Paard is veranderd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xlisa0808

Paard is veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 22:50

Ik heb sinds 3 maanden een paardje gekocht.
Ik verzorgde dit paard al wel 3 jaar, maar we hebben haar nu gekocht omdat ze anders naar de slacht zou gaan.
De eerste 2 jaar dat we whisper verzorgden gingen eigenlijk wel goed, nooit echt problemen gehad.
Nou ben ik vorig jaar in de zomervakantie 3 weken weg geweest. Ze is wel gewoon verzorgd door iemand, maar ik weet dus niet precies wat er allemaal met haar gebeurd is.
Ik kwam terug van vakantie en het leek wel of ik een heel ander paard had. Ze kwam niet meer naar me toe lopen (ze liep zelfs weg van me), kon niet meer normaal poetsen zonder een boos paard, ook het aansingelen en rijden ging niet echt lekker meer.

Nu heeft Whis nog steeds van die buien. De ene dag is het erger dan de andere, maar het is nooit echt weg. Ik heb het gevoel dat mijn band met haar weg is..
Whisper is nagekeken door de hoefsmid en dierenarts en die zeiden beide dat ze niks konden vinden en dat het een helemaal gezond paard was.
Ik snap dus echt niet waar dit vandaan komt. Heeft iemand misschien tips?

Snollygoster

Re: Paard is veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:52

Hoe oud is ze?

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:53

goh dat is zeker vervelend ! kan je niet aan mensen rond op stal vragen of zei iets hebben gezien wat ze zeker niet vonden kunnen in die tijd dat je weg was ?

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:03

Whis is nu 8 jaar.
Nouja, ze staat niet echt op stal. Ze staat op een camping, de eigenaar van de camping had 6 paarden, waaronder dus whisper en haar moeder. Nu is het hele boeltje onder de hoede van een vrouw gebracht. Er schijnt niet heel veel met Whisper gedaan te zijn en die vrouw die de paarden beheert is super goed met paarden en zal nooit iets doen wat echt niet kan..

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:09

hmm ? kan me niet voorstellen dat een paard zo snel helemaal om kan slaan ? ik volg hopelijk hebben hier andere bokkers verstand van?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:11

Hmm. Ik heb wel vaker gehoord van paarden die plots van gedrag veranderen na hun pubertijd. Als er geen medische klachten zijn of iets met haar is gebeurd zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten.. Sommige paarden veranderen ook van gedrag bij temperatuursveranderingen, die van mij wordt bijvoorbeeld heel chagrijnig bij regen en koud weer :')

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:13

Ja is toch raar?! Ik heb ook 4 jaar haar moeder verzorgd, dat was echt het liefste paardje dat ik ooit heb gezien. Sterker nog, ik heb haar nog geen 1 keer met haar oren plat gezien en ze is ook nog nooit ergens van geschrokken. Helaas is ze een half jaar geleden overleden. Nu schijnt het wel dat Flying Dream (Whisper's ma dus) vroeger ook precies zo geweest is als Whis nu is. Maar dan vind ik het alsnog raar dat dat nu ineens gekomen is

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:18

Tja, die van mij is rond zijn 10e ook plots veranderd naar andere paarden toe. Vroeger kon ie goed met élk paard opschieten, deed geen vlieg kwaad, en plots van de ene dag op de andere was hij opeens heel agressief naar alle paarden, ook naar veulens en drachtige merries. Nu kan hij maar met 2 andere paarde de wei op zonder dat hij agressief gaat doen.. Maar in zijn gedrag naar mij toe is hij net positief verandert. Vroeger was hij erg chagrijnig naar mij toe, terwijl hij nu steeds aanhankelijker begint te worden.

Kan je geen grondwerk doen om terug een band op te bouwen? Aangezien je zegt het gevoel te hebben dat je haar band kwijt bent..

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:29

Ik wil wel grondwerk doen, maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen.
Ik heb wel gegoogled maarja, word ik ook niet veel wijzer van en heb ook niet echt de mogelijkheid om grondwerkles te nemen...

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:32

Heeft ze geen ander voer of te weinig?

Mijn verzorghaf doet dat ook ineens (weglopen voor hoofdstel en dreigen als ik aan wil singelen.)
Misschien ligt het aan het weer haha

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:33

nee ligt ook niet aan het weer..
We zijn nu 2 maanden met metazoa bezig, maar dat was omdat ze dit gedrag vertoonde.

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:34

Heeft het niks te maken dat haar moeder is overleden trouwens?

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 00:17

Nope, t begon daar voor al..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:30

Xlisa0808 schreef:
Ik wil wel grondwerk doen, maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen.
Ik heb wel gegoogled maarja, word ik ook niet veel wijzer van en heb ook niet echt de mogelijkheid om grondwerkles te nemen...

Dit is een hele leuke site waar je allerlei basisoefeningen kan vinden over grondwerk, en hoe je ze moet uitvoeren :) http://vrijheidsdressuur.nl

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 02:03

Ahh dankjewel!

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 02:09

Waarom zou ze eigenlijk geslacht worden?

Roosiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:41

Mmmm wat raar... Misschien kan je eens kijken op dierentelepathie er zijn namelijk mensen die met dieren kunnen praten en misschien er achter kunnen komen wat je paard heeft. Ik weet niet of je er zelf in gelooft maar wij hebben het ook gedaan bij een kat van ons en na het gesprek zagen we echt verbeteringen! Veel succes ermee!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:51

Roosiee schreef:
Mmmm wat raar... Misschien kan je eens kijken op dierentelepathie er zijn namelijk mensen die met dieren kunnen praten en misschien er achter kunnen komen wat je paard heeft. Ik weet niet of je er zelf in gelooft maar wij hebben het ook gedaan bij een kat van ons en na het gesprek zagen we echt verbeteringen! Veel succes ermee!

dit heb ik ook gezien bij een paard ! was een draver en die zei volgens hem dat ze wel wilde werken en wauw knalle maar het niet kon omdat het te zwaar trekken was omdat er een zware man op zad en ze wisten meteen wie t was en dat t waar was ! heel raar hoor maar toch hele verbetering in gekomen !

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:39

Je schrijft dat ze het in bepaalde periodes heeft en dat doet mij denken aan hengstigheid. De ene merrie reageert anders tijdens de hengstigheid dan de andere. Misschien wordt die van jou zuur in de periodes. Heeft de VA ook gekeken naar de mogelijkheid van een maagzweer?

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:57

Ik zat ook aan een hormonenkwestie te denken. Wat overigens ook kan: Past het zadel nog goed? Ik ken een merrie, die onlangs exact hetzelfde vertoonde. Ineens van uit het niets: bijten, chagerijnig etc. Hier waren de spieren in de rug gegroeid door training en was het zo ingeslopen dat het zadel ineens niet meer paste. Ze hebben een osteopaat erbij gehaald. Paard is nu weer de oude.
Jammer genoeg kan een paard niet praten, maar het gedrag komt duidelijk ergens vandaan.

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:42

Zadel moet iets opgevuld worden, maar het is niet storend..
Het is ook geen hengstigheid, dan zou ze 3/4 jaar hengstig moeten zijn :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:37

Merries kunnen gedurende het hele jaar om de drie tot vier weken hengstig zijn, maar het duidelijkst tussen de maanden februari en augustus. ;)

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:29

Ik denk ook dat het iets is van na de pubertijd. Probeer er gewoon het beste van te maken en probeer je band weer met haar op te bouwen. Als die uiteindelijk weer sterk en opgebloeid is zal het misschien wel mee vallen, misschien vond ze het niet leuk dat je haar "in de steek gelaten had" toen die drie weken oid. Ik weet het verder ook niet :( veel succes verder met haar :(:)

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 18:20

dankjewel!