Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dittaswart schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem niet is dat je paard vaak chagrijnig is, maar de verhouding tussen jullie. Ik herken wel wat in mijn merrie hoor. Een deel is ook wel beetje merriegedrag, Winterfell kan ook wel een beetje zo doen, maar in tegenstelling tot jouw paard komt die van mij er niet mee weg.
Ik heb het meeste alleen gedaan, maar ik heb dit jaar les van iemand die aan huis komt en ook les geeft in leiderschapsoefeningen enz. In het begin maakte ik de grote fout dat ik wilde dat mijn paard me aardig vond en mijn houding was erop gericht haar tegemoet te komen. Grappig is dat toen ik daar totaal niet meer mee bezig was maar gewoon wilde dat ze naar me luisterde het juist vanzelf kwam. Pas als dit paard respect voor je heeft, kun je een band opbouwen. Ik beloon met mijn stem, eigenlijk nooit met snoepjes omdat ik eens gelezen heb dat dominante paarden beter niet met snoepjes beloond kunnen worden (blijkbaar volgens dat boek ondermijn je je positie als je snoepjes voert kweenie hoor of dat echt zo is, maar als paard er opdringerig van wordt kun je het sowieso beter laten). En ik ontdekte een plekje waar Fell het wel lekker vind om gekrabbeld te worden, net achter haar oor en bovenin haar hals, heeft ze regelmatig jeuk en als ik daar dan krabbel vind ze dit wel fijn. Ik kan tegenwoordig echt al meer knuffelen als 2 jaar geleden maar echt een grote knuffel nee dat wordt ze niet. Ze kijkt meer gelaten tegenwoordig zo van moet dit nou echt
Verder is belonen ook druk weghalen, ook al lijkt dit voor ons mensen misschien niet op belonen. ALs Winterfell voor me wegloopt in de paddock en ik haar even opjaag en daarna laat ze zich pakken dan beloon ik nergens anders mee dan dat ik de druk van haar opjagen weg heb gehaald. Dus geen geaai of met stem, nee ik vind dat als ik iets met haar wil doen, ik het recht ertoe heb en dat ze te luisteren heeft. Ik heb ook veel gehad aan wijken voor druk en Fell achteruit laten lopen, ik heb verder niet heel veel gedaan met NH, maar volgens mij is de eerste stap van Parelli ook zoiets. En ik heb een speciaal leidtouw met aan het eind een dunner stukje, zoals bij een dressuurzweep zeg maar. Hierin heb ik wel les gehad. Als ik dit touw naar haar toe draai, dan moet Fell een stapje achteruit doen en als Fell in mijn persoonlijke ruimte kwam moest ik ook met dit touw draaien. Dit is echt wel een handigheidje, kostte mij ook even om dit te leren en vooral goed te timen zodat je meeste problemen voor bent. Fell liet zien dat ze zich onderwierp doordat ze haar hoofd laag ging houden en begon te likken en kauwen.