes een wedstrijd rijden?
en bandages ?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 16:04

Bedankt voor de overige reacties! Fijn om jullie meningen en ervaringen te horen. :)

XjesLiess schreef:
even een vraag tussen door, waarom mag je niet met peesjes een wedstrijd rijden?
en bandages ?

De jury moet de paardenbenen kunnen zien, tijdens dressuurwedstrijden mag je niks om de paardenbenen hebben zitten. :)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:21

XjesLiess schreef:
en bandages ?

De jury kan zo beter beoordelen of het paard zuiver loopt.
Ook kan in de peesbeschermers bijvoorbeeld lood gedaan worden, zodat je paard hoger loopt met zn benen. Ik heb zelfs verhalen over punaises gehoord.. Het klinkt onrealistisch, maar het gebeurt. Wat mensen tegenwoordig doen voor de punten...

Maar ontopic:
Inderdaad goed naar de bodem kijken en je hoefsmid vragen om advies over ander beslag. Koelen is idd heel erg belangrijk!

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:25

bedankt voor de uitleg! weer iets geleerd :)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:26

XjesLiess schreef:
bedankt voor de uitleg! weer iets geleerd :)

Graag gedaan :)

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:46

ik zou gewoon goede peesbeschermers kopen in de wedstrijd kleuren zodat het er altijd goed uitziet en je paard goed beschermd is en anders kan je wel witte of zwarte ondersteunende bandages kopen maar die ondersteunen toch minder.. ik zou het risico gewoon niet nemen dat de belssure weer terug komt het maakt niet uit dat het er wat mindermooi uitziet het gaat om het balang van je paard en je heb ook hele mooie en goeie peesbeschermers. succes!

Groetjes

zoe17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:58

Larizzie schreef:
ik zou gewoon goede peesbeschermers kopen in de wedstrijd kleuren zodat het er altijd goed uitziet en je paard goed beschermd is en anders kan je wel witte of zwarte ondersteunende bandages kopen maar die ondersteunen toch minder.. ik zou het risico gewoon niet nemen dat de belssure weer terug komt het maakt niet uit dat het er wat mindermooi uitziet het gaat om het balang van je paard en je heb ook hele mooie en goeie peesbeschermers. succes!

Groetjes

je mag dus niet met peesbeschermers starten, zoals hier boven al word gemeld.