Welke soort deken aanschaffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SachavanDijk

Welke soort deken aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:27

Hoi allemaal!

Ik wil voor mijn paardje een deken kopen die hij in de koudere maanden op kan, maar ook goed op kan met regenachtig weer.
Hij wordt (voorlopig in ieder geval) niet geschoren, het is vooral tegen de kou en dat zijn vacht niet té dik wordt.
Ik vroeg me af wat de meest multifunctionele deken is, dus die in de regen op kan maar ook in de winter.
En hoeveel gram vulling moet de deken dan ongeveer hebben?

Ik had deze deken op agradi gezien en dit leek me een hele mooie deken:

http://www.agradi.nl/kerbl-rugbe-icepro ... 175-cm.htm

Dit is een 300 grams deken, is dit oké of is dit de warm voor als het alleen regent en niet vriest?
En zou deze deken ook geschikt zijn om zijn vacht niet al te dik laten worden of is deze daarvoor niet geschikt? Het zou ideaal zijn als dit ook een beetje helpt want zo kunnen we beter rijden in de winter zonder dat hij moet worden geschoren!

Alvast bedankt voor het advies ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:32

300 grams is een goede winter deken, maar te warm om alleen om te doen als het regent.

Als je nu nog met dekens moet gaan beginnen ben je te laat, die wintervacht is er al, als je iets tegen de regen wil hebben kan je nu danbeter een 100 grams regendek kopen. Geeft ietsje warmte maar helpt vooral tegen de regen.
Mijn opbouw was altijd
- herfst (rond de 10 graden) regendek
- wat kouder (5-10 graden) - 100-200 grams dek
- winter (onder 5 graden) 300 grams dek

Maar ik kijk niet elke dag op de thermometer hoor, als hij eenmaal zijn winterdek op had liet ik die ook om tenzij hij het echt te warm heeft.

Nog een edit, als je voor het eerst dekens koopt moet je wel goed kijken of ze goed passen, niet alleen qua maat maar ook pasvorm, elke deken ligt net even anders en de een is comfortabeler dan de ander voor je paard.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:48

ingvdh schreef:
300 grams is een goede winter deken, maar te warm om alleen om te doen als het regent.

Als je nu nog met dekens moet gaan beginnen ben je te laat, die wintervacht is er al, als je iets tegen de regen wil hebben kan je nu danbeter een 100 grams regendek kopen. Geeft ietsje warmte maar helpt vooral tegen de regen.
Mijn opbouw was altijd
- herfst (rond de 10 graden) regendek
- wat kouder (5-10 graden) - 100-200 grams dek
- winter (onder 5 graden) 300 grams dek

Maar ik kijk niet elke dag op de thermometer hoor, als hij eenmaal zijn winterdek op had liet ik die ook om tenzij hij het echt te warm heeft.

Nog een edit, als je voor het eerst dekens koopt moet je wel goed kijken of ze goed passen, niet alleen qua maat maar ook pasvorm, elke deken ligt net even anders en de een is comfortabeler dan de ander voor je paard.

Dankjewel voor de tips!!

Ik wil ook pas volgende winter beginnen met dekens opbouwen om de wintervacht tegen te gaan, maar ik oriënteer nu vast voor een goede deken!

Ik had een heel mooi winterdek maar die is kapotgebeten door de andere paarden...De goede maten/ pasvorm weet ik dus al wel alleen moet voor volgende winter een nieuw dek aanschaffen.

Maar goede tip van het schema, die ga ik zeker onthouden! :)

SachavanDijk

Re: Welke soort deken aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 23:45